עינת קליש רותם ביום הבחירות (צילום: רמי שלוש)
עינת קליש רותם ביום הבחירות (צילום: רמי שלוש)

מעזה ומנצחת

פורסם בתאריך: 21.11.19 10:38

בשנת 1984 פרסמה חברת אפל סרטון פרסומת שנכנס לספרי ההיסטוריה. בתשדיר הופיע אולם ענק, מלא בגלוחי ראש בלבוש אחיד, מביטים במסך שעליו נראה האח הגדול – ראש המפלגה – כשהוא נושא נאום ניצחון על הצלחתם לדכא את מרד המחשבה, וכעת כולם חושבים באותה צורה אחידה ובאותו דפוס, כפי שתכננה המפלגה. באותו רגע מופיעה לפתע אשה שפורצת אל ההיכל בריצה, וחיילים רודפים אחריה ומנסים למנוע ממנה להיכנס. האשה בולטת בתוך הקהל בלבושה הצבעוני, החי, השונה מזה של כל המתים-חיים שבקהל, וברגע האחרון, שנייה לפני שאוחזים בה החיילים, היא מיידה פטיש במסך, מנפצת אותו ומעלימה ממנו את האח הגדול.

בסרטון, שהתבסס על הספר "1984" מאת ג’ורג’ אורוול, ביקשה אפל להביע את הייחודיות שלה כפורצת דרך אל מול הקיבעון המחשבתי שאפיין את חברת IBM ששלטה בתקופה ההיא בשוק המחשבים באופן בלעדי. הסרטון המדהים הזה, שהפקתו אגב עלתה קרוב למיליון דולר, משקף אולי יותר מכל את מה שעשתה ראש העיר עינת קליש רותם בשנת כהונתה הראשונה ובניצחון שלה בבחירות.

קליש רותם ניפצה לחלוטין את החזות הוורודה-מתקתקה ששלטונו של יונה יהב ניסה לפמפם לנו באינפוזיה. היא עוררה את החיפאים לחשוב מחוץ לקופסה ולהסתכל מסביב, לראות אם העיר שאהבנו מתקדמת ומתפתחת או מתנוונת ושוקעת לתוך עצמה. בכנסים שערכה היא גילתה את עינינו שמה שמזרימים לנו לווריד כמיזמים שירימו את העיר, בחלקם לא ממש היו כאלה. היא העזה לצעוק “המלך הוא עירום”.

הניצחון שלה בהחלט היה היסטוריה, אבל למקרה שחשבנו שבסיום מערכת הבחירות יסתיים הפרק הזה של ה”לוחמת”, ובפרט כאשר שוב ושוב היא תיתקל במנגנון הקיים שכבר התקבע באזור הנוחות שלו ובחוסר הנכונות והרצון לשנות דברים ולחדש, מתברר שככל שחולף הזמן הגישה הזו שלה רק מתעצמת. לא רק שהיא ממשיכה להילחם למען העיר, היא אפילו מעלה הילוך בעבודתה זו ולא ממצמצת אל מול איש, לא חוששת משום גורם ולא מתעייפת לרגע.

דרך זו שלה באה לידי ביטוי בסרטון הספונטני שבו היא נראית מצולמת ביחד עם סי היימן כשהן שרות “לא עובדת בשביל אף אחד” – סרטון הנושא את המסר שבניגוד למקובל היא לא מוכנה לקבל תכתיבים או הנחיות מאף אחד כאשר היא סבורה שזה נגד טובת העיר. לא ממשרדי ממשלה שחיפה לא מעניינת אותם, לא מחברות ענק ולא מאופוזיציה קולנית או דווקאית. היא לא עובדת עבור אף אחד מהגורמים האלה – רק עבור תושבי העיר. היא אמנם לא יזמה ולא חיפשה מלחמות רק כדי להכעיס, בניגוד לרושם שהיו מי שניסו ליצור, אבל להתקפל בגלל לחץ כשמדובר בטובת העיר? זה לא.

חלק מהקיבעון ומהקיפאון המחשבתיים ששלט פה התאפיין בחוסר היכולת והרצון לנער את המערכות השונות ובהימנעות מליצור תוכנית אסטרטגית כוללת לעיר, ולהפוך את המושג “תכנון הוליסטי” לאבן דרך בסיסית בכל שלב בפיתוח העיר. כך למשל, קידום תוכניות בנייה התאפיין בראייה מצומצמת לאותו תא שטח, וגם זה לא פעם מבלי לתת מענה ראוי לכל הנגזרות כמו חניות מספקות או גני ילדים בסביבה.

 

 

קליש רותם פשוט הפכה את הקערה על פיה. השלב הראשון שאותו נקטה היה בגדר ברקס אחד גדול לכל מה שנעשה עד לאותו היום, ומעבר לבחינה מחודשת. זה לא היה קל. היא חטפה כמובן מחבורת אחידי המחשבה על כך שהיא “עוצרת” את העיר, אבל היא לא חששה לרגע. היא גם הקפיאה (לא ביטלה!) את פרויקט המטרונית לכרמל במתכונת שהוכנה, כאשר לפי ראייתה, הקמת המטרונית במתכונת כזו רק תהרוס את הדרך לכרמל, שללא מנהור חלקי והשקעה נוספת בתשתיות הסובבות היתה יוצרת קטסטרופה תחבורתית. היא כמובן לא היססה להעביר החלטה ביום הראשון לכהונתה על שידור ישיר של ישיבות המועצה – ביטוי לכך שאצלה לא משחק החשש מה יגידו ולא קיים הרצון להעביר החלטות או לענות לשאילתות במחשכים. ההחלטה הזו הוכיחה את עצמה והתבררה כהצלחה היסטורית, כאשר רק בישיבת המועצה האחרונה צפו עד עתה יותר מ־10,000 איש.

היכולת שלה להוביל כל כך הרבה תהליכים במשך זמן קצר כל כך, בסך הכל שנה, מעוררת השתאות. היא חוללה את הלא ייאמן באשר להרחבת שדה התעופה, כך שיוכל לשמש לטיסה ליעדים באירופה – חלום חיפאי שהלך והתרחק ככל שהנמל הסיני הלך והתקדם וסגר על כל האפשרויות. היא נאבקה כלביאה אל מול כל אלה שנדו לה בראשם לאות שהיא “לא מבינה” ושהיא "נלחמת מול כוחות הרבה יותר חזקים ממנה”, והגיעה להישג היסטורי ודמיוני בהתמודדות עם משרד התחבורה על הארכת המסלול בשדה ל־2,100 מטר. היא הכינה ומכינה סקרי עומק לכל השכונות בעיר שיהוו בסיס לפרוגרמה מלאה לכל שכונה – פרוגרמה שתייצר היתכנות ברורה לקידום השכונה על בסיס שטחי הציבור הקיימים בה, מבני ציבור שלהם היא זקוקה, ויכולת הכלה של יחידות הדיור בכל רחוב בשכונה, בדגש גם על תחבורה וגם על כל התשתיות הנלוות.

היא ערכה והציגה מחקר מקיף ביותר של מצב התשתיות בכל העיר לפי מצבן ורמת הבלאי שלהן, כולל כבישים ומדרכות, שתוצאותיו מהוות את מסד הנתונים שממנו ייגזרו תוכניות השיקום והפיתוח של העיר בשנים הקרובות – לא לפי סדר עדיפויות או גחמה של איש פוליטי זה או אחר, אלא לפי הצרכים האמיתיים. היא קיימה סקר שימור ראשון וממשיכה בסקרי שימור לכל העיר. קליש רותם הציגה תוכנית אב לוואדיות ותוכנית לשבילי אופניים, וגיבשה תוכנית חדשה לבנייה ולפיתוח של העיר התחתית. היא הציגה מדיניות מסודרת לבנייה לגובה ותוכניות התחדשות עירונית מדהימות ויצירתיות לקרית אליעזר ולקרית חיים.

קליש רותם בולטת גם בניקיון הכפיים שלה. היא סולדת מטובות הנאה, וברוח זו ביטלה את הנוהג לחלק את כל כרטיסי הכניסה למקורבים בפתיחת פסטיבל הסרטים, ואפילו לעצמה היא רכשה כרטיס בכסף מלא. היא לא מבינה את הצורך בגינונים, ואם הדבר היה בידה היא גם היתה נפטרת מהרכב שהועמד לרשותה על ידי העירייה ומהנהג הפרטי. מבחינתה מוטב לנסוע לעבודה באוטובוסים. ובכלל, קליש רותם, לפני היותה ראש עיר, היא קודם כל בן אדם.

קשה שלא להתייחס לכך שעדיין יש גורמים לא מעטים מתוך המקבילה של “1984” שמנסים בכל כוחם למנוע את התממשותו של התהליך המופלא שעובר על העיר, שניקוי אורוות נקרא בפיהם “הרס העיר” ושרענון השורות מוגדר אצלם כפגיעה בעבודת העירייה, אבל יש מקום לקוות שתוך זמן לא רב גם הם ייווכחו בשינוי הנפלא שהעיר הזו עוברת.

יש עוד המון עבודה ואתגרים שעומדים לפני קליש רותם לקראת השנה הקרובה, אבל אחרי שנה כדוגמת זו שחלפה, יש להניח שהיא תוסיף ותקדם את העיר הלאה. אין ספק שבשנה הקרובה נתחיל לראות את התוצאות של עבודת התכנון האינטנסיבית, כשדברים שתוכננו ביסודיות יקרמו עור וגידים.

הכותב הוא פעיל פוליטי שסוקר ומבקר בדף הפייסבוק שלו זה כשנתיים את הפוליטיקה העירונית

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

23 תגובות
  1. בני

    אכן, ההישג הגדול של קאליש בשנה שלמה הוא ביטול ההזמנות לפסטיבל הסרטים. איך לא בחרנו בה כבר בבחירות הקודמות???

  2. יורם

    תיכף כלבלבי יהב יצוצו לטנף…אבל לא יעזור, חיפה נמצאת בתנופה. עינת בהחלט מפתיעה לטובה.

  3. בדיחה

    זו בדיחה? לא עשתה כלום חוץ מנזקים….. כתבה עם אלף מילים אבל שגם היא לא מצליחה למנות שום הישג אמיתי…..

  4. יגיל

    מכל הנכתב אפשר לחשוב איזו עשיה כשבפועל מלבד למחוק ולבטל בהיף יד את כל הטוב שהיה לא נעשה דבר.
    גם כל התכניות, הסקרים והמחקרים לא שווים את הנייר שעליהם הם כתובים כי אינם ברי ביצוע.
    תושבי העיר לא חשובים לה. אם היו חשובים לה היא לא הייתה מבטלת כל ארוע ציבורי או יוזמת איך לסחוט את הציבור עוד ועוד
    מחניה , מארנונה , מקנסות ועוד. הייתה דואגת לילדי העיר שלא יפחדו בערב להסתובב בחוץ כשתנים וחזירי בר מסתובבים חופשי.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ערפדי יהב עולים למתקפה…. איך יודעים שקליש עושה עבודה טובה?? כשערפדי יהב נובחים כמו כלבים זה סימן שקליש בדרך הנכונה

  6. אנטון

    שאפו גדול למערכת העיתון על פרסום הדעה הכל כך חריגה אצלכם..
    נהנתי מאוד. תודה

  7. גילה

    ממתי כלי תקשורת נותן לטרול בזהות בדויה לפרסם מאמרים אצלו? באיזו נורמה תקשורתית עומד הדבר הזה?

  8. ALFA

    סקר תשתיות , או בזבוז כסף וזמן ??? שום סקר לא היה צריך לעשות מה שכן היה צריך לעשות זו חפיפה מסודרת עם הערייה היוצאת כל הליקויים ידועים היא לא המציאה את אמריקה , אצל יהב הייתה תוכנית עבודה של שיקום וריבוד , מה שקליש עושה זה "אחזקת שבר" כשבור נהיה מסוכן מדי מלאים אותו בקצת אספלט ….. יהב הצליח להביא תקציבים ואיתם עשה מה שיכל … אצל קליש התקציבים מגיעים מארנונה וחנייה ולכן אין לה מספיק כסף לטפל בכל מה שידוע !!!! כמו כן אל תבלבל ביצים המטרונית לפי התכנית הייתה אמורה לעבור במנהורבאזור אחוזה …. מה שקליש עשתה זה היה פשוט לזרוק לפח תקציב של עשרות מליונים היישר לנהריה , אדם נורמלי שמקבל לידיו תקציב ככ גדול לא זורק אותו לפח , הוא קודם כל אומר תודה ורק אז מתחיל לנסות לשפץ את התוכנית , רליש בפרוש זרקה את כל הפרוייקט לפח !!! כך רצתה לעשות גם עם הרכבל זל שממש בעוד מספר חודשים נוע ינוע !!!! " הברקסים " שלטעתך היא שמה פגעו בחזות העיר בשנה הראשונה העיר ממש מוזנחת מטונפת והגינות הציבוריות מתיבשות , רק השבוע בנוה שאנן סוף סוף נערך גיזום אחרי למעלה משנה , טוב שלא נגרם אסון מענף קורס … בקיצור אני לא יודע באיזה מגדל שן אתה מתגורר אבל הכתבה שלך לעניות דעתי בדיחה …. ולצערי כך חושבים גם הרבה אנשים שהיו בעדר רק לא יהב והיום מבינים את האימרה : … מתחת לזל נמצא המיץ של הזבל …… תמיד אפשר ליפול יותר נמוך ….. אגב קיים גם שדה התעופה למטוסי ריסוס מכל האזור ועוד ועוד …. אדון כהן מספיק להיות גורו בכת בוקר טוב תתעורר !!!

  9. ההיפך המוחלט מנקיון כפיים ושחיתות גואה

    בולטת בנקיון הכפיים?
    העסקת סגן חמישי בשכר, שיצאה נגדו כבזבוז אצל יהב
    מינוי מקורביה, חלקם חסרי תואר ונסיון, לתפקידי כלום
    יצירת מנהלת 2030 לעוד ג'ובים לאלו שלא צלחו לעיריה
    זו פשוט שערוריה להכריז על נקיון כפיים

  10. אכזבה לא עמדה בהבטחות

    קליש נבחרה על סמך הבטחה אחת שחזרה והבטיחה בכל חוג בית שקיימה שהיא תקפיא את הארנונה כי היא גבוהה בלי הצדקה
    בעוד חודשיים הארנונה תעלה שוב פעם מעל !!! 2%
    איך אפשר לבוא ולהגיד שהיא מקיימת את ההבטחות שלה ?!!!

  11. מתי

    1984?
    מוזר, הדימוי שעולה לי לראש הוא "חוות החיות" ספר אחר של ארוול.

    החיות קצו בשלטון האדם וגרשו אותו. במקומו עלה שליט חדש – החזיר.
    השליט החדש הקצין את כל האי צדק, הוסיף לעצמו נהינתנות וצ'ופרים לחזירים המקורבים, ורדה עוד יותר בשאר החיות.

    בסוף הספר, החיות בועטות את החזירים לכל הרוחות.

  12. קומנדו פח

    בראש קומנדו המופרעים עומדת דמות פיקטיבית. זהו פרצופה של העיר בשנה האחרונה (ואולי שלמה כהן הוא בכלל קליש בעצמה)

  13. תושבת חיפה

    שפשפתי את עיניי בתדהמה: האומנם טור מפרגן לקליש אשכרה התפרסם ב"כלבו"?! או שפרסום פרגון נלהב ודביק כ"כ נועד לעורר בקוראים פסיכולוגיה הפוכה שכזאת?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר