ד"ר אסף גסטפרויד, מירי רגב ויונה יהב (צילומים: קרנית גפן; בן חדד, ויקישיתוף, CC-by-SA-4.0; אלעד מלכה)
ד"ר אסף גסטפרויד, מירי רגב ויונה יהב (צילומים: קרנית גפן; בן חדד, ויקישיתוף, CC-by-SA-4.0; אלעד מלכה)

האם רגב ניסתה לשכנע את יהב למנות נציג מהליכוד ליו"ר יפה נוף?

מאחורי מינויו של ד"ר אסף גסטפרוינד התחוללה דרמה. גורמים במטה יהב טוענים כי שרת התחבורה מירי רגב ביקשה ממנו שנציג הליכוד בעיר יקבל את ראשות יפה נוף - התאגיד העירוני שמגלגל כסף רב - אך ראש העיר החליט שגסטפרוינד ימונה לתפקיד. רגב ויהב מכחישים את קיומה של השיחה

פורסם בתאריך: 20.3.24 13:02

יונה יהב עדיין לא השלים את בניית הקואליציה שלו, אבל מאחורי הקלעים מתחוללות סערות. אתמול (שלישי) פנה יהב לד"ר אסף גסטפרוינד, מספר 4 ברשימה שלו, ועדכן אותו כי שרת התחבורה מירי רגב מהליכוד פנתה אליו וביקשה שנציג הליכוד בעיר יקבל את תפקיד יו"ר התאגיד העירוני יפה נוף. בתום העדכון הודיע יהב לגסטפרוינד שלמרות בקשתה של השרה, הוא ימונה ליו"ר התאגיד. גם השרה וגם יהב מכחישים את קיומה של שיחה כזו.

גסטפרוינד, שמאי מקרקעין, צעד עם יהב מאז החלטתו לשוב לתפקיד ראש העיר. ההערכות היו כי הוא יוצב במקום השלישי ברשימת חיפה שלנו, אך אז נכנס לתמונה איש העסקים רני בנדר שהוצב במקום השלישי, וגסטפרוינד הוצב במקום הרביעי.

הקואליציה של יהב מונה כעת 18 חברי מועצה, ובסביבתו יודעים שכדי לצלוח את הקדנציה בשקט ולהימנע מאופוזיציה חזקה כמו בקדנציה של עינת קליש רותם, עליהם להרחיב את הקואליציה. בשיאה החזיקה קליש רותם קואליציה של 19 חברים, אך זו התפוררה כאשר קמה המועצה הלעומתית. אם יהב יצרף את הליכוד, הקואליציה תמנה 20 מנדטים.

כזכור, תאגיד יפה נוף התרסק במהלך הקדנציה של קליש רותם, ובקדנציה הקרובה מוטלת על יהב המשימה להשיב את יפה נוף לימיו הגדולים ולהחזיר לו פרויקטים ממשלתיים במטרה למלא את קופת העירייה. כאשר יהב פנה לגסטפרוינד, זה היה כמובן אחד מהשיקולים המרכזיים שלו.

תאגיד יפה נוף הוא חברה עירונית בבעלות מלאה של עיריית חיפה, המשמשת זרוע תכנון, עיצוב וביצוע של פיתוח עירוני מתקדם בחיפה ובמטרופולין. פרויקטים שקיבל התאגיד לידיו ממשרד התחבורה העמידו את מחזור הכספים שלו על מאות מיליוני שקל בשנה. התאגיד היה מעורב בפרויקטים כמו הרכבלית, חיבורי נמל המפרץ והמטרונית. היחסים הרעועים בין משרד התחבורה לעירייה החלו זמן קצר לפני כניסתה של קליש רותם ללשכת ראש העיר, אז היא התבטאה נגד פרויקט הרכבלית שאותו מוביל המשרד וכינתה אותו "הרכבל ז"ל". במקרה אחר, שאירע זמן קצר אחר כך, טען משרד התחבורה כי פרויקט מטרונית רכס הכרמל בוטל לבקשתה של ראש העיר. אל אלה הצטרפה העתירה שהגישה העירייה נגד אישור תוכנית נמל המפרץ, והתנגדויותיה להקמתו הובילו לעיכובים בעבודות.

 

 

היחסים הרעועים הקרינו גם על התאגידים העירוניים, ובהם יפה נוף. ביולי 2020 הודיע משרד התחבורה לתאגיד על סיום ההתקשרות עמו ועל העברת הפרויקטים שהוא ביצע אז לחברות אחרות. רגב, שגם אז היתה שרת התחבורה, אמרה כי "המשרד מחויב לתושבי מטרופולין חיפה, ואין לי כוונה לגלות סובלנות לעיכובים ולחריגות בתקציב שגורמות נזק אדיר לציבור ומעכבות את פיתוח תשתיות התחבורה. על החברות לתת שירות בהתאם ליעדים וללוחות הזמנים שנקבעו להן".

ההתנגשויות בין הצדדים נמשכו גם בין כותלי בית המשפט. במרץ 2021 הגיש משרד התחבורה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה נגד יפה נוף בבקשה להורות לתאגיד להוסיף לפוליסות הביטוח של פרויקטים של תשתיות את חברות התשתיות שאליהן הועברו הפרויקטים, וזאת לאחר שהתאגיד לא נענה לדרישת המשרד להוסיף את החברות לפוליסת הביטוח. יפה נוף הגיש תביעה שכנגד וביקש שיינתן צו המצהיר על אחריותו המלאה של משרד התחבורה ו/או של החברות השונות כחלק מהחלטת משרד התחבורה לא להאריך את ההתקשרות עם התאגיד. בית המשפט קיבל אז את עמדת משרד התחבורה והורה ליפה נוף להוסיף לפוליסות הביטוח את החברות הנוספות.

במסיבת הניצחון שלו הצהיר יהב כי הנתק עם משרדי הממשלה בירושלים, שהיה אחד מאבני הנגף של שלטון קליש רותם, יסתיים. יהב, שהתגאה לאורך כל הקדנציות שלו על יחסיו המצוינים עם משרדי הממשלה, יודע שכדי לשקם את יפה נוף הוא יצטרך את רגב, ולכן אין להפחית מחשיבותה של השיחה עמה, אם אכן התקיימה. מנגד, שיחה כזו יכולה להעמיד את יהב בדילמה בין הבטחתו לגסטפרוינד לבין ניסיון שיקום היחסים עם רגב, שמשרדה קובע אם להעביר פרויקטים ליפה נוף או לגורמים אחרים. גם לקשר עם סיעת הליכוד במועצת העיר, כאשר מפלגת הליכוד ניצבת בשלטון, יש חשיבות בעיניו של יהב, שבהחלט לא היה מתנגד לצירופה לקואליציה.

מטעמו של יהב מסר: "רגב לא פנתה ליהב בעניין יפה נוף".

רגב: "לא היו דברים מעולם".

גסטפרוינד מסר בתגובה: "אני שמח וגאה על ההזדמנות שניתנה לי להוביל את יפה נוף. אעשה כמיטב יכולתי על מנת להשיב את החברה לתפארתה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אריה ברגמן

    אסף גסטרוינד האיש המתאים ביותר עם ידיעותיו הרבות ומרצו העצום הוא ימנף את חברת יפה נוף לטובת תושבי חיפה עלה והצלח אסף

  2. ג'נגו

    טעות אסטרטגית של יונה יהב בזנחו את נציג הליכוד ומומלץ הממשלה, בהעדיפו עליו מועמד קיקיוני . הכישלון יראה רק בעוד מספר שנים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר