ההצגה "מענטש" בתיאטרון חיפה (צילום: ז'ראר אלון)
ההצגה "מענטש" בתיאטרון חיפה (צילום: ז'ראר אלון)

קבוצת תיאטרון חיפאית חדשה מציגה: "מענטש"

ההצגה, שתעלה ביוני-יולי בתיאטרון חיפה, מספרת את סיפורו של עורך דין חיפאי שצריך להחליט מה יותר חשוב – לצאת גבר או להיות בן אדם. מחזה חדש, עליו עובדים חברי הקבוצה בימים אלה, מספר על עיר דמיונית לחלוטין, שבה החיות מתחילות להציק לתושבים, וראשת העיר צריכה להחליט האם היא נוקטת במהלכים מוטרפים נשארת נאמנה לעקרונותיה

פורסם בתאריך: 30.5.21 13:30

קבוצת תיאטרון חדשה, המבוססת על טהרת יוצרים חיפאים, קמה לאחרונה בעיר. ההצגה הראשונה שלה, "מענטש", היא הצגת יחיד, שהתמודדה השנה בפסטיבל תיאטרונטו בעכו והתקבלה לתיאטרון חיפה, שבו היא תעלה בחודשים יוני-יולי.

ההצגה, המבוססת על קובץ סיפורים קצרים שכתב ניצן ויסמן, סופר חיפאי, מספרת את סיפורו של עידן, עורך דין חיפאי בשנות החמישים לחייו, שעורך קניות לראש השנה בסופר "טעם החיים". מפגש מקרי עם בריון שפגע בו בילדותו, מעורר בעידן שורה של זיכרונות, שכולם נטועים בהוויה החיפאית. דרך שורה של סיפורים אישיים ומשפחתיים, נחשפים הצופים לשלל אירועים שהעמידו את הגבריות של עידן במבחן, עד הרגע שבו הוא צריך להחליט מה יותר חשוב – לצאת גבר או להיות בן אדם.

שלושת חברי הקבוצה הם המחזאי והיוצר ליאור גלציאנו, השחקן רון ריכטר והבמאי יהונדב פרלמן. גלציאנו הוא בוגר החוגים לתקשורת ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, כתב וערך בכלי תקשורת ארציים וכן פרסם ביקורות תרבות וטלוויזיה, סיפורים קצרים ומערכונים. מחזה פרי עטו בשם "חדר בריחה" עלה במסגרת פסטיבל תיאטרון קצר בצוותא 2017. התסכית שלו, "החקירה", שודר במסגרת פסטיבל תמונע בשיתוף "כאן הסכתים".

ההצגה "מענטש" בתיאטרון חיפה (צילום: ז'ראר אלון)

ההצגה "מענטש" בתיאטרון חיפה (צילום: ז'ראר אלון)

ריכטר בוגר בית הספר למשחק של ניסן נתיב ירושלים, והוא אינו חיפאי במקור. הוא הגיע לעיר כדי לשחק בקבוצת התיאטרון "החיפאית"' של תיאטרון חיפה, ובמשך עשור השתתף ביותר מ-17 הצגות של קבוצת התיאטרון. הוא השתתף בסדרות טלוויזיה ("תיק יהלום", "שב"ס", "צומת מילר" ועוד) ובסרטי קולנוע ("הקו המתרוקן" – ארגנטינה 2008, "אנחנו לא לבד" – ישראל 2010). ב-2014 היה מועמד לפרס התיאטרון הישראלי לתפקיד משנה עבור תפקידו בהצגה "מיץ-מיץ לימונדה". ריכטר נקשר לעיר, אישית ומקצועית, ומבקש כעת למנף את היצירה המקומית.

פרלמן הוא בוגר לימודי משחק בבית צבי, בעל תואר ראשון בחוג לתיאטרון באוניברסיטת חיפה ותואר שני (בהצטיינות) בחוג לתיאטרון של אוניברסיטת תל אביב. משורר, במאי, מרצה לספרות ומורה לתיאטרון. הוא הוציא חמישה ספרי שירה וספר ילדים אחד וביים הצגות בתיאטראות חובבים, מרצה לתיאטרון וספרות במכללה האקדמית גורדון ומורה לתיאטרון בתיכון רעות לאמנויות.

 

 

"בתור יוצרים חיפאים, כל השנים ראינו בעיניים כלות כיצד סצנת האמנות והתרבות בתל אביב עולה כפורחת, חלק בעידוד העירייה וחלק באופן עצמאי, בעוד שאצלנו לא צומח כמעט דבר", אומר גלציאנו, "יש אמנם ניסיונות כמו הקבוצה החיפאית הצעירה של תיאטרון חיפה, שרון ריכטר היה חלק ממנה במשך עשור, ויש את 'תיאטרון הסטודיו' של יונתן שוורץ, אבל כאן בערך מסתכמת היצירה התיאטרונית המקומית, בטח בכל הקשור בפרינג'. אנחנו מאמינים שבעיר השלישית בגודלה בארץ, עם ההווי ומרקם החיים הייחודי שלה, חיפה צריכה ויכולה לשמש מרכז תרבותי גם בתחום התיאטרון. השאיפה שלנו היא לא רק לקחת בזה חלק, אלא לשמש השראה לעוד יוצרים ושחקנים מקומיים שייתנו ביטוי בימתי למרקם החיים החיפאי. כחלק מהתוכנית שלנו, גם הגשנו מועמדות לקבלת חלל עבודה מטעם העירייה, במטרה להקים מרכז תרבות, שבו נפיק הצגות עצמאיות של יוצרים מקומיים, יהודים וערבים, נקיים פסטיבלי תיאטרון, נערוך ערבי ספרות ושירה ונשמש מקום מפגש לקהילת האמנים החיפאית".

ההצגה "מענטש" בתיאטרון חיפה (צילום: ז'ראר אלון)

ההצגה "מענטש" בתיאטרון חיפה (צילום: ז'ראר אלון)

עצם השתתפותכם בתיאטרונטו השנה היה הישג גדול, למרות שלא זכיתם.

"מכיוון שהפסטיבל בוטל בשנה שעברה בשל הקורונה, נאלצנו השנה להתמודד גם מול הצגות שכבר התקבלו בעבר. המשמעות – מתוך 190 מחזות שהוגשו, רק שבעה התקבלו לפסטיבל. 'מענטש' היה אחד מהם. הפסטיבל זכה גם בתשומת לב מיוחדת. זו גם הייתה שנתו ה-30, וגם הפעם הראשונה שבה התקיים ללא מייסדו המיתולוגי, יעקב אגמון, אך לנעליו הגדולות נכנסה אלמנתו, גילה אלמגור".

אתם כבר עובדים על מחזה חדש.

"בימים אלו אנו עובדים על מחזה חדש – סאטירה על עיר דמיונית לחלוטין שבה החיות מתחילות להציק לתושבים, וראשת העיר צריכה להחליט האם היא נוקטת במהלכים מוטרפים שמציע יועץ התקשורת שלה, או להישאר נאמנה לעקרונות שלה, גם במחיר התפקיד".

להזמנת כרטיסים להצגה "מענטש" בתיאטרון חיפה >>>

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר