עינת קליש רותם. לא פשוט להרכיב קואליציה (צילום: חגית הורנשטיין)
עינת קליש רותם. לא פשוט להרכיב קואליציה (צילום: חגית הורנשטיין)

תמונת מצב: קשיים במשאים ומתנים הקואליציוניים

בשלב זה מונה הקואליציה העתידית של עינת קליש רותם 12 מתוך 31 המנדטים במועצת העיר. כדי להימנע ממינוי סגן ראש עיר מטעם הירוקים והליכוד זקוקה ראש העיר הנבחרת לתמיכתן של הסיעות הקטנות, אך הן לא עושות לה חיים קלים

פורסם בתאריך: 14.11.18 08:07

המשאים ומתנים להרכבת הקואליציה של עינת קליש רותם נמצאים בשיאם. כזכור, עוד לפני יום הבחירות התקשרה קליש רותם בהסכמים עם הסיעות מר"צ, דגל לתושב, חיפה מתחדשת וחיפה ביתנו (ועוד כמה רשימות שבסופו של דבר לא עברו את אחוז החסימה, ובהן לב השכונות של טלי משולם איטח), שבמסגרתם הובטחו להם תפקידים שונים בקואליציה שהיא עתידה להקים. מספר המנדטים של הסיעות שתומכות בראש העיר הנבחרת, כולל אלה של חיים בחיפה שבראשותה, עומד בשלב זה על 12 בלבד מתוך 31 מושבים במועצת העיר.

הירוקים (ארבעה מנדטים) והליכוד (שלושה מנדטים) כבר הצהירו שהם לא יתפשרו על תפקיד סגן ראש עיר בשכר לקדנציה שלמה. הירוקים בראשותו של אביהו האן גם עומדים על כך שהם יקבלו את תיק איכות הסביבה המורחב שכולל את איגוד ערים, את הוועדה לאיכות הסביבה ואת היחידה לאיכות הסביבה שצפויה לקום. השיחות עם יו"ר הליכוד שמשון עידו עדיין לא הבשילו לכדי היענות לדרישות כמו ראשות ועדות או תאגידים עירוניים, וזאת משום שהתנאי הראשוני שהוא הציב לקבל סגנות ראש עיר בשכר לא נענתה עד כה.

קשה לראות איך קליש רותם תצליח לפתור את התסבוכת שניצבת בפניה אלא אם מי משותפיה יסכים לוותר על תפקיד סגן ראש עיר לחצי קדנציה. אפשרות נוספת היא שנחשון צוק, יד ימינה של קליש רותם ומספר 2 בחיים בחיפה, יוותר על סגנות לקדנציה שלמה ויסכים להתפשר על חצי קדנציה.

כדי לנסות ולהרכיב קואליציה בלי הירוקים והליכוד צריכה קליש רותם לפנות לסיעות הקטנות ולגייס את תמיכתם. רובן, למעט חד"ש, לא מתנות את הצטרפותן בקבלת סגנות. חד"ש הכניסו למועצה שני חברים, בעוד שהבית היהודי, שדולת הגמלאים, חיפה בשבילנו, אגודת ישראל, ש"ס ואכפת לי מתושבי חיפה הכניסו חבר אחד. אם קליש רותם תצליח לצרף את כולן, תמנה הקואליציה שלה 21 חברים.

 

 

את השבוע פתח צוות המשא ומתן של קליש רותם בשיחות עם שדולת הגימלאים. יו"ר הסיעה אלי לנדאו דרש את תפקיד יו"ר דירקטוריון התאגיד העירוני מילב שמפיק פעילויות פנאי, חברה ותרבות לגמלאים ומאגד בתוכו 17 מועדונים; ואת ראשות עמותת שילה שמפתחת שירותים לאזרח הוותיק בחיפה ומפעילה מערך שירותים לאזרחים ותיקים – תפקיד שמיועד לפיני וגמן, מספר 3 בסיעה שלא נכנס למועצה. כמו כן דורש לנדאו חניה חינם לבני 70 ומעלה בכחול-לבן והקמת רשות לאזרחים ותיקים.

לנדאו: "נתתי לצוק להבין דבר אחד יסודי – אנחנו קיבלנו יותר קולות מאשר דגל לתושב של מיכי אלפר. האם הוא ייענה לדרישותינו? הנבואה ניתנה לשוטים. בכל מקרה, אנחנו אנשים שלא לובשים חליפות. אם יהיו חמישה סגנים בשכר זו שחיתות. חבל על הכסף".

בהמשך נפגש צוות המשא ומתן עם שרית גולן שטיינברג מחיפה בשבילנו. גולן ביקשה לקבל את תיק איכות הסביבה שבו היא מחזיקה מהיום שבו היא נכנסה לקואליציה של יונה יהב עם סיעתה הקודמת מהפך בחיפה, ולהתמנות לאחראית על רשות חדשה שתוקם ושתהיה אחראית על הצהרונים ועל הקייטנות. כמו כן ביקשה גולן שטיינברג להתמנות לחברה בוועדות שונות.

גולן: "דרישותי נפרשו בפני אנשיה של קליש רותם, אך כעת אינני יודעת מהו הכיוון שאליו הם יבקשו לפנות".

הבא בתור היה יו"ר חד"ש רג'א זעתרה, שדרש סגנות ראש עיר ואת ראשות ועדת המשנה לחינוך ערבי ואת ראשות פרויקט "עיר ללא אלימות" שבו החזיקה יוליה שטראים בקדנציה היוצאת. כמו כן העלה זעאתרה דרישות לשיפור המצב הקיים בשכונות הערביות, מצב החינוך במגזר ונציגות לציבור הערבי בכל הוועדות והתאגידים העירוניים.

זעתרה: "לא היו להם תשובות להכל, אבל הפגישה התנהלה באווירה חיובית. אני מקווה שראש העיר החדשה תשכיל לשמור על החיים המשותפים בעיר ולשתף גם את הציבור הערבי במרקם החיים העירוני".

צוות המשא ומתן נפגש גם עם נציגי הבית היהודי, שעד לא מזמן נחשבה לסדין אדום עבור מר"צ – השותפה הקואליציונית של קליש רותם. לבית היהודי היה הסכם עם דוד עציוני, וכשזה הסיר את מועמדותו לראשות העיר והצטרף לשורותיה של קליש רותם הוא איגד בהסכם בין הצדדים גם את האינטרסים של הבית היהודי. בשיחה בין יו"ר הסיעה יואב רמתי לצוות המשא ומתן הוא דרש את ראשות דריקטוריון יפה נוף, חברות בוועדת התכנון והבנייה ובוועדת כספים ודירקטורים בחברה הכלכלית ובאתו"ס.

רמתי: "עדיין לא קיבלנו תשובות. אני מאמין שבימים הקרובים נקבל את הטיוטה כמו שנאמר לנו, ואם הכל יהיה בסדר נחתום על ההסכם ונצטרף לקואליציה".

אגודת ישראל בראשותו של אריה בליטנטל אמנם תמכה ביהב אך גם היא הגיעה לשיחות בידיעה ברורה מה שווה המנדט שלה – מ"מ יו"ר ועדת הכספים, יו"ר ועדת התרבות התורנית, חברות בתאגידים העירוניים יפה נוף, מי כרמל, שקמונה והחברה הכלכלית, ונציג במועצה הדתית. עוד דורשת אגודת ישראל שמירה על הסטטוס קוו העירוני בענייני הדת, הקצאת מבנים לבתי ספר לקהל המצביעים שלה, שדרוג החוף השקט, מתן תקציבי פיתוח לצורך בניית מוסדות ציבור ותיאום בכל הנוגע לבחירת הרבנים הראשיים.

הרב אורי אוזן מש"ס – הנציגה הנוספת של המגזר החרדי שגם היא תמכה ביהב – דרש במשא ומתן את ראשות המועצה הדתית, את האחריות על מינוי רב ראשי ספרדי בעיר ובעיקר על הקמת יחידה בתוך אגף התרבות שתיקרא "מורשת מן המזרח" להנחלת תרבותו וערכיו של הציבור הספרדי.

יו"ר אכפת לי מתושבי חיפה צביקה ברבי סירב לחשוף את דרישותיו במשא ומתן.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

16 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל אחד בא בדרישות לג'ובים והקמת רשויות חדשות שאין בהן צורך ( כנראה כדי למנות מקורבים). העיר צריכה לצמצם עלויות לא להרחיב אותן

  2. ליאת אלדר

    כלל ידוע- ניצחון אפשר להביא בדיגיטל. להנהיג ולהוביל, צריך את התקשורת המסורתית.
    את לא ביבי ולא טראמפ סהכ חיפה. מה קורה בעירייה ? מה מצב הוועדות? איפה השקיפות שדיברת עליה? אין התייחסות להפגנות ?
    נראה שאתם ממשיכים לחגוג ושכחתם עבור מה.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גברת קאליש היקרה. עלייך לכנס את השותפים שתמכו בך לפני הבחירות ולהסביר להם שטובה ציפור אחת ביד מוועדה קרואה על הראש. הציבור בחר אמנם בך להחליף את יהב אך למועצה הוא בחר גם ובעיקר ברשימות אחרות. לו לדעתי תשמעי תצרפי את הרשימות לפי גודלן ורק אז תצרפי את הבודדים.

  4. חיפה שלנו

    חכו חברים , זו רק ההתחלה !
    לא מתומכי יהב , אבל לקחת ראש עיר חסרת נסיון ללא כל רזומה וסביבה עוד חבורת טירונים , זו הייתה התפשרות שעוד נשלם עליה! הבחירה בה הייתה רק לא יונה , בחירה מחאתית וההתפשרות ענקית , לא רואה איך היא מצליחה להזיז משהו !

  5. להציע לבטל את התשלום לסגנים

    ואז לתת סגן לכולם.
    גם ככה זה תפקיד לשם כבוד, שלא נושא בשום אחריות.

  6. רם

    הקשיים עכשיו יהיו כאין וכאפס לעומת מה שצפוי לה אחר-כך.
    אם קליש לא תכנס את כל בעלי ההסכמים (שקיבלו 2 או 3 מנדטים) ותבהיר שחייבים לעשות חלוקה של העוגה מחדש, ובהתאם לגודל המנדטים של הסיעות, היא תהיה כל ה- 5 שנים הבאות תלויה בהם על כל צעד ושעל, בקיצור היא יכולה לשכוח מתוכניותיה לחולל בעיר את השינוי שכה רצתה!

  7. להוציא את מרצ

    ברגע שהכניסה את השמאלן הקיצוני ממרצ כסגן שר כשקיבלו רק מושב אחד יצרה לעצמה בלי סוף צרות

  8. אבנר שטרסמן

    ליאת אלדר – כלל ידוע הוא שקצב השינויים בכל תחום (גם בתקשורת) לא תמיד מובן לכולם. מותר לך להודות שקליש ויועציה עשו בית ספר לתקשורת. מעתה היא המורה והתלמידים צריכים להפנים. כולל אותי ואותך.

  9. החלה תקופת החושך!!

    ההתנהלות שלה הזויה… אנחנו עוד נשלם הרבה על כך שבחרו במישהי ללא נסיון כלל!! אני כבר עכשיו מתחיל להתגעגע ליהב!!!

  10. שלמה

    לא להכניס את הליכוד בשביל לסדר עבודה לחברים של שמשון עידו מה הוא עשה כבר בתור סגן ראש עיר בשכר חוץ מלסדר גובים לחברים שלו

  11. סיגל

    יש מספיק אוכלי חינם בעירייה. את באמת רוצה להוסיף עוד?! חשבתי שתצמצמי??? לירוקים ארבעה מנדטים, לא סתם! תקשיבי לבוחרים! להוסיף סגן ערבי קיצוני זה הכיוון???
    בקצב הזה את לא תשארי שם יותר מקדנציה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר