גן ילדים (צילום: markop/depositphotos.com)
גן ילדים (צילום: markop/depositphotos.com)

עתירה מינהלית ראשונה בנושא מיגון גני ילדים

בעתירה שהגישו 55 הורים לילדים בגן חרצית בקרית חיים הם מבקשים מבית המשפט המחוזי להורות לעיריית חיפה, לפיקוד העורף ולמשרד החינוך לפעול לאלתר להקמת מרחב מוגן בגן. לטענתם, "במחדליה העירייה אינה פועלת לפי דין, והימנעותה מפעולה היא בלתי סבירה ולוקה בחוסר תום לב"

פורסם בתאריך: 5.11.23 12:59

55 הורים לילדים בגן חרצית ברחוב בן צבי בקרית חיים הגישו לבית משפט המחוזי בחיפה עתירה מינהלית נגד עיריית חיפה, משרד החינוך ופיקוד העורף. העותרים מבקשים מבית המשפט להורות לעירייה, לפיקוד העורף ולמשרד החינוך "לפעול ולהורות ביחד ולחוד באופן מיידי להקמת מרחב מוגן ו/או לרכישת מבנה מוגן, ולכל הפחות לעשות ולפעול שיהיה במתחם הגן המרחב הכי מוגן שיש". עוד מבקשים ההורים העותרים שהמשיבים יציבו שמירה בגן ולחילופין יאפשרו לבצע סבבי סיורים בקרבתו.

גן חרצית שוכן במתחם שבו ארבעה גנים, ולטענת ההורים "הוא הגן הראשון, בחזית, כולו חלונות ומסביבו מרחב פתוח. בגן משובצים 36 ילדים, שמהם לומדים ממועד החזרה לשגרה ילדים בודדים – בין חמישה לשמונה. בין הילדים יש ילד עם מוגבלות פיזית. במתחם כולו כ-140 ילדים, שמהם לומדים כעת כ-40 ילדים בלבד".

עוד טוענים ההורים כי "בגן אין מרחב מוגן, והגן אינו עונה על הדרישה של 'הכי מוגן שיש'. ההנחיה שניתנה לגן במקרה חירום היא להכניס את הילדים לחדר השירותים, שאינו תקני בהיותו מוקף בחיפוי קרמיקה. נציג אחר הורה להשכיב את הילדים על הרצפה עם ידיים על הראש. לא כל הילדים יכולים לשכב על הארץ מחד, ומאידך ילדים בגילאים 4 ו-5 אינם יכולים, בכל הכבוד, להישמע להוראה כזו במצב של לחץ. תודה לאל, הילדים אינם מורגלים, ולכן הוראה זו אינה סבירה בנסיבות. בכל האזור אין חלופה, ולכן הילדים אינם לומדים במשך יותר מחודשיים, מאז יום הכיפורים. עניינה של עתירה זו הינה בביטחונם של הילדים, אך יחד עם זאת יתבקש בית המשפט להביא בחשבון גם את הצורך של ההורים לשוב לשגרה ולעבודה".

בעתירה מפורטים תפקידיהם של המשיבים נגדם הוגשה העתירה. באשר לעירייה נכתב כי "במחדליה היא אינה פועלת לפי דין, והימנעותה מפעולה היא אף בלתי סבירה ולוקה בחוסר תום לב", על משרד החינוך נכתב כי עליו "חלה החובה לפקח על מעשי הרשות (העירייה; ב"כ) בכל הנוגע להנחיותיה בעניין זה", ועל פיקוד העורף נכתב כי הוא "הגוף האמון על הנחיות לשעת חירום, לרבות בכל הקשור לחובת מיגון הגנים, ודרך הפעולה במיגון זה".

ההורים מסבירים כי העתירה הוגשה "בלית ברירה ולאחר שכלו כל הקיצים, והמשיבים מיענו לבצע את המוטל עליהם ולפעול על פי סמכותם, חובתם וכוחם על מנת לאפשר לעותרים לשלוח את ילדיהם לגן חרצית באופן בו יהיו מוגנים לעת חירום. ייאמר מיד כי מדינתנו נמצאת בשעת חירום, הגם שהאזור דנן הוא ירוק, ברם יודגש כי מצב הכוננות הוא בריח, היינו מוכנות להידרדרות במצב הצבאי בשל הסלמה אפשרית בכל רגע מול האיומים מצפון".

 

 

לטענתם של ההורים, מתחילת המלחמה הם לא שלחו את ילדיהם לגן בהיעדר אזור מוגן: "בשל מצב העניינים נעשו פניות רבות של הורים הן למשיבה 1 (העירייה; ב"כ) והן למשיב 3 (פיקוד העורף; ב"כ) מדי יום ביומו. פני העותרים הושבו ריקם מחד, ומאידך הם נענו בתשובות סותרות. ב-31 באוקטובר הגדילה נציגת המשיבה 1 לומר כי על ההורים של גן חרצית לומד תודה שכן יש גנים בחיפה שמצבם גרוע יותר. בעקבות פניות ההורים הגיעה 'מפקחת' מטעם משיבה 1 במועד שאינו ידוע לעותרים לגן חרצית ודחתה את טענתם להיעדר מתחם מוגן, שכן לטענתה האזור המוגן הוא שירותי הילדים. קירות השירותים מצופים חיפוי קרמיקה – דבר הנוגד את המלצות משיב 3. יתרה וחמור מכך, המפקחת דיווחה למנהל משיבה 1 ולמשיב 3 כי אין כל בעיה בגן חרצית וכי יש בגן אזור מוגן – דבר שמונע נכון להגשת עתירה זו כל טיפול בעניין. יתרה מזו, כחלופה אמרה המשיבה 1 כי על הילדים להיצמד לקיר, אך המשיב 3 אמר כי בהיעדר קיר פנימי אסור להיצמד לקיר".

ההורים מבקשים מבית המשפט להורות לעירייה "לקיים את המוטל עליה לפי הדין לאלתר ולפי הוראות משיבים 2 ו-3 ולדאוג למרחב מוגן באחת מהדרכים האמורות והמחייבות – 'המרחב הכי מוגן שיש', התקנת ממ"ד, פתרונות מיגון חדשים או כל סידור שיקנה ביטחון סביבתי – והצבת שמירה סטטית בגן כפי שקיים בגנים אחרים".

מעיריית חיפה נמסר: "העירייה תמסור את תגובתה כמקובל בבית המשפט".

ממשרד החינוך נמסר: "העתירה התקבלה במשרדנו. הנושא יידון במסגרת ההליך בבית המשפט".

תגובתו של פיקוד העורף תפורסם לכשתתקבל.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חייבים למנות ועדה קרואה. העירייה לא מגיבה לכלום ולא מתפקדת במלחמה

    עיריית חיפה קרסה. חוץ מפעילויות שגרה כמו פינוי אשפה העירייה לא יודעת איך להכין את העיר למצב מלחמה
    יושבת ראש העיר בהלם קרב כנראה בחמ"ל ולא מתפקדת
    שולחת עובדי עירייה עם דלי צבע לשפץ מקלטים = לצבוע קירות בלבן. תגידו זה הגיוני?
    אלפי תושבים ללא ממ"ד או מקלטים ברחוב דורשים מיגוניות, אין.
    בחופי הים אין בכלל מקלטים ומסתובבים שם אלפי תושבים. בת ים למשל סגרה את חופי הים. איפה חיפה?
    יש פה חוסר אונים מוחלט לגבי מוסדות חינוך. אין מקלטים לכמות התלמידים בבתי הספר. ואין ממ"דים ומקלטים בגנים
    מה שקורה בחיפה זה שיתוק מערכות טוטאלי. עירייה לא מגיבה, לא מתפקדת, לא קיימת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר