הלבניות של בז"ן (צילום: דוברות בז"ן)
הלבניות של בז"ן (צילום: דוברות בז"ן)

"דוחים את הניסיון להשוות בין האסון בביירות למצב המפעלים במפרץ"

ועד עובדי בז"ן שלח מכתב ליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ח"כ מיקי חיימוביץ', שבו הם דורשים להתחשב בעתידם של עובדי בז"ן בכל החלטה שמתייחסת לבתי הזיקוק ולמפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה

פורסם בתאריך: 10.8.20 12:09

יו"ר ועד עובדי בז"ן חנן סונטג ויו"ר מועצת עובדי בז"ן דורון ניסן שלחו מכתב ליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ח"כ מיקי חיימוביץ', שבו הם "דוחים מכל וכל את הניסיון להשוות בין האסון בביירות לבין מצב המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה המנוהלים לפי תקני הבטיחות המחמירים ביותר במערב אירופה".

במכתבם דורשים סונטג וניסן להתחשב בעתידם של עובדי בז"ן בכל החלטה שמתייחסת לבתי הזיקוק ולמפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה, ומביעים ביקורת על כך שבסיור של חברי הוועדה אתמול (ראשון) במפרץ היא הצהירה כי יש לפעול בנחישות להוצאת התעשייה הפטרוכימית מהמפרץ אך לא התייחסה כלל לעתידם של העובדים.

לדבריהם, "חשוב להבין שכמעט בכל עיר נמל בעולם יש מיכלי דלקים ומפעלים כימיקלים כי זה חלק בלתי נפרד מאורח החיים המודרניים. כל משק מתקדם, וגם המשק הישראלי, חייב חומרי גלם כאלה ואחרים (אמוניה הכרחית בכל בית קירור), וכל כלי הרכב (גם רכב היברידי ואפילו רכב חשמלי) צורכים דלק. בתי הזיקוק בחיפה, שהוקמו עוד בימי המנדט הבריטי בשנת 1938, מעסיקים כיום כ-1,300 עובדים באופן ישיר, ובמעגל המשני מפרנסים קרוב ל-15,000 אנשים ונותני שירות שונים ברחבי הארץ. מתחם בז"ן הוא קריטי לחוסנה של הכלכלה הישראלית. התרומה הכוללת של בזן לכלכלת ישראל נאמדת ב-6.6 מיליארד שקל בשנה, המהווים כ-0.7 מהתל"ג השנתי של מדינת ישראל. זאת ועוד, מפעלי בתי הזיקוק בחיפה משלמים בכל שנה כ-100 מיליון שקל מסי ארנונה ועוד מסים רבים למדינה".

סונטג וניסן כתבו כי "מפעלי בז"ן חיוניים למשק הישראלי מכיוון שהם מספקים 60 אחוז מהבנזין ומהסולר בישראל. ללא האספקה מבז"ן מדינת ישראל תהיה משותקת. הסולר שמפעלי בז"ן מייצרים הוא הכרחי לרכבות, לאוטובוסים, למוניות ועוד, ונוסף על כך מוכרים מפעלי בז"ן חומרי גלם ליותר מ-300 חברות במשק הישראלי. פגיעה בבז"ן או סגירתה והתבססות על ייבוא של תזקיקי נפט מהעולם יחלישו את חוסנה הביטחוני של מדינת ישראל".

 

 

לטענתם, "נכון להיום אין שום תוכנית מסודרת של המדינה כיצד יבוצע הלכה למעשה ייבוא תזקיקי נפט מחו"ל, כך שמדובר בעיקר בהצהרות בלבד. על מנת שזה יתאפשר צריך להכין תשתיות נרחבות בארץ שיקלטו את ייבוא התזקיקים ויידעו לטפל בהם. גם אם המדינה תחליט על ייבוא תזקיקים, אין תוכנית מסודרת לגורל המיכלים המלאים בבנזין ובסולר שיש בבז"ן. חשוב להבין כי הצורך במיכלים שבהם ניתן לאגור תזקיקים יישאר גם במקרה של ייבוא".

סונטג וניסן מציינים כי "לאחרונה התקיימו דיונים רבים סביב עתידה של בז"ן בוועדות הכנסת השונות, כשחברי הכנסת והיועצים למיניהם יצאו בהצהרות כאלה ואחרות לגבי עתיד המפעל, ללא שיתוף של ציבור עובדי החברה, ואנו רואים בכך פגיעה קשה בנו. יציאה בהצהרות חסרות בסיס שכאלה עם קביעה של תאריך יעד של סגירת בז"ן פוגעת אנושות בציבור העובדים ותגרום לכך שעובדי המפעל ירצו לנטוש את עבודתם ועובדים חדשים לא ירצו להגיע".

בסיום המכתב הם פונים לחיימוביץ' "בקריאה נרגשת מלבנו ומבקשים כי בכל דיון הקשור בעתידה של בז"ן נשמח לקחת חלק ולקיים דיון מעמיק ומכובד, כשעתיד המפעל והעובדים יעמוד לנגד עינינו".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לפני עשר שנים הם היו צריכים להבין שהמפעלים יגיעו לקיצם ולחפש עבודה אחרת. אם המוח שלהם לא עבד לבד, אין טעם לעזור להם אחרי ששנים הרעילו וסירטנו אותנו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר