הפגנה בשדרות בן גוריון בחיפה (צילום: דוברות המשטרה)
הפגנה בשדרות בן גוריון בחיפה

"האמירה שערביי חיפה לא לוקחים חלק בהפגנות אינה נכונה"

ד"ר עידו זלקוביץ', ראש התוכנית ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית עמק יזרעאל, מעריך שהערב יהיה "חם" בחיפה. לדבריו, לרשתות החברתיות יש השפעה ישירה על הממד האלים של ההפגנות וההנהגה הפוליטית של ערביי העיר לא עושה דבר להרגעת היצרים. "רק לפני שבוע מונתה בחיפה, לראשונה, סגנית ראש עירייה ערבייה מטעם חד"ש. מצופה ממנהיגי ציבור הנושאים בתפקידים רשמיים לפעול למען הרגעת הרוחות"

פורסם בתאריך: 11.5.21 13:56

ד"ר עידו זלקוביץ', ראש התוכנית ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית עמק יזרעאל ועמית מחקר במרכז עזרי באוניברסיטת חיפה, על ההפגנות המתקיימות בימים אלה בחיפה:

"מאחורי ההזמנה שהופצה היום בפייסבוק עומדים גופי חברה אזרחית המזוהים עם חד"ש. זו לא התארגנות רק של ערביי ישראל, יש פה שילוב של כמה גורמים. בגדול, מה שעינת קליש רותם אומרת הוא לא נכון במאת האחוזים. האמירה שערביי חיפה לא לוקחים חלק בהפגנות אינה נכונה. יש פה גורמים פוליטיים מהעיר ומחוצה לה. חיפה היא מרכז פוליטי מאוד חשוב עבור ערביי ישראל, היא הבירה של הצפון והבירה התרבותית של ערביי הארץ. נמצאים בה המוסדות הפוליטיים של מפלגות רבות, יש בה התארגנויות של אנשי רוח ואינטלקטואלים, ובהפגנות האלו משתתפים גם חיפאים וגם לא חיפאים. נכון, אנשים מגיעים במיוחד מחוץ לעיר. בדיוק כמו שהשמאל הישראלי אוהב להפגין בכיכר רבין, והימין הישראלי אוהב להפגין בכיכר ציון, כך המושבה הגרמנית הפכה להיות המרכז אליו מתנקזים המפגינים בקרב ערביי ישראל. יש תחרות פוליטית סמויה וגלויה בין חיפה ונצרת כמוקדי כוח והשפעה בקרב האוכלוסייה הערבית בארץ. אסור לעצום עיניים. אמנם זו זכותם הדמוקרטית המלאה להפגין, כמו זכותה של כל קבוצה פוליטית אחרת בארץ, רק שההפגנות צריכות להתנהל בצורה דמוקרטית ומופתית וללא אלימות. השאלה היא – מיהו הגורם המתסיס שמוביל את הקו האלים, ואת הקו הזה צריך לעצור. הוא לא לגיטימי והמשטרה צריכה לטפל בהם ביד קשה".

ד"ר עידו זלקוביץ',

ד"ר עידו זלקוביץ'

הגורם המתסיס הוא מההנהגה הערבית?

"ברור. בקרב ההנהגה הפוליטית של ערביי ישראל יש להט, יש מאבקי כוח פנימיים, שהעניין הפלסטיני משחק בהם תפקיד משמעותי. לדוגמה, נכון להיום, בין המפלגות הפוליטיות המיוצגות בכנסת, המפלגה הכי רדיקלית היא בל"ד. פעילי בל"ד הם אנשים שרואים את המדינה הזו כישות קיימת מבחינה עובדתית, אך כחסרת לגיטימציה להתקיים מבחינה ערכית כמדינה יהודית ודמוקרטית במתכונתה הנוכחית. הם אומרים את זה בצורה גלויה, זה חלק מתפיסת העולם הלוגית שלהם. ברור שלמי שיש תפיסת עולם פוליטית שכזו, לא יבחל בפעילות אלימה בהפגנות. בנוסף, יש פלגים פוליטיים שמשתתפים בהפגנות, שלהם יש ממד יותר אלים והם בכלל לא חלק מהמשחק הפרלמנטרי במדינת ישראל. למשל, תנועת בני הכפר והפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. מבחינת הדור הזה, גם רף הפחד מהמדינה ומוסדותיה ירד. את שומעת את הקריאות שלהם בהפגנות. אחת מהקריאות שלהם היא 'אמרו לכלבי השב"כ שאנחנו מוכנים למאבק'. ככה, בלי בושה. אז מי שקורא בהפגנות את הסיסמה הזו במשך תקופה ארוכה, כי זה לא משהו חדש, ברגע שהרוחות מתלהטות, הוא לא יבחל בשימוש בפעולה אלימה.

 

 

"בנוסף, קחי את כל הטיקטוק שראית במזרח ירושלים ועכשיו באירועים בגליל, כל זה מייצר ממד אלים יותר. תופעת החיקוי שכולנו מכירים מועצמת על ידי השימוש ברשתות החברתיות, וכשאנחנו רואים את כל התופעות ועושים ניתוח סוציולוגי מלמטה, השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא שאלה אחרת: איפה ההנהגה הפוליטית של ערביי העיר, או לא רק של ערביי העיר, של האוכלוסייה הערבית בישראל? היא זו שאמורה לפעול למען הרגעת הרוחות. בחיפה מונתה רק לפני שבוע לראשונה סגנית ראש עירייה ערבייה מטעם חד"ש, ומצופה ממנהיגי ציבור הנושאים בתפקידים רשמיים לפעול למען הרגעת הרוחות. אם הם באמת טוענים שאלו לא ערביי העיר, שיתכבדו נא ויפעלו למען השקטת הרוחות. כשיוצאים להפגנה, אי אפשר לעשות הפרדה מיהו תושב חיפה ומי לא. כשאת יוצאת להפגין בכיכר רבין את יודעת להגיד מי עומד לידך, איפה הוא גר, מאיזה כפר או עיר? זה התפקיד הפוליטי שחיפה ממלאת עבור ערביי הצפון והמוקד החדש של ערביי הגליל וואדי ערה.

"אני מניח שיהיה היום חם. אתמול היו עצורים. אי אפשר לצפות שהמשטרה תשב בידיים מחובקות. מי שמפר את הסדר הציבורי, שייעצר. הדבר הכי מטריד, ואנחנו עוד לא ראינו אותו בחיפה, ואני מקווה מאוד שלא יגיע לכאן – שמענו אותו בקריאות, אבל בחיפה לא ראינו אותו במעשים – זו הפגיעה בסמלי השלטון. הפעולות האלימות והפגיעה בסמלי השלטון, ההתנפלות על ניידות משטרה, ההצתה של תחנות משטרה בישובים ערביים כמו בכפר מנדא ובמזרח ירושלים, ההורדה של דגלי ישראל וביזויים – אלה כבר מעבר לסממנים של הזדהות פוליטית-תרבותית עם בני העם הפלסטיני. זו כבר קריאת תיגר על סמלי השלטון של המדינה שמהווים למעשה רפרנס של אמירה הקוראת תיגר על קיומה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית וזו מגמה שצריכה להטריד את מנוחתם של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. יוסי

    צריך להחרים אותם לא לקנות. מהם לא לבלות אצלם. ממש חרם טוטאלי

  2. קלישה

    אז מצופה .
    יש הבדל עצום בין הרצוי למצוי
    מאחר והעיר כבר מתה( כדברי העומדים בראש העיר) כנראה שלא איכפת להם שהמסמר האחרון יתקע בימים אלו בארון הקבורה של חיפה . הרי במקרה אסון תמיד אפשר להאשים את התושבי העיר( המתחזים) /משטרה/חפ"ק/צה"ל
    אבל את מי שאמור לאכוף את הסדר- מה פתאום

  3. לסגור את המכללות שפוגעות באינטליגנציה

    הד"רמנסה לנתח את מה שהוא רואה בטיק טוק ואיננו יודע ואיננו מבין מי מקדם את התסיסה והאלימות. עליו בסה"כ לבדוק מי המרוויח העיקרי מקידום ההתיישבות בשכונת שייח זובי במזרח ירושלים ומהותרת כנופיית הפשע בשלטון ולהגיע למסקנות בעצמו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר