רחוב נתנזון בערב (צילום: דוברות עיריית חיפה)
רחוב נתנזון בערב (צילום: דוברות עיריית חיפה)

האם העירייה נסוגה ממסמך מדיניות אזורי הבילוי?

מסמך המדיניות בעניין שעות פתיחת בתי עינוגים הוסר ברגע האחרון מסדר יומה של מועצת העיר בתחילת פברואר, ולא הוחזר לאישור גם בישיבתה בשבוע שעבר. ההסבר המפתיע של הנהלת העירייה: יש צורך בהליך שיתוף ציבור

פורסם בתאריך: 14.3.18 08:01

הליך האישור של מסמך המדיניות שגיבשה הנהלת עיריית חיפה לקביעת השעות שבהן ייסגרו הפאבים, המועדונים, המסעדות ובתי הקפה בעיר הולך ומסתרבל. למרות שהכנת המסמך נבעה מביקורת של בית המשפט כלפי העירייה על היעדרו, וחרף העובדה שכבר לפני כחודש וחצי סברה הנהלת העירייה שהמסמך בשל לאישור, עד היום המסמך לא אושר. ואם לא די בכך, חשיבה מחודשת שערכה הנהלת העירייה בנושא מסלול האישור של המסמך גרמה לכך שאישורו נדחה למועד לא ידוע.

כפי שפורסם ב"כלבו-חיפה והצפון", הכנת המסמך היא מהלך חסר תקדים בחיפה לקביעת מדיניות רשמית באשר לשעות הפעילות של העסקים הפועלים בלילה באזורים מעורבים של מגורים ועסקים, לרבות באזורים שבעבר היו מתחמי מגורים מובהקים, ובהם ציר מוריה בכרמל וציר אח"י אילת בקרית חיים.

חוק העזר החיפאי בענייני פתיחת עסקים וסגירתם קובע כי מקומות אלה ייסגרו בחצות וייפתחו מחדש בשעה 5:00 בבוקר, אך העירייה רשאית לתת להם היתר לפעילות בשעות מאוחרות או מוקדמות יותר מחצות. דיון ציבורי משמעותי, בהתבסס על נתונים עובדתיים, על היקף השימוש בהיתר המיוחד לא התקיים בשנים האחרונות, ובכל מקרה לא אישרה מועצת העיר מדיניות קוהרנטית הקובעת את מיקום בתי העסק שיוכלו לפעול לאחר חצות או יחויבו לסגור את שעריהם עוד לפני כן.

מסמך המדיניות החדש מחלק את העיר לארבעה מקבצי רחובות שבכל אחד מהם תותר הפעלת פאבים, מועדונים, מסעדות ובתי הקפה בשעות אחרות, לרבות אפשרות להפעלתם עד לשעות 3:00 ו-5:00. ככלל, המסמך משקף עמדה פרו עסקית של העירייה, ולראשונה ניתן במסגרתו ביטוי להעדפת הבילויים על פני המגורים לאורכם של רחובות שלמים. עם זאת, הכרעה ברוח זו היא בלתי פופולרית מבחינתם של תושבים רבים, ובשנת בחירות יש לדברים משקל רב.

מסמך המדיניות שובץ בסדר יומה של מועצת העיר כבר בישיבתה בתחילת פברואר. מבחינה פרקטית, ההחלטה שהתבקשו חברי מועצת העיר לאשר היא אצילת סמכויות למנהל המחלקה לרישוי עסקים בעירייה אהרון אליאס לתת לעסקים היתרי לילה לפעילות שתימשך לשעות מאוחרות יותר מחצות בהתאם למסמך המדיניות העירוני החדש (אישורה של אצילת הסמכויות הוא בעצם אישור למסמך המדיניות).

בדיון במועצה לפני כחודש הדגיש אליאס את החשיבות שבאישור המסמך ואמר: "במסגרת העידוד שלנו לפעילות עסקית בעיר ומתוך רצון ומגמה לשמור מצד אחד על הפעילות העסקית ולהגביר אותה, ומצד שני לשמור על איכות ניאותה של חיי התושבים בעיר, אנחנו מבקשים לעשות סדר בשעות הפתיחה של העסקים ולכן אנחנו מביאים מדיניות למועצת העיר. מדיניות זו כוללת את האזורים שבהם עסקים יוכלו לפעול לרווחת התושבים בשעות מאוחרות יותר. במקומות שהם אזורי מגורים מובהקים נדאג שהעסקים יפעלו בשעות שבהן הם לא יפריעו למנוחת דיירי הרחוב".

היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין הדגישה בדבריה כי קיימת ציפייה של בית המשפט לאישור מסמך המדיניות: "הבאנו את המדיניות הזאת לפה, וחשוב שתבינו שהוגשה עתירה לבג"ץ שבבסיסה ובמהותה עמדה העובדה שהעירייה לא קבעה מדיניות. לא בכדי אמר בית המשפט שצריכה להיות מדיניות ברורה שתוצג למועצה".

 

 

למרות שאישור המסמך הוצג כעניין בהול התרשמה מ"מ ראש העיר חדוה אלמוג כי הנושא אינו בשל דיו להכרעה והציעה לקיים תוך שבועיים דיון מקצועי בנושא מחוץ למועצת העיר אך בהשתתפותם של חברי המועצה והגורמים המקצועיים, ולהחזיר את המסמך לאישור בישיבת המועצה הבאה שתתקיים בתחילת חודש מרץ: "חברים, חבל על הוויכוח. אני רוצה להציע שתיקחו את החומרים ותקראו אותם. תוך שבועיים נקיים דיון מקצועי, נזמין את כולם, ובחודש הבא נביא את ההמלצות". בפרוטוקול הישיבה צוין כי "הוחלט לקבל את הצעתה של אלמוג".

נראה היה שאותו דיון מקצועי מחוץ למועצת העיר נועד להקנות לחברי המועצה מידע נוסף בנושא לקראת הכרעה בו בישיבה נוספת של מועצת העיר, אך למרבה ההפתעה, בישיבה שנערכה ביום שלישי שעבר הנושא לא היה על סדר היום וכלל לא נדון. בעקבות זאת הפנה "כלבו – חיפה והצפון" לדוברות העירייה סדרת שאלות: האם הדיון המקצועי בנושא אכן התקיים, ואם כן, מתי, היכן, מה היתה תכליתו וכמה חברי מועצה השתתפו בו? מדוע מסמך המדיניות לא נדון בישיבת מועצת העיר? והאם היעדר ההכרעה בנושא משקף התקפלות של הנהלת העירייה?

בתשובה נמסר מדוברות העירייה כי הדיון המקצועי אכן התקיים, אך בסיומו הוחלט לפרסם את המסמך להערות הציבור ורק לאחר מכן להעבירו לאישור המועצה. חשוב לציין כי הליך לשיתוף הציבור בהכרעות מוניציפליות הוא מוגבל באפקטיביות שלו אם בסיומו לא נמסרת ההכרעה לציבור במעין משאל עם. לא מעט תוכניות בנייה שמתקשטות בהליכי שיתוף ציבור הוכרעו בסופו של דבר לרעת הציבור. מדאיגה מאוד גם העובדה שבתגובת דוברות העירייה לא הוצגו לוחות זמנים לסיום הליך שיתוף הציבור ולאישור המסמך. החשש מסחבת אפשרית מתגבר לנוכח העובדה שבחודש אפריל לא תתקיים ישיבת מועצה, וישיבת המועצה הבאה תתקיים רק בתחילת חודש מאי.

תגובת דוברות העירייה: "כפי שהוחלט על ידי מועצת העיר התקיים ב-21 בפברואר דיון מקצועי בנושא מסמך המדיניות. בדיון שאליו הוזמנו כל חברי מועצת העיר השתתפו בין השאר מנכ"ל העירייה גדי מרגלית, מהנדס העיר אריאל וטרמן, היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין, היועצת המשפטית של רשות הרישוי עו"ד ענבל ריבלין ומנהל המחלקה לרישוי עסקים אהרון אליאס. כמו כן השתתפו בדיון חברי מועצת העיר. בתום הדיון הוחלט לפרסם את מסמך המדיניות להערות הציבור טרם הבאתו לדיון נוסף ואישור מועצת העיר".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אלירן עטר

    הווווו מה זה חיפה אין בה ברים זה בית זונותתתתת

  2. דני דין

    איפה שלא מפריע שיפתחו עסקים 48 שעות באזורי מגורים עד שעה 11 אלה שגרים שם היו שם לפני הבתי קפה והמסעדות ולא צריכים לסבול עירית חיפה רוצה מקומות בידור שתאתר שטחים מיוחדים לצורך זה בלבד

  3. חיים

    אסור לתת פתיחת עסקים בלב שכונה שלא על ציר בתי עסקים ומסחר במקומות שגרים אנשים עסקים צריכים
    להיסגר בשעה 23:00 ולהפתח בשעה 8:00 בבוקר

  4. חיים

    אלירן עטר מי שכותב בשמך עושה לך נזק גדול
    האוהדים החיפאים ישנאו אותך יותר כי אתה
    אדם ושחקן שהיה בחיפה וקרויף דפק לך את המוח אפשר לחשוב שבמכבי ת"א אתה משחק בכל המשחקים וגם לא פותח חבל שאתה חמום
    מוח ואין לך טיפת סבלנות ולמעשה הקריירה שלך על סף סיום.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר