התקנים פוטו-וולטאים על גג בית ספר בעיר (צילום: בועז כהן)
התקנים פוטו-וולטאים על גג בית ספר בעיר (צילום: בועז כהן)

איגוד ערים: ההתקנים של המערכות הסולאריות הותקנו בבתי ספר בעיר בטרם התקבל היתר

באיגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה טוענים, כי חברת "יפה נוף", מבצעת הפרויקט, פנתה למשרד להגנת הסביבה לקבלת היתר רק לאחר פנייתם אליה בנושא. יו"ר האיגוד שרית גולן-שטיינברג: "אלמלא תלונות ההורים בנאות פרס, יפה נוף הייתה ממשיכה לפעול מבלי לקבל היתרים מבעוד מועד לפרישת המתקנים"

פורסם בתאריך: 29.5.22 02:58

באיגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה טוענים, כי ההתקנים הפוטו-וולטאיים של המערכות הסולאריות הותקנו על גגות בית הספר נאות פרס ו-20 בתי ספר נוספים בעיר הותקנו ללא היתר מהמשרד לאיכות הסביבה.

במכתב לחברה המבצעת, "יפה נוף", כותבת מנהלת תחום קרינה בלתי מייננת באיגוד, ד"ר מונה נופי-נעמה: "בהתאם לחוק קרינה בלתי מייננת, התקנת המתקנים שבנדון טעונה היתר סוג להקמה והפעלה מהממונה על קרינה במשרד להגנת הסביבה עבור כל מוסד חינוכי, זאת בטרם ההקמה. לצורך קבלת היתר סוג, עליכם להגיש לממונה טופס בקשה להיתר סוג ולקבל אישור לנושאים הבאים: תוכנית החשמל של המתקן; תוכנית העמדת הציוד של המתקן כולל שרטוטים של האזור, מקומות שהייה ממושכת ומרחקים בין הציוד לאזורים מאוכלסים; מרחקים בין הממירים והכבלים במתח חילופי לאזורים המאוכלסים ברציפות. ההיתר יינתן רק אם יתקיימו כל התנאים שנקבעו במסגרת ההיתר, לרבות: מרחקי בטיחות בין הממיר וכבלי מתח חילופי לאזור שהייה קבועה, רמות חשיפה העומדות בדרישות ועוד".

באיגוד ערים טוענים, כי על פי מידע שהתקבל אצלם מהממונה על קרינה, אין בידיו אף היתר להקמת מתקנים פוטו-וולטאיים על גגות מוסדות החינוך בחיפה, "על אף שלמיטב ידיעתי הותקנו בחודשים האחרונים מתקנים פוטו-וולטאיים על גג של 21 מוסדות ציבור". במכתב נדרשת "יפה נוף" להפסיק את העבודות להקמת המתקנים בבית הספר נאות פרס ובשאר מוסדות החינוך, "עד קבלת כל האישורים הנדרשים כחוק".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי ההיתר להתקנת הלוחות בבית הספר נאות פרס הוסדר, וכי "יפה נוף" הגישה ביום חמישי האחרון את המסמכים באשר לשאר מוסדות החינוך. "היתר ההתקנה של הלוחות הסולאריים על גג בית הספר המדובר בעיר חיפה הוסדר מול המשרד להגנת הסביבה. המשרד ימשיך לפקח על רמות הקרינה מהמתקנים, בהתאם להוראות החוק ויפעל להסדרת שאר 20 המערכות שהוקמו בעיר חיפה", נמסר מהמשרד.

מיפה נוף נמסר: "יפה נוף מבצעת את הפרויקט להתקנה של מתקנים סולאריים, יחד עם החברות ואנשי המקצוע המובילים בענף, תוך שמירה על כל הנחיות ונוהלי המשרד להגנת הסביבה. בהתאם לנוהל של המשרד להגנת הסביבה, הגשת הבקשה להיתר נעשתה לאחר שהמתקנים הסולאריים 'הותקנו' וטרם התקנת הממירים. לאור פניית 'יפה נוף' למשרד, שונה הנוהל והטופס המצורף לו, כך שניתן יהיה להגיש את הבקשה גם לפני התקנת הממירים או הפאנלים. לאחר שהתקבל אישור המשרד לשינוי טופס הדיווח, הוגש הדיווח על ידי 'יפה נוף' ואושר בו ביום.

"מן הראוי לציין, כי על פי עמדת המשרד להגנת הסביבה, כפי שנמסרה על ידי נציגיו, הוא פועל לביטול הדרישה לקבלת היתר על מנת להקל רגולטורית על הליך הקמת המתקנים. החברה תמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא מול המשרד".

 

 

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, שרית גולן-שטיינברג: "בעקבות הכתבה ב'כלבו – חיפה והקריות' על תלונות של הורים לתלמידים בבית הספר נאות פרס, הנחיתי את מנכ"לית האיגוד לבצע בדיקות במקום. אז התברר לנו, כי 'יפה נוף' פרשה מתקנים ללא תיאום וקבלת היתרים מהמשרד להגנת הסביבה כנדרש בחוק. רק לאחר שליחת המכתב מהאיגוד, פעלה החברה לקבל היתר לבית הספר נאות פרס. כך שאלמלא תלונות ההורים בנאות פרס, יפה נוף הייתה ממשיכה לפעול מבלי לקבל היתרים מבעוד מועד לפריסת המתקנים.

"ההתנהלות של החברה חסרת אחריות. איגוד ערים מעודד פרישת מתקנים לאנרגיות מתחדשות, אך הדבר צריך להיעשות בהתאם לנוהל תוך שנבטיח שלא יהיה סיכון מכל סוג שהוא לילדי בית הספר. חבל שראש העיר, שהיא גם יו"ר דירקטוריון חברת 'יפה נוף', בוחרת פעם אחר פעם למדר את הגופים הרלוונטיים לסייע בהוצאת הפרויקטים אל הפועל. על ראש העיר האחריות לוודא שהכפופים לה מוציאים לפועל הפרויקטים בהתאם לחוק.

"בכוונת האיגוד לבצע בדיקות קרינה בכל בתי הספר ולהבטיח כי פרישת המתקנים עומדת בנוהל, בדיוק כפי שהאיגוד ליווה את התהליך בשנת 2012. אז, ראש העירייה דאג שכל הגורמים הרלוונטיים ילוו את התהליך".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר