ליל הסדר באולם אורנים בשנה שעברה (צילום: הרב יהודה גינזבורג)
ליל הסדר באולם אורנים בשנה שעברה (צילום: הרב יהודה גינזבורג)

"אף אחד לא יודע אם יושב לידו מישהו מההוסטל המקומי או תושב דניה”

אלפי חיפאים ישתתפו בסדרים ציבוריים שעורכים ארגונים שונים, בעיקר בסדרים של תנועת חב”ד. הרב יהודה גינזבורג, שעורך את הסדר ההמוני בכרמל הצרפתי, אומר שלא רק אנשים עריריים אלא גם משפחות שלמות מגיעות מדי שנה לקיים את הסדר. בקרב הקהילה הרוסית הפך הסדר הציבורי בשנים האחרונות לטרנד

פורסם בתאריך: 18.4.19 09:13

“הצלחנו להגיע לליל סדר שאין בו אפליות”, אומר הרב יהודה גינזבורג, רב הקהילה בכרמל הצרפתי המופקד על סדר ציבורי שיתקיים באולם אורנים בשכונה. הסדר היה מיועד באופן מקורי ל־200 משתתפים אבל גינזבורג מספר שנרשמו אליו לא פחות מ־300 אנשים. “אף אחד לא יודע אם יושב לידו מישהו מההוסטל המקומי או תושב דניה”, אומר גינזבורג.

סדרים ציבוריים יתקיימו ברוב שכונות העיר, וחב”ד היא האחראית על רובם. התנועה תקיים סדרי פסח ב־11 סניפים, וובכל שנה משתתפים בהם יותר מ־2,500 איש – חיילים, ניצולי שואה, צעירים ומבוגרים. לדבריו של גינזבורג, לא רק אנשים עריריים מגיעים לסדר אלא גם משפחות שלמות, ולפני שלוש שנים התארחה בסדר הציבורי משפחה של 30 איש. “אין כמו לעשות את הסדר עם המשפחה”, הוא אומר, “אבל מכיוון שלא כולם דתיים וכל אחד רוצה לדעת מה לעשות בסדר במקום להיתקע, נחמד לערוך אותו במקום ציבורי”.

בשנה שעברה, מספר גינזבורג, שרו בסדר שערך את "מה נשתנה" בשבע שפות. רגע מרגש אחד היה כאשר ניגשה אליו ניצולת שואה וסיפרה לו שזו הפעם הראשונה שבה היא משתתפת בסדר מאז ימי נעוריה. השנה יחגגו בחב”ד במהלך הסדר גם בת מצווה לנכדתה של ניצולת שואה אחרת. “שאף אחד לא יתבייש משום סיבה ולא יישאר בבית. תמיד אפשר לפנות לחב”ד, ואנחנו נדאג למקום בליל הסדר. אף אחד לא יישאר לבד”, הוא מסכם.

 

 

בסניף חב”ד בקמפוס הנמל יתקיים ליל סדר לצעירים עד גיל 40 בעברית ובאנגלית. “זה מתאים לצעירים שרוצים לקיים סדר באווירה שונה”, אומר לייזר קליין, רב בית חב”ד בקמפוס הנמל, “יגיעו אליו סטודנטים שלומדים ועובדים בחיפה ולא יכולים לחזור הביתה. הסדר יהיה דומה לליל הסדר שישראלים עורכים בתאילנד. המטרה היא גם להכיר בין צעירים לצעירות וליצור קשרים, חברויות וגם זוגיות”.

שלושה סדרים שעורכת חב”ד יתקיימו ברוסית – ברחוב הרצל 56, ברחוב הרב הרצוג 3 ובשדרות בן גוריון 57. סדרים אלה, שצפויים להגיע אליהם כ־250 איש, מיועדים לעולים חדשים צעירים ומבוגרים.

בשכונת שער העלייה יתקיים סדר ציבורי בבית פני קפלן, במרכז הרוחני ליהדות וחסד "שבת אחים" ברחוב בית”ר יתקיים סדר שנועד לכלל הציבור, וארגון שפרה ופועה יקיים סדר בביגודית ויצו בנוה שאנן. ההשתתפות בכל האירועים כרוכה בהרשמה מראש.

סדר נוסף ברוסית תערוך לראשונה הקהילה הרפורמית שירת הים כרמל, שפועלת בחיפה זה עשר שנים. הסדר ייערך בבית הגפן. “מטבע הדברים יש משפחות שנמצאות הרבה זמן בארץ, והן כבר קלטו את הקטע של לעשות את הסדר בבית”, אומר רב הקהילה בנימין מיניץ’, “לעומת זאת, משפחות שנמצאות זמן מועט בארץ לא בטוחות שהן יכולות לערוך את הסדר בבית”. לדבריו, יש טרנד בקרב דוברי הרוסית בשנים האחרונות של קיום הסדר מחוץ לבית. בעבר נהגה הקהילה לערוך תרגולים לקראת הסדר, אך לדבריו של מיניץ', “השנה שמעתי ממשפחות שמגיעות להתפלל בקשות לא לקיים תרגול אלא את הסדר עצמו, והחלטתי לזרום עם הרעיון”.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר