חדר ניתוח בקריה הרפואית רמב"ם (צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)
חדר ניתוח בקריה הרפואית רמב"ם (צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)

בדיקת מעבדה איתרה מחלה נדירה והצילה חיים של אם ועובר

חייה של בת 24 בהיריון מתקדם, שהגיעה לקריה הרפואית רמב"ם במצב של סכנה לה ולעוברה, ניצלו תוך שעות ספורות שלוש פעמים בזכות בדיקת מעבדה שאיתרה מחלה נדירה, ניתוח דרמטי וטיפול הייחודי שקיבלה

פורסם בתאריך: 20.7.20 13:16

חייה של צעירה בת 24 צעירה בהיריון מתקדם וחייו של העובר שהיא נושאת בבטנה ניצלו בזכות בדיקה שבוצעה ביחידת הקרישה של המעבדה ההמטולוגית בקריה הרפואית רמב"ם.

"האשה שנמצאת בשבוע ה-30 להיריונה הראשון אושפזה עם תמונה של רעלת היריון קשה בבית חולים באזור הצפון", מספר מנהל היחידה לרפואת האם והעובר ברמב"ם ד"ר עידו שולט, "מפאת מורכבותו של האירוע החליט הצוות הרפואי שם להעביר אותה לרמב"ם להמשך טיפול".

עם הגעתה של הצעירה לרמב"ם נראה היה שמצבה בכי רע, אך למרות דחיפות הטיפול בה ובעובר, שהחל לגלות סימני מצוקה, עמדה בפני הרופאים בעיה. "עלה חשד שלא מדובר ברעלת היריון אלא במחלה אחרת, נדירה מאוד, שהטיפול שלה הוא שונה לחלוטין מאשר זה של רעלת היריון", מסביר דר' שולט, "למעשה, אם הצעירה היתה מקבל טיפול שגוי, זה יכול היה להרוג אותה".

מכיוון שהצעירה הגיעה לבית החולים בשעות הערב הוזעקו עובדי יחידת הקרישה של המעבדה ההמטולוגית מבתיהם כדי לבצע באשה בדיקה לגילוי האנזים אדמס 13 אשר מגלה מחלה נדירה מאוד בשם TTP. המחלה, ששכיחותה היא כשני מקרים בשנה מתוך כל הלידות בישראל, מצריכה טיפול ספציפי ומהיר שכן היא עלולה לגרום למוות. שעות ספורות לאחר ביצוע הבדיקה התברר כי האשה אכן לקתה ב-TTP שמתבטאת בעיקר בבעיה במנגנון קרישת הדם של האם, כלומר נטייה לדימום יתר.

 

 

בשלב זה התעוררה דילמה, שכן מצד אחד העובר במצוקה קשה ויש צורך בניתוח דחוף, ומצד שני הטיפול במחלה מערב מתן טסיות דם כדי לבצע את הניתוח, אך מצבה הקשה של האם לא אפשר זאת מבלי להעמיד אותה בסיכון. הצוות המטפל בחדר הלידה החליט לתת לאם טיפול בטסיות ורק לאחר מכן לבצע את הניתוח. "לשמחתנו הגדולה, למרות האתגרים הלא פשוטים שעמדו בדרכנו, הניתוח הסתיים בהצלחה", אומר ד"ר שולט.

בתום הניתוח הועבר התינוק להמשך טיפול בפגייה של בית החולים רות רפפורט לילדים במתחם רמב"ם, שם הוא נמצא מאז תחת השגחה ומצבו משתפר מאוד. האם, שמחלתה המשיכה לתת ביטוי חריף גם לאחר הלידה, הועברה להמשך טיפול במחלקה הפנימית, שם היא קיבלה טיפול באנזים מיוחד והפכה למטופלת השלישית בישראל שמטופלת בדרך זו. לאחר שבוע וחצי של אשפוז היא שוחררה לביתה.

"יש פה צירוף נסיבות דרמטי במהלך אירועים כמעט בלתי אפשרי להתמודדות מבחינה רפואית", מסכם ד"ר שולט, "אילולא החשד, אילולא יכולות הבירור במעבדה, אילולא ההבנה שמדובר במחלה נדירה שמצריכה טיפול אחר לחלוטין מזה שהאבחנה הראשונית הכתיבה, אילולא לקיחת סיכונים במהלך הניתוח ואילולא יכולות הטיפול המצוינות של הפגייה ביילוד ושל המחלקה הפנימית באם, הכל יכול היה לקרות. מיטב הכוחות הפועלים ברמב"ם התאחדו כדי לעשות את מה שאנחנו עושים הכי טוב – לטפל באנשים ולהציל חיים".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר