עולים מצרפת בחיפה. "רוב העולים מגיעים כדי לתרום למדינה"
עולים מצרפת בחיפה. "רוב העולים מגיעים כדי לתרום למדינה"

העלייה הצרפתית לחיפה – קווים לדמותה

בשנים האחרונות גם חיפה מככבת כיעד מבוקש של העולים הצרפתים, ורק בשנה האחרונה התיישבו בעיר 65 משפחות מצרפת. השכונה המועדפת: נוה שאנן (וזוהי הסיבה שבמקומות הבילוי בה יש גם תפריטים בצרפתית)

פורסם בתאריך: 10.9.17 15:56

בעשור האחרון התעצמה העלייה מצרפת, בעיקר בשל פעולות הטרור וגלי האנטישמיות המציפים את המדינה. כאשר שומעים על עולים חדשים מצרפת מקובל לחשוב על נתניה ואשדוד כערים המועדפות עליהם, אך בשנים האחרונות גם חיפה מככבת כיעד מבוקש של העולים הצרפתים. לפי נתוני הרשות לקליטת עלייה, בשנה האחרונה התיישבו בחיפה 65 משפחות מצרפת, בחמש השנים האחרונות הגיעו לעיר 200 צעירים במטרה ללמוד בטכניון, מדי שנה פוקדים את אולפן עציון 30 עולים, 35 עולים מגיעים במסגרת תוכנית מסע ו-25 עולים מגלים את העיר במסגרת תוכנית ישיבה של הרב אליהו רחמים זיני בנוה שאנן.

האנטישמיות המתגברת בצרפת היא זאת שנתנה דחיפה לחלום הציוני של העלייה לארץ. רוב העולים הצרפתים שהגיעו לחיפה בשנים האחרונות הצליחו להשתלב בשוק העבודה, וחלקם עשו הסבה מקצועית. מהאגודה לשילוב עולים מצרפת נמסר כי למרות הקשיים הרבים בטוחים העולים שהם עשו את הצעד הנכון. "יש קהילות מחבקות ומתנדבים שעוזרים להם", אומרים באגודה, "אנחנו מלווים אותם לפני עלייתם ואחריה. עיריית חיפה והרשות לקליטת עלייה עוזרות מאוד בפעילויות חינוכיות, בטיולים, באולפנים ובליווי אישי".

 

אורן ודפנה מזרחי. "איבדנו את האמון בעתיד ילדינו בצרפת"

אורן ודפנה מזרחי. "איבדנו את האמון בעתיד ילדינו בצרפת"

 

"זאת עלייה שונה ממה שהכרנו עד כה"

כ-70 אחוז מהעולים שהתיישבו בחיפה רכשו בה דירות, והיעד הפופלרי ביותר שלהם הוא שכונת נוה שאנן. "במהלך שנותי בעסקי הנדל"ן עבדתי עם מאות לקוחות מצרפת שרכשו דירה לצרכים שונים – או בשל עלייה לארץ או למטרות השקעה", מספרת חנה קהלון, בעלת סוכנות הנדל"ן Keyhouse, "העולים הדתיים בוחרים להשתקע בנוה שאנן בגלל הקרבה לבית הכנסת זיו התורה ולבית הספר רמב"ם ובזכות החיבור לרב זיני, בעוד שהחילונים בוחרים ברכס הכרמל בשל הנוף והקרבה לים". לדבריה, לפני רכישת דירה בחיפה עורכים העולים בדיקה מעמיקה כדי לוודא שחיפה היא העיר הנכונה להשקיע בה: "נתקלתי בלא מעט צרפתים שילדיהם מגיעים ללמוד בטכניון לתקופה ארוכה, הם רוכשים להם דירה קטנה ומשאירים אותה להשקעה".

למרות שמדובר בעלייה חזקה ומבוססת אומרת קהלון שגם העולים מצרפת חווים לא מעט קשיים: "80 אחוז מהרוכשים חוו לא מעט קשיים בקניית דירה, גם בפן הכלכלי אך בעיקר בשל פערי שפה ותרבות התנהגותית ועסקית. גם החקיקה היא זרה להם ושונה מהחוקים צרפת. יותר קשה להם לקחת משכנתה מאשר לישראלי ותיק, ולכן התהליך הוא מורכב ומפחיד עבורם. 20 האחוזים האחרים הם אנשים אמידים שלא נזקקו להלוואות כדי לרכוש דירה".

"יש בנוה שאנן תופעה שהיא דוגמה ומופת", מספר אורן מזרחי שעלה לארץ מצרפת לפני שנתיים, "מתגוררים בה בכבוד הדדי דתיים, חילונים וחרדים. השילוב הזה מתאים מאוד ליהודי צרפת שגדלו בסביבה חברתית מגוונת. חיפה יכולה להוות מודל מוצלח לקיבוץ גלויות בארץ ישראל, וליהודי צרפת יש יכולת רבה לתרום לזה".

מקום המפגש של יהודי צרפת בנוה שאנן הוא בית הקפה קפאין ברחוב הגליל. "בשעות הבוקר הנשים הצרפתיות יושבות אצלנו בחוץ על בסיס קבוע", מספרת מנהלת בית הקפה ליאת בירן, "זאת עלייה שונה ממה שהכרנו עד כה. היא אחרת, אנרגטית וחייכנית. את רוב חברי הקהילה אני כבר מכירה, ואנחנו יודעים מה הם אוהבים. אני מתכוונת לארגן בקרוב ערבים מיוחדים לצרפתים עם מוזיקת שנסון".

לדבריה, הלקוחות הצרפתים משתפים אותם בקשיים זאותם הם חווים ומציינים את הבעייתיות במציאת עבודה ובעיקר את מחסום השפה. בשל כך פנתה בירן לעולה חדשה מצרפת וביקשה ממנה שתתרגם את התפריט של קפאין לצרפתית. "זה עושה את העבודה", היא אומרת בחיוך.

בירן היא לא היחידה שזיהתה את הצורך בתפריט נגיש בצרפתית שמושך אליו מבקרים. גם עידן כחלון, מנהל קפה גרג במרכז חורב ובנו של שר האוצר משה כחלון, תרגם את התפריט לצרפתית.

 

תפריט בצרפתית בקפאין. "זה עושה את העבודה"

תפריט בצרפתית בקפאין. "זה עושה את העבודה"

 

"החיפאים הם אנשים חמים מאוד שתמיד מוכנים לעזור"

לפני שנים אחדות פתחה עיריית חיפה את המחלקה לקליטת עלייה מצרפת אשר מייצגת את העיר בירידים שנערכים בצרפת במטרה לעודד יהודים לעלות ארצה, והם מושכים אליהם נציגים מהטכניון, מאוניברסיטת חיפה, מבתי החולים בעיר ועוד. העולים שמגלים עניין בחיפה מוזמנים ל"טיול גישוש" בעיר, ואנשי הרשות לקליטת עלייה עורכים להם ביקורים בשכונות, מפגשים עם משפחות של עולים ותיקים, סיורים בבתי ספר ועוד. לאחר העלייה מקבלים העולים דיור ראשוני שנקרא דירות קלט. זהו פרויקט משותף של הסוכנות היהודית והרשות לקליטת עלייה, שנועד לספק להם פתרון עד למציאת דיור קבע.

"חיפה היא עיר קולטת עלייה", אומרת סגנית ראש העיר ויו"ר הרשות לקליטת עלייה יוליה שטראים, "יש לנו פרויקטים לדוברי צרפתית, אנגלית ורוסית. בצרפת, כמו בשאר המדינות, אנחנו עושים ירידים ארבע פעמים בשנה".

הזוג אורן ודפנה מזרחי עלה לארץ כאמור לפני שנתיים. אורן עוזר לעולים מצרפת במסגרת עמותת גבהים ודפנה עובדת בחברה לשיווק ולייצוא פירות הדר בעיר התחתית.

"אני באה מבית יהודי מסורתי, קשורה מאוד לתרבות הצרפתית ולא חשבתי בכלל על עלייה", היא מספרת, "אבל אחרי שנולדו לנו שני ילדים ועם התדרדרות המצב הביטחוני באירופה איבדנו את האמון בעתיד ילדינו בצרפת. התחלנו להתעניין באפשרויות בארץ, ערכנו סיור גישוש, ואמרו לנו שלא משנה באיזה גיל מגיעים לכאן תמיד צריך להוכיח מחדש את היכולות שלך, ולכן כל שנה שבה דוחים את העלייה מקשה על תהליך הקליטה. טיפחנו גישה חיובית שאפשרה לנו לראות בעלייה לארץ כהזדמנות".

"היום אנחנו כמו שני יזמים שמקימים חברה חדשה בחממה שקיימת כבר אלפי שנים – ארץ ישראל", מוסיף בעלה אורן, "כאשר מרגישים מחויבות לא רק כלפי המשפחה, אלא גם כלפי המדינה שכל יום ממשיכה להיבנות, מוצאים את האומץ כדי להגיע וכוחות כדי לעבור את קשיי הקליטה ואת הקשיים במציאת עבודה. העזרה שמקבלים העולים מהמדינה היא כמובן מבורכת וחשובה אך אינה מספיקה, ולכן הגורמים המרכזיים הם הציונות והרצון להיות כאן כחלק מהצמיחה הישראלית. אני מסביר זאת גם לעולים במסגרת עמותת גבהים שבה אני עובד. אנו תורמים לכלכלת ישראל כי העולים החדשים הם נכס למדינה. הם מגיעים עם כשרונות ועם ניסיון מחו"ל שיכול לתרום רבות, אך הם צריכים זמן ותמיכה כדי למצוא את מקומם. רוב העולים מצרפת מגיעים כדי לתרום למדינה. הם משרתים בצה"ל, לומדים, מחפשים עבודה בתחומם ומקימים חברות חדשות".

"ההחלטה לגור בחיפה נבעה מהרצון לחיות בעיר גדולה עם הרבה פוטנציאל והתפתחות", אומרת דפנה, "כבר אחרי השעות הראשונות שלנו בעיר חשנו את האכפתיות האמיתית של התושבים. זה מתבטא בכך שזר פוגש אותך ברחוב ומציע לך עזרה במציאת דירה, בקהילה שלמה שדואגת לך ומזמינה אותך לעשות שבת. אתה מבין שזאת הסביבה שבה אתה רוצה שהילדים שלך יגדלו. הרשות לקליטת עלייה עוזרת לנו מאוד עד היום".

משפחת נזה – אוליבייה, ליזה וארבעת ילדיהם – הם כבר עולים ותיקים. הם עלו לארץ לפני שבע שנים והתמקמו בשכונת אחוזה. שנתיים לאחר עלייתם פתח אוליבייה מרפאת שיניים, ובין לקוחותיו נמצאים עולים רבים אך גם ישראלים מבטן ומלידה.

"הבחירה בחיפה לא היתה מובנת מאליה", מספרת ליזה, "לאחר כמה מסעות מצאנו בעיר יתרונות רבים, ובהם בתי ספר שהתאימו לנו מאוד, וזאת בלי לשכוח את השילוב של הים וההר. במשך שישה חודשים למדנו עברית באולפן לאקדמאים עציון וילדינו התחילו ללמוד בבית ספר ממלכתי דתי. למרות הקשיים הרבים הם מדברים עברית שוטפת והשתלבו בצורה מצוינת. עם כל הקשיים במהלך האינטגרציה שלנו, כמו השפה והמנטליות, למדנו שהחיפאים הם אנשים חמים מאוד שתמיד מוכנים לעזור ולתרום. הם חלק מהסיבות העיקריות לאינטגרציה המוצלחת שלנו".

"בשנה האחרונה קלטנו 65 משפחות של עולים חדשים מצרפת", מסכמת שטראים, "ואנחנו רוצים לקלוט כמה שיותר משפחות. בשבועיים האחרונים הגיעו עוד כמה משפחות לסיור מקדים בחיפה, ואני מקווה שהם יחליטו לעלות לארץ ולהתיישב אצלנו בעיר".

 

משפחת נזה. "מצאנו בעיר יתרונות רבים"

משפחת נזה. "מצאנו בעיר יתרונות רבים"

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר