מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

בז"ן: צו להפסקת פעולות ייצור, אחסון וניפוק של ביטומן

בעקבות גרימת זיהום אוויר חריג והפרת הוראות היתר הפליטה הוציא המשרד להגנת הסביבה לחברת בז"ן צו מינהלי להפסקת פעולות הייצור, האחסון וניפוק ביטומן - חומר המשמש לייצור אספלט לכבישים ולאיטום. בשל חשיבותו של הביטומן למשק, הצו ייכנס לתוקפו ב-16 באפריל

פורסם בתאריך: 16.1.20 18:05

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (חמישי) כי בעקבות גרימת זיהום אוויר חריג והפרת הוראות היתר הפליטה הוציא המשרד לחברת בז"ן צו מינהלי להפסקת פעולות הייצור, האחסון וניפוק ביטומן – חומר המשמש לייצור אספלט לכבישים ולאיטום. הצו הוצא לפי סעיף 45 לחוק אוויר נקי להפסקת פעילות הייצור ביטומן, וזאת בשל הפרה מתמשכת של הוראות היתר הפליטה, ובהן אי שדרוג מתקן (סקראבר) המטפל בפליטות מערך ייצור, ואחסון וניפוק ביטומן במפעל בז"ן באופן הגורם לחריגה מערכי הפליטה בארובת מתקן הסקראבר במזהם חומרים אורגניים נדיפים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי בז"ן נדרשת לפי הצו שעליו חתום מנהל מחוז חיפה שלמה כץ להפסיק את פעולת הייצור, האחסון והניפוק של ביטומן עד לא יאוחר מ-16 באפריל, עד לעמידתה של החברה בערכים שנקבעו לה בהיתר הפליטה. כבר כעת הורה המשרד לחברה להודיע לאלתר ללקוחותיה על הצו האמור ועל כך שעליהם להיערך בהקדם האפשרי.

בעקבות הליך השימוע ובהיותו של מפעל בתי הזיקוק ספק הביטומן היחיד בארץ, הודיע המשרד להגנת הסביבה למשרדי הממשלה הרלוונטיים כי נשקלת אפשרות הוצאת צו להפסקת השימוש למתקן הביטומן לאלתר על מנת להפסיק את ההפרה החוזרת והנשנית של הוראות החוק וגרימת זיהום אוויר חזק ובלתי סביר.

בתגובה הבהיר משרד הכלכלה כי מתקן הביטומן של בז"ן הוא הספק היחיד של ביטומן למשק הישראלי, בהיקף של כ-250,000 טון בשנה, וכי מוצר זה הוא הכרחי למשק שכן הוא המשמש הן את תעשיית האיטום של מבנים, גגות ומבנים תת קרקעיים והן את ענף התשתיות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הבהיר כי המפעל הוא חיוני ביותר וכי כל תהליך ייצור האספלט במדינת ישראל תלוי בו, והוסיף כי המשמעות של סגירת המפעל היא הפסקת ייצור האספלט בכל המדינה ויצירת פגיעה בלתי מתקבלת ברמה הלאומית מבחינת פיתוח כל מערכת הכבישים ואחזקתם. שני המשרדים ביקשו לא לסגור את המתקן ולאפשר לו להמשיך ולפעול במתכונת הנוכחית עד להקמת מתקן הטיפול בסוף שנת 2020.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי על אף החשש שהביעו המשרדים ולנוכח החומרה הסביבתית עמד המשרד על כך שיש להפסיק את החריגות. לאחר בחינת עמדתם של משרד הכלכלה ומשרד התחבורה נאות המשרד לתת אורכה להיערכות המשק. עם זאת, בשים לב לחומרת החריגות, אין באפשרות המשרד לתת אורכה מעבר לתקופה מצומצמת בלבד של לכל היותר שלושה חודשים ולא מעבר לכך.

 

 

השר להגנת הסביבה זאב אלקין: "לצערי הרב, קבוצת בז"ן – ולא בפעם הראשונה – לא עומדת בדרישות הסביבתיות של המשרד. מתקן ייצור הביטומן של בז"ן מזהם את האוויר, לא עמד בדרישות המשרד ולא עמד בלוחות הזמנים שהצבנו להתקנת מתקנים להסדרת הפליטות . לכן מודיע המשרד על הפסקת הפעילות של המתקן בתום שלושה חודשים של היערכות, עד שהמפעל יעמוד בכל הדרישות של המשרד ויתקין את כל המתקנים הנדרשים לשם כך. המשרד לא יאפשר חריגה מהדרישות המחמירות הנדרשות בהיתר הפליטה שהוגדרו באופן ברור ושקוף. עמדת הדרג המקצועי שהוצגה בפני היתה חד משמעית, וכהרגלי אני נותן להם גיבוי מלא. אני מקווה שהדבר יהיה תמרור אזהרה ברור גם לקבוצת בז"ן לגבי מתקניה האחרים וגם לכל המפעלים המזהמים במשק. לא נהסס בעתיד כשנידרש לפעול בנחישות מול מי שיזהם ולא ניתן לפגוע בבריאות התושבים והסביבה".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט: "עתיד תעשיית הדלקים במדינת ישראל הוא נושא השרוי במחלוקת. עמדת המשרד היא ידועה, ולפיה הגיע הזמן לסיים את זיקוק הדלקים בישראל ועל הממשלה להיערך עד לשנת 2030 לכל המאוחר לסגירת המתחם הפטרוכימי בחיפה. עם זאת, כל עוד מפעל בז"ן פועל, נדאג שהוא יפעל בתנאים המיטביים שלא יגרמו לזיהום אוויר במפרץ חיפה. המשרד מפקח על המפעלים בצורה הדוקה, וגם בעתיד, בכל פעם שיתגלו חריגות, נפעל להפחתת הזיהום".

מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "קבוצת בז"ן תמשיך לפעול כמיטב יכולתה באחריות ובהתמדה לאספקת המוצרים הנדרשים לכלכלה הישראלית בשגרה ובחירום. בז"ן תמשיך להשקיע משאבים משמעותיים במטרה לשמור על הסביבה, תוך עמידה בתקנים המחמירים ביותר בעולם המערבי. כפי שהצהיר המשרד להגנת הסביבה עצמו בחודש אוקטובר האחרון, השפעתה של בז"ן על הסביבה היא בין הנמוכות ביחס לכל בתי הזיקוק במערב אירופה. רק בשנת 2019 השקיעה קבוצת בזן כ-88 מיליון שקל באיכות הסביבה והיא תמשיך השקעה זו כדי להמשיך ולקיים תעשייה בטוחה, נקייה ואחראית".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. תושבי מפרץ חיפה לא קורבן שלכם

    מפעל חיוני? שיעבירו לגלילות, לתעש רמת השרון, לחיריה.

  2. חסן שוקרי

    בתגובה לסגירת המתקן – מאחר ויש לנו זמן עד אפריל נבנה את המתקן החדש ויקרא שמו בישראל " ביאטואמן " על מנת להבדילו מאחיו התאום

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר