המוזיאון למורשת יוצאי התרבות הגרמנית (צילום: talmoryair, wikimedia)
המוזיאון למורשת יוצאי התרבות הגרמנית (צילום: talmoryair, wikimedia)

מוזיאון היקים של סטף ורטהיימר עובר לחיפה

לאחר סגירתו של המוזיאון למורשת יוצאי התרבות הגרמנית, המכונה מוזיאון היקים, של התעשיין סטף ורטהיימר בתפן, הסכימו אוניברסיטת חיפה ומוזיאון הכט לקלוט אותו. כעת מחפש ארגון עולי מרכז אירופה מקום שיסכים לאחסן את המוצגים עד להקמתו של מרחב מוזיאלי באוניברסיטה

פורסם בתאריך: 11.2.21 11:20

בימים אלה נסגר ונאטם המוזיאון למורשת יוצאי התרבות הגרמנית, המכונה מוזיאון היקים, של התעשיין סטף ורטהיימר בתפן שבגליל העליון, והוא בדרך לעשות את הדרך לחיפה. משפחת ורטהיימר, שמכרה את תעשיותיה לאיש העסקים האמריקני וורן באפט תמורת 4.5 מיליארד דולר, החליטה על סגירתם ועל פינוים של מוסדות התרבות שטופחו על ידי ורטהיימר, ובהם מוזיאון כלי הרכב, הגלריה לציור ולפיסול והמוזיאון למורשת יוצאי התרבות הגרמנית.

המוזיאון, שהחל כאוסף צנוע של פריטי מורשת יקית בביתו של ישראל שילוני בנהריה, אומץ והועבר לפני 30 שנה על ידי ורטהיימר למרכז התעשייתי שלו בתפן. המוזיאון, בניהולה של האוצרת רותי אופק, הפך למוסד מדעי, מחקרי ותצוגתי לתולדות יוצאי גרמניה, אוסטריה, צ'כיה ושווייץ בישראל, ובכל שנה ביקרו בו כ-100,000 אנשים מהארץ ומחו"ל. עם החלטתה של משפחת ורטהיימר לסגור את המוזיאון החל ארגון עולי מרכז אירופה, שקיים בו פעילויות וסדנאות, בחיפוש למציאת מקום חדש ומקורות מימון להחזקתו, ואחרי חיפושים נרחבים הסכימו אוניברסיטת חיפה ומוזיאון הכט לקלוט אותו ולהשתמש בו כמקור מחקר ותצוגה.

 

 

איש הטלוויזיה לשעבר מיכה לימור, המשמש חבר ועדת ההיגוי הארצית להעברת המוזיאון וסגן יו"ר ארגון פסגות כרמל מיסודו של ארגון עולי מרכז אירופה בחיפה, מסר כי גיוס המימון להעברתו של המוזיאון ולהפעלתו למשך עשר שנים לפחות נמצא בעיצומו, וכי ממשלת גרמניה באמצעות השגרירות שלה בתל אביב החליטה לסייע במימון, וכך גם קרן הכט, אך חסר עדיין סכום נכבד להשלמתו של המהלך.

בינתיים מקיימות ועדת ההיגוי והאוניברסיטה מגעים עם חברת האיצטדיון העירוני לאחסונם המקצועי והבטוח של המוצגים מהמוזיאון באחד מהמרחבים הסגורים של האיצטדיון למשך כשנתיים, עד שיוכשר המרחב המוזיאלי המתאים במוזיאון הכט.

 

סטף ורטהיימר (צילום: עופר וקנין)

סטף ורטהיימר (צילום: עופר וקנין)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. דבי

    כל הכבוד. מה עם מוזיאון כלי הרכב? נראה כאטרקציה שכדאי לנסות לאמץ לעיר חיפה.

  2. דניאל זיגפריד קאהן

    ובכן כך מר סטף ורטהיימר נולד בעיר אולם שבמדינת באדן וירטמברג למישפחת תעשינים ידועה כמו כן גם מר הכט ורעיתו היו יוצאי גרמניה ובבעלותם היה בינין דגון בחיפה לא הרחק מנמל חיפה גם מר ורטהיימר וגם מר הכט היו אנשים שעסקו בצורכי ציבור שלא על מנת לקבל פרס.
    הכותב הוא אזרח גרמני החיי בישראל

  3. אלה

    למה? תפן מקום יפה ,של טבע סביב !! עצוב שהתצוגה תעבור לעיר, .טעות חמורה אמם עושים ,

  4. לא ברור למה בבת אחת סגרו הכל??

    לא הבנתי למה משפחת ורטהיימר מתנערת עד כדי כך מתמיכתה במוזיאון שהקימה, שאינה מוכנה אפילו לסייע במימון ההעברה שלו לאוניברסיטה?
    זה נשמע שבבת אחת התקבלה החלטה להרוס חלק מהחזון של פארקי תעשייה משולבים פעילות קהילה ותרבות, שעל בסיסו רבים עברו להתגורר ליד תפן וכפר ורדים. אין ספק שהמהלך הקיצוני הזה לסגור בבת אחת הכל ובלי שום סיבה מחייב יותר חקירה לעומק ועיסוק בתקשורת. מאד מוזר!

  5. B.

    אוסף הרכב הועבר לאילת וייפתח שם בצמוד למסלול מרצים חדש. מוזאון הצילום בתל-חי (שגם הוא היה שייך לקונגלומרט ורטהיימר) נסגר כבר לפני יותר משנתיים והועבר לאחרונה למוזאון ת"א.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר