עו"ד לאה צמל (צילום: יאיר שגיא)
עו"ד לאה צמל (צילום: יאיר שגיא)

הורים שכולים דורשים למנוע הקרנת סרט על עו"ד לאה צמל

במכתב ששלחו משפחות שכולות לראש העיר עינת קליש רותם הן ביקשו ממנה למנוע את הקרנתו של הסרט הדוקומנטרי על עו"ד לאה צמל במוזיאון טיקוטין ב-21 בספטמבר בטענה כי "מי שמגנה על מחבלים ראויה לכל גינוי, ובוודאי שיש למנוע את הפרסום ואת התעמולה המאדירות אותה"

פורסם בתאריך: 2.9.19 19:17

משפחות שכולות פנו לראש העיר עינת קליש רותם בבקשה למנוע את הקרנתו של הסרט הדוקומנטרי "לאה צמל, עורכת דין" במוזיאון טיקוטין ב-21 בספטמבר.

"לא נשקוט ולא ננוח עד שנדע כי הסרט לא יוקרן במוזיאון טיקוטין", כתבו ההורים השכולים לקליש רותם, "אנו קוראים לכם להתעשת במהרה ולמנוע את ביזיון זכר הקודשים. מי שמגנה על מחבלים ראויה לכל גינוי, ובוודאי שיש למנוע את הפרסום ואת התעמולה המאדירות אותה, את המחבלים שהיא מייצגת ואת הטרור שמחבלים אלה מביאים לפתח ביתנו. אנו נפעל בכל דרך, נפגין נגד מוזיאון טיקוטין ונקרא להחרימו כל עוד לא תחזרו בכם מהקרנת הסרט".

הסרט, שמלווה את עו"ד צמל במהלך ייצוגם של אסירים ביטחוניים, זכה בפרס הסרט הטוב ביותר במסגרת פסטיבל 'דוק אביב 2019', ועורר סערה שבעקבותיה הודיע מפעל הפיס על הפסקת המימון לסרטים הזוכים בפסטיבל החל מהשנה הבאה.

על המכתב שנשלח לראש העיר חתומים הורים שכולים שיקיריהם נרצחו בפיגוע בקו 37 בשדרות מוריה בחיפה במרץ 2003 – יוסי צור, אביו של אסף; רון קרמן, אביה של טל; יוסי מנדלביץ', אביו של יובל; רחל שושן, אמה של מורן; עפרה אריאלי, בת זוגו של מוטי הרשקו; אליהו כתב, אביה של מיטל; ושולה עובד, אמו של בארי. כמו כן חתומות עליו גילה מולכו, אחותו של איאן פיינברג שנרצח בעזה בשנת 1993, וכ-120 משפחות שכולות החברות בפורום בוחרים בחיים.

 

עו"ד לאה צמל (צילום מתוך הסרט "לאה צמל, עורכת דין")

עו"ד לאה צמל (צילום מתוך הסרט "לאה צמל, עורכת דין")

 

 

לטענתם של החותמים על המכתב, "צמל מייצגת במשך יותר מחמישה עשורים מחבלים שרצחו ישראלים רבים, ובהם רבים מילדינו, מנשותינו, מבעלינו, מאחינו ומקרובינו. הקרנת סרט על מי שמגנה על מחבלים בבתי המשפט היא יריקה בפרצופן של המשפחות השכולות. יש לה התבטאויות רבות שמעוררות מחלוקת ושמזדהות עם מחבלים רוצחים. הצגתה באור יקרות של עורכת דין שמתפקדת כפרקליטה של השטן היא הזויה, מקוממת ומדגישה את הניתוק הקיים בין עולם הקולנוע הישראלי לבין המציאות הישראלית. מתן האכסניה על ידי מוזיאון טיקוטין לסרט זה הוא נורא ונותן לגיטימציה לעידוד הטרור ולהאדרתו".

המשפחות השכולות טוענות כי "צמל לא בוחלת בשום אמצעי כדי לאפשר חיים נוחים בכלא לאלה שרצחו את היקרים לנו מכל. רק לאחרונה פורסם כי אותה צמל מעניקה שירותי הגנה משפטית לעורך דין שהגן שוב ושוב על מחבלים בבתי משפט וכעת מואשם בהשתתפות באירוע טרור. בין שלל לקוחותיה מהעת האחרונה ניתן למצוא את חבר הכנסת לשעבר באסל גטאס מבל"ד שהורשע בעסקת טיעון בהברחת טלפונים ניידים לאסירים ביטחוניים. לאחרונה היא אף ייצגה את משפחתו של הגבר שאנס ורצח את אורי אנסבכר בעתירה נגד הריסת ביתה. מוזיאון טיקוטין, כמוזיאון לאמנות יפנית וכמוסד השייך למוזיאוני חיפה וממומן בין השאר על ידי הקופה הציבורית, ראוי שכספים אלה לא יפעלו נגד החברה הישראלית ובעיקר נגד אלה שאיבדו את היקר להן מכל".

יו"ר דירקטוריון חברת מוזיאוני חיפה נעמה לזימי מסרה בתגובה: "על הקרנתו של הסרט נודע לי רק היום עם התעוררות המחאה לגביו, שכן איני עוסקת בתכנים של המוזיאון. זוהי הקרנה אחת במסגרת תוכנית ענפה שוטפת באולם מוזיאון טיקוטין. קראתי על הסרט ונוכחתי לדעת שהוא זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל 'דוק אביב' ובמענק ממפעל הפיס, והוקרן בסינמטקים ובאולמות בכל הארץ על אף היותו שנוי במחלוקת. ברור לי שזהו נושא רגיש, לא פשוט וכואב עבור רבים בחברה, ואיני מבטלת או מקטינה את הכאב ואת הקושי הללו, אך אמנות ויצירה הן כאלה שמייצרות ביקורת, שיח וגם חוסר הסכמות. מוזיאונים ומוסדות תרבות ואמנות הם בדיוק המקום שבו אפשר להתבונן ולדון בסוגיות הכי כואבות, גם כשלא מסכימים עמן וגם כשהן קשות. גם אם איני מסכימה או מקבלת תכנים מסוימים אין בכוונתי לפעול לצנזר אותם. זהו לא תפקידי במוזיאונים בפרט ולא תפקידה של עיריית חיפה בכלל".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. חילוני שחרד לעיר בשחור

    חובה להקרין את הסרט, כדי שאנשים ייראו איזה "אזרחים" עוכרי ישראל קיימים במדינה

  2. דורון

    בתל אביב הסרט הזה מוקרן באופן שוטף בסינמטק תל אביב. רק חיפה הפרימיטיבית מסוגלת להתנגד להקרנתו. אגב, לאה צימל היא חיפאית במקור ואני ואשתי בהחלט נגיע להקרנה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר