פינוי הצמח הפולש פיסטיה צפה מנחל גדורה (צילום: רשות נחל הקישון)
פינוי הצמח הפולש פיסטיה צפה מנחל גדורה (צילום: רשות נחל הקישון)

ושוב: רשות נחל הקישון פינתה מין פולש מנחל גדורה

בארבע השנים האחרונות הצמח הפולש פיסטיה צפה - ובשמו העממי חסת המים או כרוב המים - חוזר ומתפשט במי נחל גדורה שבתחום העיר קרית ביאליק ונראה כשטיח עלים צפוף שמכסה את מי הנחל. רשות נחל הקישון פעלה גם השנה לפינויו

פורסם בתאריך: 31.3.24 10:17

רשות נחל הקישון פעלה בשבוע שעבר לפינויו של הצמח הפולש פיסטיה צפה – ובשמו העממי חסת המים או כרוב המים – מנחל גדורה (פוארה). בארבע השנים האחרונות הצמח הפולש חוזר ומתפשט במי נחל גדורה שבתחומה של קרית ביאליק (בין רחוב העמקים למתחם ביג קרית אתא) ונראה כשטיח עלים צפוף שמכסה את מי הנחל.

מכיוון שאין בישראל טיפול ביולוגי או כימי מאושר להדברת הצמח הפולש, הפינוי של הצמח הפולש מתבצע באמצעות מחפר (באגר) עם זרוע ארוכה שהותקנה לו מסננת על הכף, ובאמצעותה הוצא הצמח מהמים באופן יעיל. הצמחים שנלכדו בצמחיית הנחל הטבעית ובגדות הוצאו באופן ידני על ידי פועלים שגם הוציאו מפגעי פסולת מהנחל.

לפיסטיה צפה יש עלים עבים ורכים היוצרים מראה של שושנת עלים שצפה על פני המים. שורשיו טבולים ומשמשים אותו לציפה. הצמח מתרבה באופן מהיר ומסייע להתרבות של יתושים, ובהם הנמר האסייתי שנושא נגיפים מסוכנים כמו קדחת הדנגי וקדחת מערב הנילוס. היתושים מטילים ביציהם בצדו התחתון של העלה, וחלקו הטבול של הצמח משמש בית גידול לזחלים ולגלמים. לצמח גם יש השפעה שלילית על בית הגידול בנחל. כתוצאה מכיסוי העלים מתחוללת ירידה בכמות החמצן המומס במים ונמנעת חדירת אור לגוף המים. בשל היעדר החמצן במים מתים דגים ובעלי חיים נוספים ומתנוונת צמחיה טבעית אחרת שפיסטיה צפה מתחרה בה.

 

 

בצמח נעשה שימוש בבריכות נוי ובאקווריומים של מים מתוקים, ולהערכת אנשי המקצוע ברשות נחל הקישון, ייתכן שהוא מצא דרכו אל הנחל כתוצאה מריקון אקווריומים אל הנחל.

מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים: "הרשות פועלת בשיתוף פעולה פורה עם עיריית קרית ביאליק ורואה חשיבות רבה לטיפול במפגעי צמחייה פולשת ולפינוי פסולת ממי הנחל, במיוחד בתחילת האביב – תקופה שבה מתחילה דגירת יתושים".

ראש העיר קרית ביאליק אלי דוקורסקי: "בשנים האחרונות השקענו משאבים רבים בפיתוח טיילת שמעון פרס, שלאורכה עובר תוואי נחל גדורה, והיא מהווה מוקד משיכה לאלפי תושבים. בתקופה האחרונה הגיע אל הנחל הצמח הפולש חסת המים, אשר גורם למפגע אקולוגי ותברואתי שמושך אליו יתושים. אנו מאמינים כי השבת המים לנחל וסחרורם יאפשרו למנוע דגירה של יתושים והתרבות של חסת המים. ביחד עם רשות נחל הקישון אנו פועלים בנושא מול משרד החקלאות".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר