עבודות השיפוץ בחלקו העליון של בית הכנסת הגדול (צילום: בועז כהן)
עבודות השיפוץ בחלקו העליון של בית הכנסת הגדול (צילום: בועז כהן)

צווי הפסקת עבודה לבנייה הלא חוקית בבית הכנסת הגדול

מעקב "כלבו - חיפה והצפון": מהנדס העיר אריאל וטרמן הוציא צווים מינהליים להפסקת העבודות שבוצעו ללא היתר בבית כנסת הגדול. האחראים על שני חלקיו של בית הכנסת - זה שבשליטת חסידות גור וזה שבשליטת חסידות בעלז - הוטל קנס בסך של 50,000 שקל כל אחד

פורסם בתאריך: 6.12.19 12:28

מהנדס העיר אריאל וטרמן הוציא צווים מינהליים להפסקת העבודות שבוצעו ללא היתר בבית כנסת הגדול בשכונת הדר. כזכור, בשבוע שעבר נחשף ב"כלבו – חיפה והצפון" כי בבית כנסת הגדול, שמוגדר כבניין לשימור, מתבצעות עבודות שיפוצים בשני מוקדים – במתחם של חסידות גור בחלקו התחתון של בית הכנסת שהכניסה אליו היא מרחוב הרצל, ובמתחם של חסידות בעלז בחלקו העליון שהכניסה אליו היא מרחוב הרצוג.

על השיפוצים נודע בסיור שערכו במקום מנהל אגף הפיקוח על הבנייה בעיריית חיפה ניר לוי ואבי שטיין מאגף הנכסים, ואז נכנס לתמונה מנהל המחלקה לשימור מבנים ואתרים בעירייה אדר' וליד כרכבי, שכתב ללוי כי יש להוציא צו הפסקת עבודה לשיפוצים שמבוצעים במתחם בחלקו העליון של בית הכנסת.

"מדובר בעבודות נרחבות, שחלקן מהוות שינוי חזית משמעותי כגון סגירת שני פתחים היסטוריים של המבנה המקורי בתכנונו של אלכסנדר ברוולד", כתב כרכבי, "כידוע, מדובר בבניין לשימור ברמה גבוהה מאוד. בעבר התמודדנו עם עבירות בנייה שונות והצלחנו לתקן חלק ניכר מהן. לדעתי, הדרך הנכונה ביותר היא הוצאת צו הפסקת עבודה, לא למטרות ענישה אלא על מנת לכפות תיאום עבודות מול המחלקה לשימור ולא להמשיך בגרימת נזקים".

 

 

בשלב זה כאמור הוציא וטרמן את צווי הפסקת העבודה. לפי הנטען בצו הראשון, בחלקו העליון של בית הכנסת בוצעו חיתוך וניסור של הפתחים ההיסטוריים המקוריים שממוקמים בחזית, והם נאטמו באמצעות בניית קירות שאף חופו באריחים. משום כך נחשבות עבודות אלו נחשבות לשינוי חזית המבנה. נוסף על הוצאת הצו הוחלט על הטלת קנס מינהלי בסך של 50,000 שקל על האחראים לחלק זה של בית הכנסת.

הצו השני הוצא בשל חיתוך וניסור של האבן המקורית בקיר החיצוני לטובת יצירת חלונות, שנחשבים גם הם לשינוי חזית המבנה, בעוד שבחלל הפנימי בוצעו הריסת קירות ובניית קירות חדשים. גם על האחראים לחלק זה של בית הכנסת הוטל קנס מינהלי בסך של 50,000 שקל.

לפי הצווים, בשני חלקיו של בית הספר העבודות הן אסורות, מתבצעות ללא היתר ומהוות פגיעה הן מבחינה תרבותית והן מבחינה אדריכלית-חזותית.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. ג'ו

    ונעבור למשחק הניחושים. על איזו חסידות מהשתיים נמנה סגן ראש העיר מיכי אלפר, שהוא במקרה גם יו"ר ועדת המשנה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה?
    בין המנחשים נכונה יוגרל אתנן פוליטי.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל כך הרבה זמן עבר מהרגע שזה התגלה (על ידי תושבת השכונה, מה פתאום שהעירייה תפקח לבד?) עד שהוצא צו הפסקה…

  3. אריאלה נציגת שר האוצר.

    מאיפה מהנדס העיר עכשיו בחו" ל התייר שלא מפסיק לטייל בחו"ל ובמיוחד בתקופה של יונה אני מניח שהוא היה בחול יותר מאשר ביבי יחד עם אישתו. צריך לחקור את כל הטיסות של מהנדס העיר על חשבון משלם המיסים צריך לחקור את כל הבקשות להיתר שממתינות לאשור שלו שהוא מתנקם באנשים שלא מוכנים לקבל את הדרישות שלו וזכאים לבנות אבל בגלל שהוא מחשבן לנציגי ציבור בוועדות המשנה של הוועדה למשל של נציגת שר האוצר הוא מבטל לאנשים פרוייקטים ובך הוא לא נכניס כסף לקופת העירייה ומנגד הוא מבזבז אותו על טיסות לחול. אנו נעקוב אחריך אדון וטרמן. ברבי אנחנו מצפים שתבדוק לא רק את הענבים והקלמנטינות בישיבות תבדוק גם את הטיסות של וטרמן לחול או שאתה מצדד בתייר הזה. אריאל הביתה.

  4. איפה השימור באמת? אין שימור. יש ווליד "טיולים בחיפה" כרכבי..

    כרגיל הפקידים משחקים שש בש שותים הרבה קפה ואז נזכרים לפעול רק אחרי שהעבודות כבר בוצעו
    האם לא היה מפקח מלווה? למה גילו את זה אחרי שזה בוצע?
    אגף שימור.. אגף בירבור.

  5. הרס של הדר - היה צפוי

    לחרדים ולערבים בעיר אין כבוד לכלום
    הם יהרסו את כל הדר ויהפכו אותה בתוספות בנייה לשילוב בין בני ברק לטייבה
    בגלל המגזרים האלו הדר הפכה לסלאמס ואף אחד לא רוצה לומר את האמת הזאת

  6. דין דין

    וטרמן חכה עד שליצמן ישמע על זה.פיקוח נפש דוחה עבירות בניה.השם הוא שמנחה את התכנון החדש של בית הכנסת.

  7. Rנב חיפאי

    קיימים גם מבנים, שתוכננו וניבנו ע"י האדריכל משה גרשטל, ברח' סירקין, הנמצאים בסכנת הרס. חבל.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר