דרך סטלה מאריס
דרך סטלה מאריס

קחו אוויר

והשבוע: רחוב סטלה מאריס

פורסם בתאריך: 21.7.17 20:20

היסטוריה: מנזר סטלה מאריס הוא מנזר גברים כרמליתי המשמש מרכזו העולמי של המסדר. הבניין בן שלוש הקומות נבנה כחומה בצורה עם פתחים קטנים בשל הצורך להתגונן מהתנכלויות שהיו לחם חוקו מיום שהוקם. צורתו של המבנה כשל ריבוע ובחלקו המזרחי חצר פנימית גדולה. שמו של המנזר ושמה של השכונה בחיפה שבה הוא שוכן – סטלה מאריס ("כוכב הים" בלטינית) – הוא אחד מכינויה של מרים, אמו של ישו, שבהקשר זה מוצגת כמגוננת על יורדי ים, מלחים ודייגים. יש הטוענים שהשם הוא שיבוש הביטוי סטילה מריה, כלומר טיפת הים או טיפת מרים, שכן לפי מסורת כרמליתית מרים וישו עברו במקום. שם המקום נקבע בשנות ה-20 של המאה ה-20 על ידי קונסול ספרד בעת הקמת המגדלור החדש. לאור המסורת הנוצרית אומץ השם בידי הכרמליטים כשמו של המנזר. שמו המלא של המנזר הוא “מנזר גבירתנו מהר הכרמל בדומה לשמו של מנזר הנשים הכרמליתי השוכן בכרמל צרפתי.

ווייז: נחנה את הרכב במצפה סטלה מאריס.

האימון: אורכו של הרחוב 1.8 קילומטר ואנו נרוץ אותו ארבע פעמים ובסך הכל 7.2 קילומטר. הדגש באימון יהיה עבודה על ריצה מתגברת בעלייה. נרוץ את הירידה בקצב קל ונינוח. את העלייה נחלק לשלושה חלקים כאשר אורך כל מקטע 600 מטר.

פעם ראשונה: נרוץ כשדרגת הקושי היא 4.

פעם שנייה: נרוץ כשדרגת הקושי 6.

פעם שלישית: נרוץ כשדרגת הקושי 8.

נחזור על המסלול פעמיים. בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

טיפ כושר: צריכת חמצן מרבית (צח”מ) מודדת כושר אירובי וצריכת חמצן מקסימלית, והיא הנפח המרבי של חמצן שצורך הגוף בכל דקה של מאמץ גופני בעת נשימת אוויר (בגובה פני הים). שלושה גורמים משפיעים על צריכת החמצן המרבית: 1. תפוקת הלב – נפח הדם שמזרים הלב בדקה אחת; 2. יכולת נשיאת החמצן של הדם – כמות החמצן שנקשר להמוגלובין בתאי הדם האדומים (כל גרם המגולובין קושר 1.34 מ”ל חמצן, ליטר דם נושא כ-200 מ”ל חמצן); 3. מסת השריר הפעילה ויכולת השרירים לנצל את החמצן המסופק להם. הצח”מ נחשב למדד הטוב ביותר לבדיקת כושר אירובי וסיבולת אירובית. באופן תיאורטי, ככל שמשתמשים ביותר חמצן במהלך פעילות בעצימות גבוהה, מייצרים אנרגיה גדולה יותר. על פי רוב, לספורטאי סיבולת יש ערכים גבוהים מאוד של צח”מ. האם ניתן לשנות את הצח”מ? מחקרים מראים שלמרות שלצח”מ יש מרכיב גנטי וניתן להגדילה באמצעות אימונים. שתי השיטות להעלאת הצח”מ כוללות עלייה באימוני נפח ועלייה באימוני עצימות. מחקרים מצביעים על כך שככל שמתאמן נמצא בכושר טוב פחות, כך הוא יכול להעלות את הצח”מ שלו באמצעות אימונים. למעשה, למתאמנים בראשית דרכם יש את היכולת להעלות את הצח”מ שלהם עד 20 אחוז באמצעות אימונים נכונים. ספורטאים מנוסים יותר צריכים לעבוד הרבה יותר קשה כדי להעלות את הצח”מ שלהם, בדרך כלל מהסיבה שהם קרובים מאוד לפוטנציאל הגנטי שלהם.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור עד סופו, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או "סטודיו 2aim", ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

 

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר