מרינה ׁ(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
מרינה ׁ(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

הירוקים נגד מרינה בבת גלים

בהצעה לסדר שמטרתה היא למנוע הקמת מרינה בשכונת בת גלים בחיפה מבקשת סיעת הירוקים במועצת העיר "לעצור מיד כל היבט וכל השקעה בקידום תוכנית המרינה. "שוב ראש העיר מקדמת נושא ללא בדיקה ובשיטת החפיף הרגילה שלה כדי לשרת גורמים אינטרסנטיים ולאו דווקא את תושבי חיפה"

פורסם בתאריך: 7.10.20 08:00

סיעת הירוקים במועצת העיר הגישה הצעה לסדר שמטרתה היא למנוע הקמת מרינה בשכונת בת גלים בחיפה. בהצעת ההחלטה שמופיעה בהצעה לסדר מבקשים הירוקים "לעצור מיד כל היבט וכל השקעה בקידום תוכנית המרינה בבת גלים; להביא לדיון במועצת העיר חלופות אפשריות להקמת המרינה כגון בחינה אם בכלל נחוצה מרינה לתושבי חיפה ומהם השיקולים והרווח לעיר בהקמתה, הרחבת המרינה הקיימת במעגן שביט והקמת מרינה בנמל המערבי כחלק מחזית הים העירונית; ולקיים הליך שיתוף ציבור רחב היקף כאשר תושבי העיר יוכלו להביע את רצונם בנושא זה".

לאחרונה פורסם כי ועדת המשנה של הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הוולנת"ע) במינהל התכנון מקדמת הקמה של שש מרינות בהתאם לתוכנית מתאר ארצית למרינות – בתל אביב, בבת ים, בחדרה, בנתניה, בחיפה ובנהריה. התוכנית זוכה לתמיכה של שרת התחבורה מירי רגב, אך גם להתנגדות של השרה לאיכות סביבה גילה גמליאל ושל פעילי ארגוני סביבה.

בשבוע שעבר התקיים דיון בוולנת"ע לפני העברת הנושא לפתחה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. בדיון, שבו השתתפו גם ראשי הרשויות שבהן מתוכננות המרינות לקום, לקחה חלק גם ראש העיר עינת קליש רותם שאמרה: "חיפה חייבת לנצל את תנאי הים הייחודיים שבהם היא התברכה ולפתח את ענפי השיט, הספורט הימי והחינוך הימי שנמצאים בסכנה בשל הקמת נמל המפרץ".

בהודעה שפרסמה העירייה לאחר הדיון נכתב: "תוכנית המרינות הארצית תשדרג את הפעילות הימית בחיפה מבלי לפגוע בערכי הטבע הקיימים בה. המרינה תוקם בבת גלים בחוף סלעי מבלי שתפגע בערכי טבע ימיים ובמקום שלא שימש מעולם ואינו יכול לשמש בשל התנאים הקיימים בו לרחצה, לגלישה או לכל פעילות ימית אחרת".

בהמשך לדברים התגבשה בסיעת הירוקים ההחלטה לצאת למאבק בהקמת המרינה. "בימים האחרונים אנו קוראים ושומעים שראש העיר מקדמת תוכנית להקמת מרינה בחיפה", נכתב בהצעה לסדר, "להפתעתנו הרבה, ראש העיר כבר החליטה היכן יהיה המיקום האופטימלי למרינה, ובחירתה היא באחד מהחופים האיכותיים בעיר – יותר מקילומטר של חוף בין חוף הכלבים לחוף השקט – לאורך הטיילת החדשה שנבנית בימים אלה".

 

 

בהמשך ההצעה נכתב: "ראש העיר לא לבד בנושא זה. ביחד איתה, ואולי האיש המרכזי שדוחף את התוכנית, הוא סגן ראש העיר נחשון צוק שמחזיק את תיק הים בעיר וברשותו יאכטה. האם טובת הציבור דורשת הקמת מרינה וגזילת שטחי חוף ים איכותיים לטובת מספר מצומצם של יאכטונרים? האם מרינה זו תשרת את חיפה ואת תושביה? האם כדי לקדם תיירות בעיר לא כדאי לפתח את חזית הים עם בתי קפה, עם מסעדות ועם טיילת חופית במקום לבנות מרינה שתחסום מתושבי העיר את הגישה לים?".

בהצעה העלו הירוקים שאלות שמתייחסות לסוגיות שונות בהקמת מרינה, ובהן הפן הכלכלי לנוכח ההשלכות של מגיפת הקורונה: "תושבי חיפה צריכים לשאול את עצמם כמה שאלות לפני שנכנסים להשקעה מוערכת של יותר מ-100 מיליון שקל. שאלת המפתח היא אם חיפה ותושביה זקוקים למרינה. אם התשובה היא כן, יש לבחון מהו המיקום המיטבי להקמת המרינה, מהי ההשקעה הנדרשת מתושבי העיר להקמתה, האם זוהי ההשקעה החשובה הנדרשת בנקודת זמן זו ובמצב הכלכלי הרגיש של העיר, האם סוכם עם גורם ממשלתי כלשהו על מימון התוכנית, האם תושבי העיר שמשלמים ארנונה יממנו את התוכנית הגרנדיוזית הזו, והאם השקעה כספית גבוהה זו להקמת חניון ל-100 יאכטונרים תשרת את טובתם של כל תושבי העיר".

בהצעה מתייחסים הירוקים גם להשפעה הסביבתית של הקמת המרינה: "האם נבחנו המשמעויות הסביבתיות והפגיעה הקשה בערכי הטבע אשר נדרשת להקמת חניון ליאכטות? האם נבחנו ההיבטים השונים הקשורים לזרימת החולות באזור המפרץ, שכבר היום נמצא בבעיה קשה של חוסר חול? האם נבחנו ההיבטים השונים הקשורים למגוון הרחב של בעלי החיים הייחודיים באזור זה, כולל פגיעה אפשרית בצבי הים עקב תהליך הסעת החולות שיגרום לצמצום החוף? האם נבחנו ההיבטים השונים הקשורים לאקולוגיה הימית המיוחדת באזור זה?".

עוד כתבו הירוקים בהצעתם כי "חשוב להבין שיש כמה חלופות להקמת מרינה שצריכות להיבחן, ובת גלים היא חלופה שיש לפסול על הסף. בשנה האחרונה הכריזה קליש רותם כמה פעמים על קידום תוכנית 'מפרץ החדשנות'. תכנית זו כוללת שינוי של מפרץ חיפה מתעשייה מזהמת למגורים, כאשר מעגן שביט נמצא בלבה של התוכנית. האם בראייה ארוכת טווח לא נכון לרכז מאמצים גם בטיפוח אזור הקישון כעוגן תיירותי בלב תוכנית זו? האם קליש רותם עצמה אינה מאמינה לעצמה שאזור זה יהפוך מחזון למציאות? נוסף על כך, אסור לשכוח את חלופת האפס שיש לבחון, והיא האם חיפה זקוקה למרינה נוספת על מעגן שביט?".

בסיכום ההצעה לסדר נכתב: "שוב ראש העיר מקדמת נושא ללא בדיקה ובשיטת החפיף הרגילה שלה כדי לשרת גורמים אינטרסנטיים כאלה ואחרים ולאו דווקא את האינטרסים של תושבי חיפה".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

21 תגובות
  1. בבחירות של 2030 אנשי הלשכה ירוצו לרשות ועד הבית ברב קומות ברחוב טבנקין

    שם הם יכולים לבנות מסלעה בגינה המשותפת. שידרוג מחסום החניון.הוספת תאורה בלובי. וחידוש המעלית.

    איתנו אתם גמרתם !!! לא עוד חובבנים.

  2. אילנה

    הגב' קליש אינה בעלת העיר חיפה, אך היא נוהגת כך. מכניסה צבא ללא דיון עם מועצת העיר, 'מקימה' מרינה על דעת עצמה. מה עוד? ראש הממשלה שלנו מהווה דוגמא להתנהלותה? להזכיר לה שהמחאות נגדו מיועדות להרחיק אותו מתפקידו.

  3. בבחירות של 2030 אנשי הלשכה ירוצו לרשות ועד הבית ברב קומות ברחוב טבנקין

    שם הם יכולים לבנות מסלעה בגינה המשותפת. שידרוג מחסום החניון.הוספת תאורה בלובי. וחידוש המעלית.

    איתנו אתם גמרתם !!! לא עוד חובבנים….

  4. חלומות בהקיץ

    לאחר שחלום שדה התעופה של קליש וצוק נמוג באויר, ואיתו גם כמה מאות אלפי שקלים מקופת העירייה הריקה, שאותם בזבזו צוק וקליש על עריכת תסקירים פרטיים שמטרתם הוכחת היתכנות הקמת שדה תעופה, וזאת בניגוד לתסקירים של משרד הביטחון, התחבורה והסביבה, שקבעו את ההיפך הגמור, ועל דיונים משפטיים יקרים ועקרים, כשהם שוכרים עורכי דין חיצוניים שעלו הון למשלם המיסים החיפאי, ונוהגים בקופה הציבורית כברכושם הפרטי ומבלי שיתנו את הדין על בזבוז כסף ציבורי כאילו היה כספם הפרטי, התפנו הצמד לא חמד צוק וקליש להגשים חלום פרטי מופרך נוסף – הקמת מרינה בבת גלים. נחשון צוק, בעל יאכטה ונכס בבת גלים, חולם על מרינה כמה דקות הליכה מהבית. מרינה שתשרת אותו ועוד כמה עשרות בעלי יאכטות, רובם אפילו לא תושבי העיר. שום מחשבה על הפקעת שטח חוף מהציבור, פגיעה בערכי טבע ונוף, וזיהום הים והסביבה החופית בשמן ודלק מהסירות. בנוגע לצוק, שהוא בעל יאכטה ונכס בבת גלים, ולכן בעל עניין עמוק בנושא, מן הראוי שהמחלקה המשפטית של העירייה תבדוק חשש לניגוד עניינים ותפסול אותו מכל מעורבות פעילה בתכנון, קידום ודיון בתכנית הקמת המרינה בבת גלים. תושבי חיפה בכלל, ותושבי בת גלים בפרט, צריכים להקים קול מחאה עד שהחלום הכחול של צוק וקליש על הקמת מרינה בשכונה ירד לטמיון וישקע במצולות השכחה, כמו החלום המופרך שלהם על הקמת שדה התעופה.

  5. יש את מעגנת שביט בשביל היאכטונרים

    לא חבל על החוף? אפשר לפתח החוף בלי מעגן יכטות מיותר. הרי יש כבר אחד.

  6. כל כך מיותר - -עד כדי חשד....

    יש לעיר רצועת חוף מוגבלת שחלק ניכר ממנה תפוס בידי הנמל וחיל הים. מה ההיגיון להקים מרינה ליאכטות , שמזהמת את הסביבה ומונעת פיתוח חופי ידידותי לסביבה ולחיפאים? הרי יש כבר מעגן יאכטות בקישון?……
    מה שצריך זה לפתח את רצועת החוף בין בת גלים לשיקמונה לטובת חוף גולשים, אזור רחצה וצלילה, טיילת עם בתי קפה, חנויות ואטרקציות למבקרים. טוב לתושבים, טוב לתיירות וטוב לסביבה.

  7. תושבי חיפה לא ייתנו יד למהלך כזה

    העובדה שלסגן ראש העיר יש אינטרס אישי בעניין הקמת מרינה בבת גלים חייבת להוות פסילה על הסף.
    בת גלים היא שכונה עם חופים מאוד ייחודים בהרבה אופנים שכל פגיעה בהם היא אסון לדורות
    תושבי השכונה והעיר מכירים הייטב את החופים ומוטב לא לעשות צעדים מבלי להקשיב לדעתם
    רוצים עוד מרינה?
    אפשר למצוא חלופות טובות בהרבה מזו המוצעת

  8. התנגדות הירוקים לא מוצדקת הפעם.

    מעגן הקישון מרוחק מהעיר. רוב תושבי חיפה לא באים לשם, זה מוקף בתעשייה ונמלים. תושבי חיפה דורשים מהירוקים להפסיק לתקוע כל פיתוח של העיר, מתנגדים סדרתיים להכל. מספיק, נכון יש מאבקים צודקים, אבל למנוע מהעירייה להקים סוף סוף מעגנה בחוף מול רמב"ם זאת פגיעה אנושה בתושבי חיפה ובפרנסת העיר. מרינה תביא לתיירות, לספורט ימי, למוקדי פנאי ובילוי.
    חיפה היא עיר החוף האחרונה בים התיכון שאין לה במרכז העיר מעגנה. בכל הערים שאנחנו טסים אליהן לטייל באירופה יושבים במסעדות ובמועדונים צמוד למרינה ומתפלאים למה בחיפה אין חיי לילה וחיי ים כאלו ולמה הטיילות משמימות. אז הנה עיריית חיפה מרימה סוף סוף את הנושא החשוב הזה ופועלת שנהיה עיר חוף אמיתית עם מרינה שתוסיף גם מאות מקומות עבודה סביבה במסעדות, בילוי, בתי ספר לשייט וחנויות ציוד ובאים הירוקים ומנסים לתקוע שוב את החלופה שכבר הוסכמה אחרי המאבק הקודם של הגולשים
    הסכימו על מיקום המרינה במצומצם יותר מול הבה"ד ורמב"ם אז מה עכשיו מגישים התנגדויות סרק כדי שחס וחלילה קליש לא תוכל לרשום לזכותה את הקמת המדינה. די לנקמנות הזאת, זה בדיוק מה שאפיין את יהב בגלל שהפסיד לגולשים בנסיון לעשות מרינה מול חופי בת גלים אז הוא נקם בהם ולא היה מועדון גלישה בחוף הגולשים ולא הייתה מרינה והוא הזניח את בת גלים.
    אז באה קליש מרימה את הכפפה ומתחילה להזיז נושא חיוני לתיירות בחיפה ושוב הירוקים קופצים פבלובית ומגישים התנגדויות.
    די לתקוע את הנושא הזה חיפה חייבת מרינה עירונית בבת גלים. בלי זה, בת גלים תשקע מחדש ותהפוך מחדש לשכונה עבריינית וכל מי שמשקיע בה יברח ותיכנס אוכלוסיה חלשה והשכונה שוב תהייה החצר האחורית של העיר. זה מה שהירוקים רוצים??

  9. תגובה ל"התנגדות הירוקים"

    חיפה היא עיר שמלבד האנשים הטובים שבה יש לה שני אוצרות טבע שהם הים ויערות הכרמל
    כל פגיעה בטבע תשנה באופן מהותי את איכות החיים כאן שלהזכירך מתקיימים גם מתחת לפני המים בים,מעל ומתחת לפני האדמה.
    בת גלים למי שלא מכיר מספיק טוב היא רצועת חוף מדהימה וייחודית כך שחלק גדול ממנה הוכרזה כשמורה ימית
    הקמת מרינה באיזור של שמורה ימית לא תיתכן. אל מעגן הקישון ניתן להגיע בקלות היום דרך כביש 22 ואת הנראות של האזור אפשר לשפר. חובתנו כאנשים בוגרים לשמר את הטבע כפי שהוא למעננו ולמען הדורות שיבואו אחרינו
    הקמת מרינה רק לשם ריצוי כמה עשרות בעלי יאכטות מיותרת לגמרי
    אפשר לפתח את הענף הימי בעיר תוך כדי שמירה על הקיים, זה פשוט מצריך מחשבה ואכפתיות אמיתית

  10. שרי

    בת גלים צריכה להיות מקום לבית חולים רמב"ם וחופים חופשיים ולא מעגן ספינות.
    מעגן ספינות במקום אחר . מעגן הקישון או בין הנמל לקריית חיים קריית ים.
    ראש העיר לא ראויה לתפקיד שלה

  11. נתי

    תפסיקו לבלבל את השכל
    תושבי חיפה לא קולטים שעוד שניה נגמרים לגמרי הצעירים בעירחייבים לתת לצעירים בחיפה סיבות להישאר
    תראו מה קורה באיזורים בהם יש מרינה כמו הרצליה תל אביב אילת
    זה לא רק בשביל בעלי היאכטות זה מביא המון המון תיירות פנים ,זה יוצר תעסוקה זה יפתח את כל קו החוף שמשווע לקצת חמצן
    בשביל כמה צבי ים לא הורסים ומחריבים עיר שלמה
    מרינה = בילויים
    מרינה = תעסוקה
    מרינה = צעירים
    מרינה = הסיכוי האחרון של חיפה לעמוד בשורה אחת עם תל אביב

  12. אלכס

    תנו לנו להנות קצת מהים
    לא יכול להיות שהעיר עם קו החוף הגדול ביות בארץ אין לה מרינה נורמלית ותיירותית

  13. יאכטיונר באמבטייה

    המרינה צריכה להיות בחזית הים העירונית, ליד דגון. גם זול משמעותית, גם הגיוני משמעותית מבחינה אורבנית וגם לא ייפגע בבתי הגידול הימיים בבת גלים

  14. תגובה לתגובה ל"התנגדות הירוקים"

    לחיפה אכן יש אוצרות טבע, הים והיערות. אני מסכים. עם זאת, לשיטתך היכן שלא תתוכנן מרינה היא תפגע באוצרות הים ולכן יש לפסול מעגנה. הגדילו לעשות המתנגדים והציעו את המעגנה המערבית, שחולקים אותה מצד אחד חיל הים ומצד שני נמל חיפה, כששני הגורמים ללא שום כוונה לפנות אותה בעשרות השנים הבאות אם בכלל. בואו נהיה ריאליים, חיל הים בנה רק עכשיו תוספת בהשקעה אדירה לבסיסו והוא לא מתפנה. כל עוד זה המצב, מעגנה לא תיתכן במעגנה המערבית מול העיר התחתית. זאת עובדה. מי שמביא את זה כחלופה בעצם רוצה לראות את חיפה דועכת עוד עשרות שנים עם מעגנה אחת מרוחקת וקטנה בקישון באמצע נמל המפרץ ומספנות ישראל, רחוקה מכל רצף עירוני.
    הירוקים התנגדו בצדק למעגנה נדלנית ענקית ממחלף אלנבי שנבנה לבסוף וייבוש שטח עצום מול כל בת גלים. אין ספק שזאת לא התוכנית כרגע אלא מעגנה בשטח מופר, לא אוצר טבע בשום צורה, לא חוף זהוב ומרהיב, אלא שטח המשמש גם היום לשייט מול הבה"ד, המנחת ועד החוף השקט. שטח זה הוא אידאלי למעגנה, הוא ממשיך את הרצף העירוני של בת גלים ואת הרצף של פעילויות פנאי במועדונים בחוף השקט. הוא לא מפריע לתושבי בת גלים לשחות, לצלול ולא לגולשים בחוף הגולשים. ההתנגדות למעגנה שם נשענת על מציאת כמה מיני בעלי חיים וטענה שזה בית גידול ייחודי. הטענה הזו מופרכת כי אפשר לטעון אותה בכל מקטע חוף בים התיכון. פה יש אצות מיוחדות, פה מצאנו כמה צבים, פה שחה פעם דולפין ופה המדוזות הכי גדולות אוהבות לשהות. רבותי, אין מושלם. ביערות מעבירים כבישים, ועושים חיץ כדי למנוע אש, וכורתים עצים נפלאים. בחופים עושים מעגנות ונמלים ומשמרים מקטעים אחרים מבנייה.
    פה המקום להקים את המעגנה מול רמב"ם במקום האופטימלי בלי מורא ובלי התנגדויות סרק. זו מרינה שחיפה זקוקה לה כאויר לנשימה כבר עשרות שנים והיא תשדרג את כל הפנאי בחיפה. יש כבר שמורות ימיות באזור שקמונה וחוף הדייגים. גם פעילות הגולשים מפריעה למיני דגים שונים, צבים ועוד. אין לכך גבול. אתם לא תמנעו ממאות אלפי תושבים להנות מפעילות שיט ופנאי שמציע הים, בטענות סרק.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין שום חלופה אחרת למרינה בבת גלים ושם היא צריכה להיות כי זה אזור שיהיה בילוי טיילת מרינה וליד הרכבת
    תפסיקו כבר לבלבל את השכל כל הוייברס שמתנגדות לכל דבר אחרכך נוסעות להרצליה למרינה ומספרות כמה נפלא היה להן
    אז גם לחיפה מגיע שתהייה מרינה אחת לכל הרוחות מספיק להתנגד אתם הרסתם את העיר בעסקנות ובהתנגדות לכל דבר
    את נמל המפרץ מייבשים תוך 3 שנים שטח ענק ופה העירייה דמיקולו הזאת לא מסוגלת לבנות שוברי גלים בדדו שיעצרו את
    נסיגת החופים ולא מרינה קטנה של 100-200 כלי שיט מול רמב"ם תגידו מה יהיה הסוף עם העיר הזאת

  16. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קליש זה לא…., מרינה זה כן……
    עיר שמכבדת את עצמה בונה מרינה.
    זה כייף, זה רומנטי, זה מביא תיירות, ויקדם את בת גלים מסתם מקום משעמם עם בית חולים למקום קסום שכייף לבוא לבקר בו.
    אני בעד!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר