ספרינקלר (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
ספרינקלר (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

"אסון רב נפגעים בחיפה הוא רק עניין של זמן"

בעקבות השריפה שפרצה הבוקר בחניון תת קרקעי בשכונת נאות פרס אומר מפקד תחנת חיפה בשירותי כבאות והצלה טפסר משנה חזי לוי: "זה נס שהשריפה הסתיימה הפעם רק בנזק. הדיירים מזלזלים במערכות האוטומטיות לכיבוי אש שחייבים לתחזק אותם, וכדי לחסוך בעלויות הם פשוט מנתקים אותן"

פורסם בתאריך: 24.10.19 17:23

אסון כבר נמנע הבוקר (חמישי) בחניון תת קרקעי ברחוב הוד בשכונת נאות פרס בעת שרכב עלה באש כתוצאה מתקלה חשמלית, כאשר מערכות הכיבוי האוטומטיות במקום נותקו ולכן לא מנעו את התפשטותו של העשן הסמיך והרעיל לחדרי המדרגות במתחם. החניון משרת כמה רבי קומות שבהם מתגוררים מאות אנשים, וכוחות כיבוי גדולים שהגיעו למקום כיבו את השריפה.

לדבריהם של  הכבאים, לו היתה השריפה מתרחשת בשעות הלילה כשאנשים ישנים בבתיהם "היינו מטפלים באסון נוראי שכרוך באובדן חיי אדם".

 

לוחמי אש בשריפה בחניון בנאות פרס (צילום: דוברות שירותי כיבוי והצלה מחוז חוף)

לוחמי אש בשריפה בחניון בנאות פרס (צילום: דוברות שירותי כיבוי והצלה מחוז חוף)

 

דובר תחנת חיפה בשירותי כבאות והצלה רס"ר יובל ברק, שהשתתף בכיבוי השריפה בנאות פרס: "הגענו לשטח בשעה 9:00 וראינו שאמצעי הכיבוי הפסיביים לא עובדים. השריפה פרצה בחניון תת קרקעי סגור שבו יש מפוחים ייעודיים לשאיבת עשן, אך הם לא פעלו וכך גם המתזים (ספרינקלרים). העשן נע לאורך החניון וחדר לחדרי המדרגות. מיד התחלנו בעבודות הכיבוי ובשחרור העשן מהמבנה".

האם יש אפשרות שהמערכות לא פעלו כתוצאה מתקלה, כמו הפסקת חשמל למשל?

"במקרה של הפסקת חשמל, המערכות לכיבוי אש שמוגדרות כמערכות קריטיות פועלות באמצעות גנרטור שנכנס לפעולה באופן אוטומטי. כשאנחנו הפעלנו אותן, כל המערכות עבדו".

 

 

 

בתוך כך אמר מפקד תחנת חיפה בשירותי כבאות והצלה טפסר משנה חזי לוי ל"כלבו – חיפה והצפון": "אסון רב נפגעים בחיפה הוא רק עניין של זמן. הדיירים מזלזלים במערכות האוטומטיות לכיבוי אש שחייבים לתחזק אותן, וכדי לחסוך בעלויות הם פשוט מנתקים אותן".

לדבריו של לוי, "מערכות הכיבוי היו מנותקות. אני לא יודע מי עשה את זה, ייתכן שזה נעשה במודע וייתכן שלא במודע, אבל מישהו צריך להתנהג בצורה אחראית ולשמור את מערכות הכיבוי במבנים האלה ברמה נאותה. אנחנו משקיעים המון ביחד עם הקבלנים בהתקנת מערכות כיבוי פסיביות – מתזים, גלאים, משאבות, מערכות לשחרור עשן, דלתות שנסגרות אוטומטית בזמן שריפה ועוד. אלו הם אמצעים שעולים הון תועפות, ודייר שרוכש דירה בבניינים כאלה משלם המון כסף עבור המערכות הללו שהן מצילות חיים. מהרגע שבו אנחנו נותנים את אישור כיבוי אש למבנה, האחריות עוברת לדיירים והם צריכים להבין את זה. בשריפה כזו, כשמערכת הכיבוי האוטומטית לא עובדת, אז גם המערכת לשחרור עשן לא עובדת והדלתות בין החניון לחדרי המגורים נשארות פתוחות. זה נס שהשריפה הסתיימה הפעם רק בנזק".

עד כמה רווחת התופעה של ניתוק המערכות?

"זו תופעה מדאיגה מאוד שהולכת ומתפשטת. אנחנו נתקלים בה יותר ויותר בבניינים רבי קומות, שתחזוקת אמצעי הכיבוי בהם היא שערורייתית. הפתרון שאני מציע הוא לשכור את שירותיהן של חברות אחזקה מקצועיות שיטפלו במערכות האלה ויוודאו שהן תקינות. תפקידן של המערכות הוא לשמור על חיי הדיירים. בלילה, כשאין מי שיתריע על שריפה שפורצת במתחם סגור, לא יהיה מי שיגן על הדיירים, ועד שכוחות כיבוי האש יגיעו זה כבר יהיה מאוחר מדי".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. אבי הראל

    מדוע מספר תאונות המעלית הוא נמוך? כי יש חוק שמחייב בדיקה פעמיים בשנה, ויש מערכת שאוכפת את החוק. האם יש חוק בנושא תקינות אמצעי כיבוי? האם יש תקנות? האם הנושא בסמכות העירייה?

  2. תושב מבניין אחר בשכונה

    יש לחקור מי כיבה את מערכת גיבוי האש בבנין וולישם את החוק כלפיו .לכל בניין יש ועד שאחראי על המערכת הזאת .לא לזלזל בעניין החשוב הזה .

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שכונה נובורישית אז ההתנהלות בהתאם. כל אחד שקנה דירה עם הכסף החד פעמי שעשה בקומבינה חושב שהוא גאון.

  4. רני

    לחייב בחוק לבצע בדיקת מערכות פעמיים בשנה
    ע״י כבאות ושיפסיקו לילל ולחפש אחראים
    כבא צריך להיות אחרי תמיד

  5. חני

    קליש תעשה שם סדר… צריך לשלוח לכל בניין בשכונה הזו טפסר כיבוי אש לבדיקת תקינות. ומי שלא תקינה אצלו המערכת — קנס כספי גבוה

  6. אפרופו אסון

    התכנון הכושל של נאות פרס עם הכביש הסואן באמצע זה כבר אסון רב נפגעים – כל תושבי השכונה נפגעים כל יום.

  7. ניר בנדור

    במדינת ישראל, בה חוגג בגדול ה״פרטאצ׳״, מהווה בניית המגדלים, בעיקר מקור להגדלת רווחים של כל מיני יזמי נדל״ן.
    המצב העגום בישראל הוא ש:
    א. אין אכיפה של תקני בטיחות מחמירים.
    ב. אין בקרה תקופתית סדורה, של מצב המגדלים.
    ג. אין דרישות סף, מיהם הקבלנים המורשים לבנות מגדלים.
    ד. אין פיקוח מחמיר ומסודר על עמידה בתקני כיבוי אש.
    ה. אין בנמצא מערכות חילוץ לקומות גבוהות.
    ו. אין תקנון מחייב לניהול כלכלי ״צופה פני עתיד״.
    ז. אין הקפדה על עלות האחזקה של המעליות.
    ח. אין פיקוח בריאותי על מצב מאגרי המים והמשאבות.
    ט. כמעט ואין אפשרות לחיסכון באמצעות פאנלים סולריים.
    י. אין הקפדה על דרישת נוסחאות מספר מקומות החניה.
    יא. אין בקרה קבועה של מצב הבטיחות בחניונים התת קרקעיים.
    יב. אין הסדרה מחייבת, של תירגול היחלצות במקרה של שריפה ו/או רעידת אדמה, או חלילה פגיעת טילים.
    יג. אין דרישה להקמת קרן ייעודית לשיפוצים.
    ליזמי הנדל״ן זה מאוד נוח, וטוב להגדלת הרווחים, שאין פיקוח הדוק, לא של הרשויות המקומיות, לא של משרד השיכון, לא של מכבי האש, לא של שירותי הבריאות, לא של המשרד לאיכות הסביבה; בקיצור, כמעט של אף אחד לא; כי במציאות שלנו, המערכות מתעלמות ביודעין מכך שיש הבדל תהומי בין הבנייה של פעם, לבין ״ים המגדלים״ שעולה ופורח!
    אסור לחכות עד שיקרה אסון רב נפגעים, כדי שהרשויות תפעלה להתקין תקנות מחייבות, ולהעמדת את משאבי הפיקוח הנדרשים.

  8. רונן

    מסכנים הכבאים שצריכים להתמודד ולסכן את בריאותם על כישלון חרוץ של מטומטמים לצערי הרב ….. שכונת נאות פרס העלק עוד סיבה מוחכת למה אני לא קונה ולא יקנה בית במדינה הזאת …..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר