מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם דוח חריף על מערכת התחבורה הציבורית בחיפה. המבקר קבע כי מדינת ישראל נמצאת בפיגור רב לעומת המדינות המפותחות בכל הקשור בפיתוח תשתיות לתחבורה ציבורית וכי הדבר "אף מביא להעצמת הפערים בין הפריפריה למרכז הארץ".
בהתייחסו לחיפה כתב המבקר כי על פי התוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה ומשרד האוצר משנת 2015, בשנים 2045-2016 מתוכננים במטרופולין חיפה פרויקטי תחבורה בהיקף תקציבי של כ-23 מיליארד שקל, ובהם הכפלת מסילות החוף, הרכבת הקלה חיפה-נצרת, הרחבת קווי המטרונית בחיפה ובקריות, מטרונית לטירת כרמל ומטרונית לעכו.
במרץ 2019 פרסם מבקר המדינה דוח מיוחד תחת הכותרת "משבר התחבורה הציבורית", ובמסגרתו פורסם פרק בנושא קידום ופיתוח של התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה. בחודשים אוגוסט 2024-מרץ 2025 ביצע משרד המבקר ביקורת מעקב בעניין תיקון עיקרי הליקויים שהועלו בדוח הביקורת הקודם.
התוכנית האסטרטגית לפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה: בביקורת הקודמת עלה כי בתוכנית לא נקבע שקיצור זמן ההגעה "מדלת לדלת" הוא אחד מיעדיה המרכזיים, וממילא לא נקבע בה גם מדד לזמן ההגעה "מדלת לדלת". זאת אף על פי שמדובר באחד מההיבטים החשובים בשירות שניתן לציבור ובאחד מהמרכיבים העיקריים שעליהם מתבסס שיקול דעתם של הנוסעים לעניין השימוש בתחבורה ציבורית. ביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה. בפרויקטים שהוצגו בתוכנית האסטרטגית, אחד מהמשתנים שלפיו דורגו ונבחרו הפרויקטים העתידיים הוא מדד הפחתת זמן נסיעה. עם זאת, מדד זה קיבל משקל משתנה משוקלל של חמישה אחוזים בבחירת הפרויקטים האלו, והוא עדיין לא יעד מרכזי. עוד עלה בביקורת כי חלפו כבר כעשר שנים מאז הכנתה של התוכנית אך היא עדיין לא עודכנה.
תכנון קווי המטרונית: בביקורת הקודמת עלה כי במסגרת התוכנית האסטרטגית לא בוצעה השוואה סדורה בין חלופות טכנולוגיות שונות, ולא בוצעה בדיקת עלות ותועלת בין אופציית הקמתם של קווים נוספים למטרונית ובין אמצעי תחבורה חלופיים. בביקורת המעקב נמצא כי קיימים שישה קווי מטרונית פעילים ברוב שעות היממה, מהם קו מטרונית שפעיל לאורך כל שעות היממה (קו 1). בביקורת נמצא כי לא בוצעו בדיקות כדאיות מעודכנות בעניין ארבעת הפרויקטים העתידיים בקווי המטרונית ולא בוצעה בדיקת עלות ותועלת בין אופציית הקמת הקווים האלה לבין אמצעי תחבורה חלופיים.
הבקרה על הנוסעים בתחבורה הציבורית: בביקורת הקודמת עלה כי הסכם ההפעלה קבע שעל המפעיל הקודם לבצע בקרת תשלום, אך בפועל לא הוקנו לפקחים האמצעים שיאפשרו להם לפקח על תשלום דמי הנסיעה. בביקורת עלה כי טרם הסתיימה אסדרתן החקיקתית של סמכויות הפיקוח והאכיפה בתחבורה הציבורית בכל הנוגע לנסיעה ללא תשלום או תיקוף כרטיס. האסדרה נחוצה במיוחד לנוכח אומדן ההפסד שנגרם לתקציב המדינה בכל שנה בעקבות ההשתמטות מתשלום, אשר נאמדת ב-20 אחוז מכלל הנסיעות בתחבורה הציבורית, וההפסד שנגרם בשל כך לקופת המדינה נאמד על ידי משרד האוצר בשנת 2021 בכ-300 מיליון שקל. המבקר מציין כי הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה – פיקוח על תשלום דמי נסיעה באוטובוסים פורסמה לראשונה כבר באוקטובר 2018 מטעם הממשלה אך הליך החקיקה שלה לא הושלם.

אוטובוסים של אגד (צילום: שושן מנולה)
קידום פרויקטי תחבורה במטרופולין חיפה: בביקורת הקודמת עלה כי על אף שפרויקטים כמו הרכבלית, הרכבת הקלה והכפלת המסילות הוגדרו על ידי משרד התחבורה כאמצעי לפתרון בעיות התחבורה במטרופולין חיפה, ועל אף שפרויקטים אלה הוגדרו על ידי הממשלה כתוכניות תשתית לאומיות (תת"ל) וקידומם היה אמור להתבצע בהליך מקוצר, הקידום עוכב בוועדה לתשתיות לאומית (הוות"ל) ובמשרד התחבורה. עוד העלתה הביקורת הקודמת כי לא היה גורם מתכלל לכל פרויקטי התת"ל שיכול היה לקדם ולזרז את הליכי קבלת ההחלטות בהם. בביקורת המעקב נמצא כי ראש הממשלה, בתפקידו כיו"ר הוועדה, לא כינס את ועדת שרים לתשתיות לאומיות, והדבר מונע קביעת מדיניות בנושא תשתיתיות לאומיות והסרת חסמים לקידום פרויקטים. כמו כן נמצא כי לא נקבעו לוחות זמנים.
הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות: בביקורת הקודמת עלה כי לא היה בהתקשרות בין עיריית חיפה לחברת יפה נוף כדי לפתור את הקושי הנובע מכך שיפה נוף, שהיא תאגיד עירוני, נעדרת סמכויות וכלים שיאפשרו לה לקדם פרויקטים תחבורתיים מול רשויות מקומיות נוספות במטרופולין. הדבר פגע בקידום הפרויקט וגרם נזקים למשתמשי התחבורה הציבורית ולפיתוח הכלכלי שהיה יכול לנבוע מקיומה של מערכת תחבורה ציבורית יעילה. בביקורת הקודמת נקבע כי הקמת רשות מטרופולינית בעלת סמכויות נרחבות בתחום התחבורה עשויה לייעל תהליכים בקידום פרויקטים תחבורתיים, ומשרד מבקר המדינה המליץ בדוח הביקורת הקודם כי על משרד התחבורה לקיים את החלטות הממשלה על הקמת רשות מטרופולינית. בביקורת המעקב נמצא כי נכון למועד סיום ביקורת המעקב, משרד התחבורה ושרת התחבורה מירי רגב לא הקימו רשויות תחבורה מטרופוליניות בכל המטרופולינים, ובמטרופולין חיפה בפרט.
תפעול קווי המטרונית: בביקורת הקודמת עלה כי מהרבעון הרביעי של שנת 2013 ועד לרבעון השני של שנת 2016 חרג זמן הנסיעה הממוצע בשעות השיא של אחר הצהריים מזמן הנסיעה התקני שנקבע בהסכם עם המפעיל הקודם. יודגש כי בהסכם נקבעה חריגה רק לשעות השיא של הבוקר. בביקורת המעקב נמצא כי מדד אי ביצוע של מפעיל קווי המטרונית הנוכחי נע בין 0.45 אחוז ל-1.58 אחוז בשנים 2024-2022 ועמד על מתחת לשיעור של 2.1 אחוזים. המבקר ציין כי שיעור גדול ממנו מוגדר כ"רמת שירות מינימלית" בהסכם ההפעלה.
העדפה ברמזורים למטרונית: בביקורת הקודמת עלה כי בניגוד להסכם עם יפה נוף, שבו נקבע כי יותקנו מנגנוני העדפה ברמזורים בכ-140 צמתים עוד לפני הפעלת המטרונית, לא דאג משרד התחבורה לתכנון מנגנוני ההעדפה בכל הרמזורים הנדרשים, למעט 19 הרמזורים שנכללו בתקציב התכנון וההקמה של המטרונית. עד לשנת 2020 מתוכנן היה כי למטרונית תהיה זכות קדימה בכ-120 צמתים, וכתוצאה מכך תהיה למטרונית נסיעה רציפה בקווי שירות 1, 2 ו-3, ובשלב הראשון יוצבו גלאים בכ-60 צמתים מרומזרים. בפועל, יש העדפה למטרונית בכ-78 צמתים במטרופולין חיפה, כולל העיר חיפה, המהווים כ-65 אחוז ממספר הצמתים שהיו מתוכננים עד לשנת 2020.
ביצוע פרויקט הרכבת הקלה (רק"ל) בקו חיפה-נצרת: בביקורת הקודמת בשנת 2018, כ-13 שנה מתחילת תכנון הפרויקט, הוא טרם אושר סופית בממשלה וביצועו לא החל. בביקורת המעקב נמצא כי התוכניות הקשורות לפרויקט אושרו על ידי הממשלה, כי ביצועו החל וכי הצפי לסיומו הוא עד לשנת 2029. עם זאת, בביקורת המעקב גם עלה כי אומדן עלות הפרויקט, נכון לסוף שנת 2024, הוא כ-8.2 מיליארד שקל – גבוה בכ-19 אחוז בערכים ריאליים מהנתון שהוצג בהחלטת הממשלה משנת 2016.
הכפלת מסילות הרכבת בקו תל אביב-חיפה: בביקורת הקודמת עלה כי בפרויקט הכפלת המסילות לא בוצעו בדיקות כדאיות כלכלית לחלופות שנבחנו. בביקורת המעקב נמצא כי באפריל 2022 ובמאי 2024 ביצע משרד התחבורה בדיקת כדאיות כלכלית רק לפרויקט המקטע הצפוני אך לא למקטע הדרומי.

חיץ המסילה בחיפה (צילום: רכבת ישראל)
עיקרי המלצות הביקורת
על ראש הממשלה כיו"ר הוות"ל לפעול לכינוס ועדת השרים לענייני תשתיות לאומיות, אשר נועדה מעצם הקמתה לקדם פרויקטי תשתית לאומית, בהתאם ללוחות זמנים ואבני דרך מרכזיות אשר ייקבעו לכל פרויקט תשתית לאומית.
מומלץ כי משרד התחבורה יעדכן את התוכנית האסטרטגית במטרופולין חיפה משנת 2015 ויקבע בה מדד שירות "מדלת לדלת" וגם את ערכו (בפרקי זמן שונים), בהתאם לאזורי השירות השונים. עוד מומלץ כי המשרד יעניק למדד שירות "מדלת לדלת" (ולחילופין למדד "הפחתת זמן נסיעה בתחבורה הציבורית") משקל משוקלל גבוה יותר מחמישה אחוזים כבר בשלב של בחירת הפרויקטים התחבורתיים לביצוע.
מומלץ כי משרד התחבורה יבצע את כל הבדיקות הנדרשות, בהתאם לנהליו, לפני שהוא בוחר בפרויקטי תחבורה תשתיתיים, שכן עלותם היא גבוהה מאוד והקמתם אורכת זמן רב.
מומלץ כי משרד התחבורה ועיריית חיפה ימשיכו ויקדמו את ההעדפה ברמזורים למטרונית בכל הצמתים הקיימים במטרופולין כדי לקצר את ההגעה "מדלת לדלת" וכתוצאה מכך לשפר את אמינות השירות.
מומלץ כי משרד התחבורה ומשרד האוצר יפעלו להשלמתה של אסדרת סמכויות הפיקוח והאכיפה של הפקחים בתחבורה הציבורית. עוד ממליץ המבקר למשרד לפעול ליישום ההנחיות של המפקח על התעבורה אשר עוסקות בפיקוח על תשלום דמי נסיעה בקו שירות באוטובוס.
על משרד התחבורה ומשרד האוצר להמשיך ולקדם את הטיפול בפרויקט הכפלת מסילות הרכבת בקו תל אביב-חיפה.
מומלץ כי משרד התחבורה יקבע לוחות זמנים ואבני דרך לפרויקטי התחבורה במטרופולין חיפה כדי לקדם אותם בהקדם, בראייה כוללת ובאופן מיטבי.
על משרד התחבורה ושרת התחבורה להשלים בהקדם את פעילותם להקמתן של רשויות תחבורה מטרופוליניות.
בתגובה לדוח מסר ראש העיר יונה יהב: "הדוח חושף אמת קשה וידועה – ממשלות ישראל לדורותיהן ומשרד התחבורה הפקירו במתכוון את מטרופולין חיפה. בעוד שבמרכז המדינה מושקעים מיליארדים, כאן בצפון אנחנו מקבלים תוכניות ישנות, הבטחות ריקות ועיכובים אינסופיים, שעולים לאזור בתאונות דרכים רבות ואין ספור נפגעים, פצועים והרוגים, במספרים בלתי נתפשים. המחדל של אי הקמת רשות מטרופולינית לתחבורה בחיפה הוא בלתי נסלח. לא ייתכן שעיר שנחשבת לשער התחבורתי של הצפון, עם נמל, עם מסילות ועם תחבורה בינלאומית, תנוהל כטלאי על טלאי".
יהב הוסיף כי הוא קורא לשרת התחבורה ולממשלת ישראל – "תפסיקו להפקיר את הצפון. תעמידו את חיפה ואת מטרופולין חיפה בראש סדר העדיפויות הלאומי. בלי רשות מטרופולינית חזקה ובלי סיום מהיר של פרויקטים תחבורתיים אסטרטגיים, חיפה והצפון לא יצליחו להדביק את הפערים. חיפה לא תסכים להיות עוד חצר אחורית. תושבי הצפון זכאים לאותה רמת שירות, השקעה ותכנון כמו כל אזרח אחר במדינת ישראל".
דניאל
וכשאתה מתלונן במשרד התחבורה על קו מטרונית שלא הגיע בכלל ( קו 5 לנשר בבוקר ) בשעה היעודה מה שגרם לאנשים לחכות כמעט 20 דקות על הרציף לקו הבא בתחנת יל"ג משרד התחבורה שאתה מתלונן אצלם מנפנפים אותך עם תשובה לקונית שהיא בושה ושברור לשאף אחד שם פשוט לא אכפת , העיקר תשלם 30 אחוז יותר. ואגב לא אמרתי כלום על מצב התחזוקה של הכלים
רני
העיקר שהו הדגיש שהרכבל הוא ההצלחה הכי גדולה בארץ, פשוט גאונות לשמה…
נוסעת סובלת
התחבורה הציבורית בחיפה היא קטסטרופה. את זה יודע כל מי שנאלץ לנסוע במטרונית.