תמונה של המעבדה לדימות ימית באוניברסיטת חיפה (צילום: אוניברסיטת חיפה)
תמונה של המעבדה לדימות ימית באוניברסיטת חיפה (צילום: אוניברסיטת חיפה)

"קרקעית הים קמה לחיים על מסך המחשב"

במעבדה לדימות ימי של אוניברסיטת חיפה פיתחו אמצעי המאפשר למפות את קרקעית הים באמצעות צילום תת ימי. התוצאה, לדבריהם של החוקרים שיישמו את הכלי על שוניות האלמוגים באילת, היא מדהימה ביופיה ומאפשרת לעקוב אחר השינויים הקטנים ביותר בתצורת קרקעית הים

פורסם בתאריך: 7.2.20 08:17

פיתוח של המעבדה לדימות ימי באוניברסיטת חיפה מאפשר בנייה של מפה תלת מימדית של קרקעית הים. המפות הללו יהוו בעתיד מאגר מידע שישמש למחקר ארוך טווח. במסגרת זו צולמו לאחרונה ובפעם הראשונה בישראל שוניות האלמוגים בים סוף, שהן מהצפוניות בעולם ומהעשירות ביותר מבחינת עושר ומגוון המינים.

לנוכח שינויי האקלים והתחממות כדור הארץ, התחזיות לגבי מצבן העתידי של השוניות אינן אופטימיות, אך למרות זאת מפגינות שוניות האלמוגים באילת עמידות גבוהה לתנאי קיצון, ולכן הן מהוות עניין רב למחקר בנושאי ביולוגיה של אלמוגים ואקולוגיה של שוניות. אלא שמעקב אחר שינויים אקולוגיים במים הוא משימה מורכבת שמציבה אתגרים רבים בפני החוקרים, בעיקר בגלל עכירותם של המים שמקשה מאוד על צילום איכותי של האובייקטים השונים. מסיבה זו קשה ליצור מאגרי נתונים המבוססים על תמונות ולא על העין או הזיכרון האנושי.

 

 

במעבדה לדימות ימי בראשותה של ד"ר טלי טרייביץ מהחוג לטכנולוגיות ימיות בבית הספר למדעי הים עובדים החוקרים על שיפורים טכנולוגיים שמאפשרים לנקות את הצילום התת ימי. לאחרונה סיימו חוקרי המעבדה פרויקט ראשון מסוגו שבו הם שילבו את היכולות בניקוי התמונה עם שיטת צילום שנקראת פוטוגרמטריה – צילום תמונות עוקבות המאפשרות יצירת מודל תלת מימדי ברזולוציה גבוהה.

התוצאות, אומרים החוקרים, הן מדהימות ביופיין, וקרקעית הים קמה לחיים על מסך המחשב – אם זו תמונה של ספינה טרופה, שוניות אלמוגים או סלע בודד בקוטר של לא יותר ממטר, שעכשיו ניתן לסובב אותה ולצפות באובייקט מכל כיוון. ניתן גם להיכנס וירטואלית לתוך השונית או לתוך הספינה הטרופה, או לעקוב אחר השינויים הקטנים ביותר בתצורות של קרקעית הים.

מעבר לאפקט הוויזואלי, באמצעות סקרים חוזרים יוכלו מעתה החוקרים לחקור את השינויים האקולוגיים למשל בשוניות האלמוגים בצורה יעילה יותר. כעת עוברים חוקרי המכון שיושבים במכון לחקר הימים והאגמים למפות את קרקעית הים התיכון – אזור שבו מחקר אקולוגי ארוך טווח הוא בעל חשיבות אסטרטגית.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר