גיל גורן (צילום: חגית הורנשטיין)
גיל גורן (צילום: חגית הורנשטיין)

50,000 שקל לשני פסלים שיוצבו ברחבת העירייה

עיריית חיפה פרסמה קול קורא לאמנים מהסביבה לתחרות תכנון וביצוע של מיצב פיסולי שיוצב למשך שנה ברחבת העירייה תמורת 25,000 שקל לפסל. את האמן הבין לאומי גיל גורן זה לא ממש מרשים: "זה סכום מגוחך ומבייש. חיפה היא עיר שלא תומכת באמנים מקומיים"

פורסם בתאריך: 3.8.20 08:02

עיריית חיפה, באמצעות מינהלת 2030, יצאה בקול קורא לתחרות תכנון וביצוע של מיצב פיסולי בכניסה להיכל העירייה, והיא מזמינה אמנים מחיפה ומהסביבה שעוסקים בתחומי הפיסול והמיצב להגיש הצעה למיצב פיסולי שיוצב במקום במשך שנה אחת.

העירייה מבקשת להציב ברחבה של חסן שוקרי 14 שני מיצבי פיסול שיתייחסו לאופיו של הבניין ההיסטורי. המבנה, שתוכנן על ידי האדריכל בנימין חייקין (צ'ייקין) בסגנון מנדטורי בריטי, נחנך ביוני 1949. לכל מיצב יוקצה תקציב של 25,000 שקל שכולל את שכרו של האמן, את החומרים, את השינוע של הפסל, את תחזוקתו השוטפת לאורך השנה שבה הוא יוצג, את התקנתו או תלייתו, ואת פינויו ופירוקו בתום התקופה או בהתאם לדרישתה של העירייה.

בפרסום מופיע מפרט טכני על החומרים, על גודלו של המיצב, על זכויות היוצרים ועל לוחות הזמנים. ועדה מקצועית תבחן את ההצעות שיוגשו עד 20 באוגוסט, וחבריה יהיו ראש העיר עינת קליש רותם, ראש מינהלת 2030 עו"ד ענבל ריבלין, מנהל המחלקה לשימור מבנים אדר' ואליד כרכבי, נציג ועדת הפיסול העירונית ניר שובר ושני חברים נוספים שזהותם עדיין אינה ידועה ואשר אחד מהם פסל חיפאי והשני יהיה איש אקדמיה בתחום האמנות.

גיל גורן, אמן ופסל חיפאי, זו הזדמנות להיחשף לעבודתך האמנותית.

"ממש לא, ומכמה סיבות. ראשית, זה מעט מדי זמן כדי להכין סקיצה. שנית, קצת מטריד אותי שהעירייה לא דורשת שהאמן יהיה חיפאי אלא מאפשרת לאמנים מהסביבה להשתתף. אני בטח לא מתכוון להשתתף בזה ובשום דבר בסגנון כזה. אין לי זמן לזה, והכסף – 25,000 שקל כולל הכל – זה לא משהו שאני יכול לעמוד בו".

 

 

למה לא? זו הכרה באמנות שלך.

"כבוד יש לי מספיק, אין נביא בעירו. אני מקבל כבוד בכל העולם, מסתדר עם זה שבחיפה אני בסך הכל יוצר, ואין לי בעיה עם זה. אני חושב שהיוזמה היא ברוכה, אבל משהו לא מסתדר לי – לא מבחינת הלו"ז שהוא קצר מדי, לא מבחינת ההגדרה של תושב הסביבה שלא מוצאת חן בעיני, ולא מבחינת התמורה שלא משאירה לאמן אפשרות להרוויח. זה כרוך בהרבה מאוד ימי עבודה לייצור, להובלה, להרכבה ולכל מה שצריך. זה סכום מגוחך ומבייש. במקרה כזה עדיף לבקש מהאמנים פסל ללא תמורה, ואז אין לי בעיה להשתתף בזה. אבל בתמורה כל כך נמוכה, אני מעדיף בכלל לא להתעסק בזה".

לא הבנתי – בחינם כן ובתמורה קטנה לא?

"אם יבואו ויאמרו לי 'תשמע, זו העיר שלך, תן לנו פסל', אני אומר 'בסדר, אני מוכן לתת בלי כסף', אבל חס וחלילה לא במקרה הזה. אם מצפים שבסכום כזה יממנו הכל – גם את שכר האמן, גם שעות העבודה שלו וגם את כישרונו – זו בושה ובדיחה".

תכניס אותנו לעלויות ולזמנים.

"אם אני הולך לעבוד על פסל כזה ואם אני ספידי גונזלס, זה ייקח במינימום חודש ימים. עם החומרים וכל שאר הסעיפים זה יעלה בסביבות 25,000 שקל, כך שאולי היו נשארים לי ביד 1,000 שקל. אני לא עובד בשביל שכר כזה. מה, אנחנו משחקים? זה מקום מכובד – רחבת העירייה – אז זה צריך להיות משהו ברמה. תראי את הפסל של יוסל ברגנר בכיכר הסמוכה – זה פאר היצירה הישראלית. אז אתם מביאים אמן ואומרים לו 'תעשה לי משהו נחמד?'".

חסר פסל כחבר ועדה. אפשר להציע אותך?

"תודה רבה, אבל אני מוכן להיות רק יו"ר הוועדה, לא חבר ועדה. אני לא יושב במושב לצים".

שמעתי שאתה עובד על פרויקט ענק.

"בימים אלה אני עובד על פרויקט חוצות ענק בעיר שמרוחקת יותר מ-150 ק"מ מחיפה. אני עובד עליו המון, אבל עושה את זה מול עירייה שמבינה את המשמעות של הפרויקט לעיר, כך שזה אכפת לה וחשוב לה. אני מוביל את הפרויקט עם אמנים מקומיים, והכל מתועד לסרט דוקומנטרי שיוקרן בטלוויזיה. אז אני לא צריך את הכבוד מהעיר שאני חי בה. זו לא עיר שתומכת באמנים מקומיים, אולי אבא חושי היה האחרון שעשה את זה. היתה פה איזו הבלחה בתקופת הפירמידה, אבל היא הסתיימה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. שרון

    ראש העיר הזויה. רק כסף כסף כסף מעניין אותה ולקדם את מקורביה.
    תושבי העיר וילדי העיר לא
    למה צריך עוד מיצבים פיסוליים . כבר יש .
    תתעסקו עם מה שחשוב ולא רק יחסי ציבור ומיצגים מרהיבים
    ולמה לא להגביל זאת רק לתושבי העיר?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הוא נשמע ממש פגוע וילדותי לגיל שלו …אם אתה כל כך אוהב את חיפה אז תעשה מיצג או פסל בלי שיבקשו ממך תיהיה יצירתי אל תתבכיין פחות דיבורים יותר מעשים!!! חוץ מזה שהיוצרים הישראלים הם רחוקים מזרח ומערב באומנות פשוט זוועת עולם הפסלים שהאמנים הישראלים עושים ….סעו לפראג לשיקגו ועוד ערים בחול ותלמדו מה זה אומנות !!!!!!!!!

  3. דין דין

    ברח הרצל יש להציב פסל של הרצל בהחלוץ פסל של חלוץ ובנביאים פסל של נביא וכן הלאה ביתר הרחובות.

  4. פסל כסל גולם

    מכל האדריכלות של האדריכלית הדגולה שבראשות העיר יצא רק פסל

  5. שרון

    ניר שובר ועדת פיסול? רק מהמידע הזה לא הייתי מציע שום דבר, איך טיפוס כל כך ירוד הפך בשלטון קליש לאדם כל כך חשוב. זה מעיד בהחלט על הרמה של קליש וכל הטיפוסים שאגרה סביבה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר