הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) אישרה היום (שני) למשרד התחבורה לקדם את תוכנית התשתית הלאומית (תת"ל) 172 לחיבור נוסף של נמלי חיפה לרשת המסילות הארצית באמצעות השדרה המזרחית. ממשרד התחבורה נמסר כי מדובר בפרויקט אסטרטגי של המשרד ורכבת ישראל, שנועד להגביר את שינוע המטענים ברכבת ולהפנותם לשדרה המזרחית, תוך פינוי קו החוף הקיים להגדלת מספר רכבות הנוסעים, ובכך להפחית את מספר המשאיות בכבישים, תוך צמצום תנועת משאיות באזורים אורבניים והשלמת רשת המסילות המזרחית.
עוד נמסר כי "הפרויקט מהווה חלק חשוב של התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040, הכוללת שתי שדרות מסילה מרכזיות. שדרת הנוסעים תחבר את ארבעת המטרופולינים הגדולים בישראל – חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע – באמצעות ארבע מסילות לכל אורך התוואי (שתיים פרבריות במהירות של עד 160 קמ"ש ושתיים מהירות במהירות של עד 250 קמ"ש); ושדרת המטענים תתחיל בנמלי הים הגדולים בדרום ובמרכז, תעבור במסילת מנשה ובמסילת העמק, ותגיע לנמלי חיפה דרך השדרה המזרחית, שתהווה את עמוד השדרה הלוגיסטי של ישראל ותאפשר הובלת מטענים רציפה, יעילה ומהירה". תוואי המסילה המתוכנן הוא באורך של כתשעה.
כיום, יותר מ-90 אחוז מנפח המטענים בישראל משונעים בכבישים באמצעות משאיות. מצב זה יוצר עומסי תנועה כבדים, סיכונים בטיחותיים, בלאי מואץ של התשתיות, פליטות מזהמים גבוהות ועלויות תחזוקה משמעותיות למשק. מנגד, הובלה מסילתית מאפשרת שינוע כמויות גדולות של מטען במהירות, תוך חיסכון בעלויות, הפחתת זיהום האוויר והגברת הבטיחות בדרכים.
המסילה החדשה תחבר את נמלי חיפה לשני אשכולות לוגיסטיים עיקריים – אשכול קו המים המזרחי שכולל את נמל המפרץ, את מסוף שביט, את מסוף קישון מזרח ואת נמל מספנות ישראל, ומשמש מוקד מרכזי לפריקת והעמסת מכולות, מטען כללי ומטען בתפזורת; ואשכול קו המים המערבי שכולל את נמל הכרמל, את נמל חיפה, את ממגורות דגון, את רציף חיפה מזרח ואת מסוף הקישון ההיסטורי, ומהווה נקודת חיבור בין תשתיות המסילה הקיימות לבין הפעילות המסחרית והאחסנה במרחב המערבי של הנמל. לפי התחזיות, בשנת 2035 יפעלו במסילה כ-33 רכבות מטען ביממה.
הפרויקט כולל הקמת מתחם חדש לרכבת ישראל באזור נשר, שישמש לעריכת רכבות מטענים, לתחזוקה קלה, לתדלוק ולשטיפה, וחיבורו לנמלי חיפה באמצעות שתי שלוחות מסילה לאשכולות קו המים המזרחי והמערבי. בבחינת חלופות המאקרו שבוצעה לוות"ל נמצאה עדיפות לחלופת הגישור לאורך כביש 75, שתאפשר חיבור ישיר לכל מסופי המטען ותצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים.
שרת התחבורה מירי רגב: "רשמנו עוד צעד בקידום הפרויקט הלאומי שיחזק את מעמדם של נמלי חיפה כשער הסחורות המרכזי של מדינת ישראל, יפחית משמעותית את העומס בכבישים, יקצר זמני שינוע ויתרום לכלכלה הישראלית ולהורדת יוקר המחיה. משרד התחבורה ימשיך להשקיע בתשתיות מסילה מתקדמות לנוסעים ולמטענים, שישרתו את הצמיחה העתידית של המדינה".





תגובות