הקפלה בסטלה מאריס
הקפלה בסטלה מאריס

מאזן קלורי

והשבוע: הקפלה בסטלה מאריס

פורסם בתאריך: 1.9.18 21:08

היסטוריה: בסטלה מאריס ניצבת נקודת תצפית יפיפייה – קפלה (כנסייה קטנה) שנבנתה במאה ה־19 שנקראת קפלת הלב הקדוש. הקפלה שייכת לכנסייה הכרמליתית ומשמשת לתפילה ולהתייחדות, בניגוד לכנסייה שבה מתפלל ציבור רב ומתקיימים בה טקסים המוניים. מתחת לקפלה יש שני מבנים מבוצרים שנבנו על ידי הבריטים בזמן שנשקפה סכנת פלישה גרמנית-איטלקית לארץ ישראל במלחמת העולם השנייה, והם שימשו עמדות תצפית וירי. בהמשך השביל יש מדרגות חצובות בסלע ומעליהן בור מים עמוק, שנחצבו ככל הנראה על ידי הנזירים הביזנטיים שחיו ליד מערת אליהו או בשלב מאוחר יותר על ידי הנזירים הכרמליתים.

מאזן אנרגטי: מאזן אנרגטי הוא מאזן קלורי, והמשמעות המעשית שלו הוא שאנחנו משמינים כאשר אנחנו בעודף קלורי ומרזים כאשר אנחנו בגירעון קלורי. קלוריה היא יחידת מידה אנרגטית שמחושבת ככמות האנרגיה הדרושה כדי לחמם גרם אחד של מים במעלת צלזיוס אחת. אם נוציא בכל יום 2,500 קלוריות ונצרוך יותר מ־2,500 קלוריות – נעלה במשקל. אם נכניס לגוף 2,500 קלוריות נשמור על המשקל, ואם נכניס לגוף פחות מ־2,500 קלוריות נרד במשקל. חשוב לציין כי חישוב יומי הוא שרירותי למדי, וניתן לחשב את המאזן הקלורי על פני שבוע.

ק”ג אחד של שומן טהור בגוף האדם מכיל כ־9,400 קלוריות, ק”ג אחד של חלבון מכיל כ־4,700 קלוריות וק”ג אחד של גליקוגן (פחמימות, סוכרים) מכיל כ־4,200 קלוריות. המשמעות היא שגרם אחד של שומן בתזונה מספק לגוף כתשע קלוריות, גרם אחד של חלבון מספק כארבע קלוריות, כך גם גרם אחד של פחמימה, ואילו גרם אחד של אלכוהול מספק לגוף כשבע קלוריות.

הנקודה המרכזית היא שכדי לייצר גירעון או עודף קלורי עלינו להתחשב בנתוני הצריכה הקלורית שלנו, והם לא תמיד מדויקים שכן המודל הקלורי מתייחס למה שנספג בגוף בסופו של יום ולא לאנרגיה שמצוינת על התווית של המוצר לפני שצרכנו אותו. לא תמיד קיים דיוק בין הדברים, ואנשים שונים יכולים לספוג נוטריאנטים (חומרי מזון) בצורה שונה. כמו כן, אנו לא יודעים בצורה מדויקת מהי ההוצאה האנרגטית שלנו שיכולה להשתנות מיום ליום, ויתרה מכך – היא עשויה להשתנות פלאים כשאנחנו בעודף קלורי וכשאנחנו בגירעון קלורי. יש אנשים שמעלים את ההוצאה האנרגטית שלהם כאשר גופם חש שהם צורכים יותר מדי קלוריות, ולהיפך.

לסיכום, כשאנחנו צורכים יותר קלוריות מאשר מספר הקלוריות שאותן אנו מוציאים, לאורך זמן נעלה במשקל. חלק מהמשקל הזה יהיה משומן וחלק ממסת גוף רזה (כל דבר שאינו שומן). כשאנחנו צורכים פחות קלוריות מאשר אנחנו מוציאים, לאורך זמן נרד במשקל. חלק יגיע משומן וחלק ממסת גוף רזה. אם אתם מתאמנים, ככל הנראה שהרוב יגיע משומן.

אם ק”ג אחד של שומן טהור שווה 9,400 קלוריות, הרי שאם נייצר לאורך זמן גירעון מצטבר של 9,400 קלוריות, נרד בממוצע ק”ג אחד של שומן טהור, וזאת אם הגוף שלנו “אוהב” אותנו והוא שחרר אנרגיה רק מרקמת השומן.

ווייז: נחנה את בצומת סטלה מאריס ליד הקפלה.

האימון: המסלול הוא ירידה בשביל לקפלה ועלייה בו, ונבצע אותו שמונה פעמים. לפני האימון נערוך של הליכה במסלול כדי להכיר אותו.

פעם 1: נרוץ לאורך המסלול בקצב קל (דרגת קושי 3), ובסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעמים 3-2: נרוץ לאורך המסלול בקצב קל (דרגת קושי 4), ובסיום כל פעם ננוח במשך שתי דקות.

פעמים 7-4: נרוץ לאורך המסלול בקצב מתגבר (דרגת קושי 6), ובסיום כל פעם ננוח במשך שתי דקות.

פעם 8: נרוץ לאורך המסלול בקצב קל (דרגת קושי 3).

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר