הלווייתו של סלומון טקה (צילום: רמי שלוש)
הלווייתו של סלומון טקה (צילום: רמי שלוש)

אלפים ליוו את סלומון טקה בדרכו האחרונה

אלפי אנשים הגיעו לבית העלמין תל רגב להלווייתו של סלומון טקה, שנורה למוות ביום ראשון בערב על ידי קצין משטרה בקרית חיים. ההפגנות צפויות להתחדש לאחר ההלוויה

פורסם בתאריך: 2.7.19 12:39

אלפי אנשים ליוו היום (שלישי) את סלומון טקה בדרכו האחרונה בבית העלמין תל רגב. טקה נורה למוות ביום ראשון בערב על ידי קצין משטרה בקרית חיים, ומאז אתמול נערכות ברחבי העיר הפגנות מחאה מצדם של בני קהילת יוצאי אתיופיה.

בני משפחת טקה הגיעו לבית העלמין, ו-וורקה טקה, אביו של סלומון, זעק: "תחזירו לי את הבן שלי".

 

סלומון טקה ז"ל

סלומון טקה ז"ל

 

רב הקהילה משה ברוך פתח בהלוויה ואמר: "הקהילה האתיופית היא אחת מהקהילות המיוחדות בארץ, ועדיין לא יכולים לקבל אותנו. יש פה קהילה אמיתית, עוד מתקופת בית המקדש הראשון. כשעלינו לארץ לא קיבלו אותנו יפה, וזה חייב להיפסק. בסופו של דבר כולנו נעזוב את העולם הזה. אני מקווה שכל הגורמים הרלוונטיים יעשו את מה שצריך לעשות. אחרי 70 שנה העם בישראל איבד את הזהות העצמית שלו. זה כאב גדול למשפחה, רק הקדוש ברוך הוא יכול לנחם אתכם".

האב ספד לבנו ואמר: "באתיופיה זה התחיל, גידלתי ילד למופת. חינכתי אותך לתת את הכל למדינה ולגמול לה בכך שתעשה צבא. כשירדת לשחק מתחת לבלוק עם חבריך פגשת קצין משטרה שהיה אמור להגן עליך, להוות דוגמה, לעזור ולתמוך. אבל זה לא מה שנעשה. היית ילד בעל שמחת חיים ואופטימי. תמיד חייכת ועזרת לאחר. כך חינכנו אותך. לעולם לא חשבתי שאאבד אותך בגיל צעיר כל כך. חלמת לשרת שירות משמעותי בצבא, כמו שרובנו מסכנים את חיינו למען המדינה. אני מבקש להיות ההורה האחרון שיקבור את בנו. עלינו להתאחד למען הקהילה".

 

 

אסף קובנה, קצין בחיל הים וידיד של המשפחה, ספד: "לא עשינו דרך ארוכה כל כך ולא שילמנו מחירים יקרים כדי להגיע למצב הזה. בני הקהילה האהובה הזו – איזו תקווה יש להם? אלו חיים? למה אנחנו צריכים לשלם בחיים? למה זה לא נפסק? שלומון, אנחנו מבקשים ממך סליחה על כך שלא היינו שם כדי להגן עליך. לא היינו שם בשביל להושיט לך יד. רבים מבני הקהילה יושבים בכלא ולא עשו כלום. האבא היה מוכן לשלם מחיר של מאסר, רק לא לעמוד פה מול גופת בנו. כמה מבני הקהילה נהרגו על ידי שוטרים? כמה בכי צריך להיות? אני רוצה שיבטיחו לי שזה הילד האחרון שילך ושמשפחות לא ייקרעו. הקהילה והעם נקרעים. זו טרגדיה נוראית, ואסור לעבור לסדר היום. אם יש שופטים בירושלים, שלא ישחררו את השוטר הזה. בית המשפט נתן לו פרס – מעצר בית של 15 יום שבהם הוא ייערך ויתגונן, ובסוף יאשימו אותנו. חבל שלא דרשנו בניתוח באבו כביר שיהיה שם מישהו משלנו. תשמרו על הילדים שלכם כשהם יוצאים מהבית. תזכרו שהם עלולים לא לחזור. הילדים שלנו רק רוצים לחיות".

 

הלווייתו של סלומון טקה (צילום: רמי שלוש)

הלווייתו של סלומון טקה (צילום: רמי שלוש)

 

 

אילן וקנין, מנהל בית הספר תיכון קרית חיים שבו למד טקה, ספד גם הוא ואמר: "בהיכרות שלי איתך ראיתי שהיתה לך השפעה גדולה על הקהילה שלך. הכאב חלחל והגיע לכולנו. אנחנו מחבקים את המשפחה. משפחת תיכון קרית חיים תצא מכאן מדממת וכואבת. בני משפחת טקה, אנחנו נמשיך לסייע לכם. אנחנו חייבים להרים ראש ולהמשיך קדימה כדי לחבק אותך".

 

הלווייתו של סלומון טקה (צילום: אלה אהרונוב)

הלווייתו של סלומון טקה (צילום: אלה אהרונוב)

 

ח"כ גדי יברקן (כחול לבן): "עצוב מאוד ביום הזה. קהילה יקרה שלי, הייתי שמח להגיד דברים מעוררי תקווה, אבל זה יהיה שקר לציבור. שום דבר לא בסדר, אבל אני מקווה שנמצא את הכוחות להמשיך. הנערים שחסמו אתמול כבישים לא רק בוכים על מותו של סלומון אלא נלחמים על חירותם.  כמו שכל אמא חוששת מהגיוס של בנה לצה"ל, כך כל אמא אתיופית חוששת מכך שהילד שלה ייצא מהבית ויפגוש שוטר".

חבר הכנסת לשעבר אברהם נגוסה: "עד מתי נמשיך לקבור פרחים לפני שהם יגשימו את חלומם להיות גיבורי ישראל ולפני שהם ישרתו את מדינת ישראל. תפקידם של השוטרים הוא לעמיד למשפט את מי שמפר את החוק, אבל במקום זאת השוטרים לוקחים את החוק לידיים ויורים בניגוד לנוהלי פתיחה באש. לא ייתכן שחיילים שירו במחבלים יישבו בכלא והשוטר הזה ישתחרר למעצר בית. אני לא יכול להבין את זה. האמון במשטרת ישראל לא קיים. אני קורא לבדיקה יסודית בתוך מערכת אכיפת החוק. האם יש נוהלים שונים כלפי יוצאי אתיופיה? אנחנו ממשיכים לקבור את הבנים שלנו. סלומון הוא הבן של מדינת ישראל. עד מתי נמשיך בצורה כזאת?".

 

הלווייתו של סלומון טקה (צילום: רמי שלוש)

הלווייתו של סלומון טקה (צילום: רמי שלוש)

 

בין משתתפי ההלוויה היו היו"ר הטרי של מפלגת מר"צ ניצן הורביץ, ח"כ פנינה תמנו שטה (כחול לבן), מנכ"ל הקריה הרפואית רמב"ם שבה עובדת אמו של טקה פרופ' מיקי הלברטל, ומנהל מרכז מוסאוא לזכויות הערבים בישראל ג'עפר פרח.

לקראת ההלוויה נסגר כבר בשעה 12:00 כביש 70 במקטע בין צומת זבולון לתל רגב. המשטרה קראה לציבור הנהגים לנסוע בדרכים חלופיות, לא להגיע לצמתים של הקריות ולהימנע מלעלות על כביש 22 שצפוי להיחסם לתנועה גם היום.

 

הלווייתו של סלומון טקה (צילום: אלה אהרונוב)

הלווייתו של סלומון טקה (צילום: אלה אהרונוב)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אות קלון למדינת ישראל אזרחי המדינה שבה חיי אדם נמדדים עפ מוצא צבע מין ודת המדינה שלא שייכת לרוב אזרחיה

  2. מיכל

    משטרה מגעילה. הגיע הזמן לעשות שם נקיון יסודי ולהעיף את כל העבריינים עם המדים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר