בעקבות ביטול ההסכם עם מספנה טורקית, כחלק מהחרם הטורקי על ישראל, חתמה חברת נמלי ישראל (חנ"י) באמצעות חברת תעבורה ימית חיפה על הסכם חדש עם מספנה בולגרית לרכישת שתי גוררות מתקדמות בהשקעה של כ-100 מיליון שקל. ממשרד התחבורה נמסר כי ההסכם עם הבולגרים נחתם על רקע הצורך הדחוף בחיזוק מערך השירות הימי.
הגוררות החדשות עתידות להחליף שתיים מארבע הגוררות הוותיקות הפועלות כיום בנמל חיפה. שלב התכנון צפוי להסתיים באוקטובר, ולאחריו יחל שלב הייצור במספנה. הגוררות ישמשו את חברת תעבורה ימית בחיפה ויועברו לשימוש לקראת סוף שנת 2026.
מספנת MTG DOLPHIN ממוקמת בוארנה, ולה ניסיון רב בשיתופי פעולה עם ישראל. הגוררות יצוידו בטכנולוגיית Rotor Tug ובכושר משיכה של 85 bollard pull טון – הגבוה ביותר בישראל כיום.
שרת התחבורה מירי רגב: "נמלי ישראל הם שער הכניסה של הכלכלה הישראלית. החלטתנו להחליף את המספנה הטורקית במספנה ידידותית בבולגריה היא ביטוי למדיניות ברורה – לא ניכנע לחרמות אלא נמשיך להבטיח את חיזוק הנמלים ואת רציפות השירות. אנו משקיעים בציוד הימי המתקדם בעולם כדי לספק שירות איכותי, יעיל ובטוח לכלי השיט הפוקדים את ישראל".
יו"ר חנ"י חזי חאלאויה: "צירופן של הגוררות החדשות הוא צעד משמעותי נוסף בחיזוק מערך השירות הימי של מדינת ישראל. בחירה במספנה בבולגריה היא ביטוי למחויבות שלנו להבטיח את עצמאות הפעולה של הנמלים, גם מול אתגרים גיאו-פוליטיים. נמשיך להשקיע בציוד המתקדם ביותר כדי לספק שירות יעיל, אמין ובטוח לאניות הענק הפוקדות את נמלי ישראל".
מנכ"ל חנ"י פנחס צרויה: "ההיערכות לעומסים הצפויים בנמלים מחייבת אותנו להצטייד בציוד ובטכנולוגיה הטובים ביותר הקיימים כיום. החתימה עם המספנה בבולגריה, כחלופה למספנה הטורקית, מבטיחה את רציפות השירות הימי ומעניקה לנו את היכולת לתת מענה מיטבי לביקושים ההולכים וגוברים בנמלי ישראל".





מיקי
למה לא במספנותמישראל ?
שמר
למה לא מזמינים את זה במספנות ישראל?
אם כבר אז ברכישת גומלין
הגורר
החלטה תמוהה למדי, למספנה אין ניסיון בבניית גוררות מסוג זה לא כל שכן גודל כזה, ישנה מספנה המתמחה בזה ברומניה אשר ללא ספק מאפילה על דולפין ביכולות שלה:
https://www.damen.com/
דוד החיפאי
איך יעברוו במצררי הבוספורוס שבשליטה טורקית?
פטריוט
יופי. רק טוב יצא מזה.
אין על הבולגרים.
אני לא מבין למה לא פנו קודם. מי צריך את הטורקים שיחנקו