שלח לחמך

איציק כרסנטי ומנכ”לית תיאטרון חיפה ניצה בן צבי ירדו אל בית הקפה ברדא בעיר התחתית, ואת הלחמים והמאפים שהם טעמו הם לא ישכחו עוד הרבה מאוד זמן

פורסם בתאריך: 23.11.18 10:31

כאשר שף נכנס למטבח הוא יודע שעליו להכין ארוחה שתרכוש את אמונם של לקוחותיו. הוא יהפוך מחבתות וסירים ויחבר את המצרכים ואת המרכיבים לארוחה שלא תישכח כדי להציג את הנרטיב הקולינרי הטוב ביותר שלו על מנת ששמו יהדהד למרחקים ויהפוך למותג שייחקק עמוק בראשם של סועדיו. כך גם בתיאטרון. הבמאי ושחקניו מציגים את הנרטיב שלהם באמצעות תנועה, שפת גוף, מוזיקה, קול ותפאורה.

כדי להבין טוב יותר כיצד פועל ומתנהל תיאטרון הזמנתי את מנכ”לית תיאטרון חיפה ניצה בן צבי למאפייה-בית הקפה ברדא בעיר התחתית. בין צבי, שמנהלת את התיאטרון העירוני בשמונה השנים האחרונות, תמיד מחייכת ותמיד משדרת שהכל נפלא למרות שלא תמיד קל לה. אבל לפני שניגש לבדוק כיצד היא שומרת על אופטימיות גם כשקשה, אלה הם חמשת הדברים שלא ידעתם עליה:
1. היא לובשת רק חולצות לבנות.
2. היא בעלת נטייה לצמחונות.
3. שמירת הטבע חשובה לה, וכשהיא רואה לכלוך זרוק ברחוב היא אוספת אותו ומשליכה לפח הקרוב.
4. היא נרדמת במוזיקה רועשת.
5. החלום הגדול שלה הוא הקמת קמפוס בין תחומי לתרבות ולאמנות.

ברדא (מלשון לחם – Bread באנגלית) נפתחה לפני כשנה ברחוב הנמל כמאפיית לחמים ומאפים, ולפני כחודש וחצי היא הפכה גם לבית קפה שמציע כריכים, מאפים, לחמים, עוגות עונתיות לפי חגי ישראל וכמובן קפה. כמה נפלא שהמקום לא מציע ארוחות בוקר שגרתיות של השילוש הקדוש בג”ט (ביצה, גבינה, טונה) אלא שילוש אחר העונה לשם מק”ס (מאפה, קפה, סנדוויץ’).

ברדא נחלק לשני אזורים – חלל פנימי קטן של שירות עצמי, שבו הלקוח בוחר מוויטרינה צחורה את המאפה שבו הוא חפץ, עובר לבריסטה ומשם לקופה; ואזור ישיבה חיצוני שממוקם על המדרכה ושבו סופג הלקוח את האווירה ההיפסטרית של העיר התחתית.

נכנסנו לחלל הקטן והזמנו כריך ביצים, כריך אבוקדו, מאפה גבינה בולגרית עם זיתים, סופגניית ריבת חלב, אספרסו, אמריקנו, סן פלגרינו ובירה (כן, בן צבי הזמינה בירה על הבוקר – ככה זה כשפעילים כבר חמש שעות) ויצאנו אל שולחן קטן ברחוב.

בן צבי – בת למשפחה מסורתית אשר מונה עשרה אחים – היא בוגרת מערכת החינוך הממלכתי-דתי ותנועת בני עקיבא. היא למדה בפנימייה, התגייסה לצה”ל, עברה קורס קצינים, פיקדה על הלהקות הצבאיות ופרשה בדרגת סגן אלוף. משם הדרך לניהול היכל התרבות באשקלון היתה קצרה. בהמשך היא הומלצה על ידי מנכ”ל התיאטרון הקאמרי דאז נועם סמל למשרת הניהול של תיאטרון הצפון, ובזכות הצלחתה היא מונתה למנכ”לית תיאטרון חיפה.

שאלתי אותה על מה גאוותה הגדולה בתיאטרון שלנו, אבל היא משנה מהר כיוון ומספרת שהיא מאוהבת בחיפה למרות שהיא מתגוררת במכבים רעות. לדבריה, חיפה היא העיר הטובה ביותר בארץ מכיוון שיש בה את כל החומרים שמזינים צעירים לחיות פה, וכל אחד יכול למצוא את מקומו בין אוצרות הטבע הגלומים בה. אם כך, שאלתי, מדוע הצעירים בורחים מהעיר, ובן צבי הסבירה שיש מגמה גלובלית שבמסגרתה עוזבים צעירים את בתיהם כדי לגלות את עצמם. ואז היא שבה אל שאלתי הראשונה. “הגאווה שלי”, היא אמרה, “היא החיפאית – קבוצת השחקנים הצעירה של התיאטרון בניהולה של רוני ברודצקי שפועלת בהדר”. באותה נשימה היא מציינת שבימים אלו נבנה בית היוצר 23 שישמש בית ליוצרים מקומיים ויתקיימו בו ערבי קריאה, ערבי אנפלאגד וסדרות של אמנים מקומיים, כאשר לפחות חלק מהאתגר הוא השתתפות במאמצים להצעיר את העיר.

 

 

כריך הביצים שהזמנו מוגש בלחמניית המבורגר שנאפית כמובן במקום, והיא ריחנית, רכה וטרייה. בתוך הלחמנייה הועמסה מנה הגונה של סלט ביצים מהטובים שאכלתי לאחרונה, עם המון שמיר שעלול להיות בעייתי לרבים בשל היותו ירק ספציפי מאוד. ומכיוון שאני אדם ספציפי מאוד התחברתי אל הכריך שהיה עתיר בחריפות בצלית ובפיקנטיות מפולפלת.

 

כריך ביצים

 

כריך האבוקדו של בן צבי הגיע גם הוא באותו סוג של לחמנייה מעולה, והיו בו סלייסים גדולים של אבוקדו שתובל במינימליסטיות מבורכת בקמצוץ של מלח ובזרזיף של מיץ לימון.

 

כריך אבוקדו

כריך אבוקדו

 

הגברת הראשונה של התיאטרון החיפאי ביקשה לדון באבוקדו, ושיח ערני שנושאו היה “העצמה וטשטוש של טעמים” נפתח בהסבר שלה על כך שכאשר יש חומר גלם טוב וטרי אין צורך בטיפול יתר. הסכמתי איתה באופן חלקי וציינתי שכריך עם אבוקדו נטו הוא טבעי, נעים וטעים אך חסרים לי ביצה ובצל שהיו יכולים לשדרג אותו מאוד.

האספרסו של בן צבי היה מושלם – גוף מלא, ארומה נהדרת ונגיעה מדויקת של חלב. האמריקנו שלי היה מדויק לא פחות.
שאלתי אותה אם היא חושבת שהיא מהפכנית בתחומה, והיא ענתה שהיא לא מהפכנית ושמהפכנות הופכת לכזאת רק בראייה היסטורית. עם זאת היא אמרה “אני אשה יסודית וקשובה, ובאמצעות ערכים ומקצועיות ניתן ליצור שינוי מרחיק לכת”. לדבריה, היופי בתיאטרון חיפה הוא ההתחדשות, ההזדמנות היומיומית ליצור והאתגרים בעידן הטכנולוגי שמחייבים כל מוסד תרבות להתאים את יצירותיהם לרוח לתקופה.

מאפה הגבינה הגיע עם שני מטבלים לצדו – האחד עגבניות חביב והשני חריף לייט. מדובר בקרואסון צרפתי שטופל במקצועיות והבליט את השקיפות של עלי הבצק הרבים שמהם הוא הורכב. כאשר הסכין והמזלג עשו איתו היכרות מקרוב הוא התפרק לגורמים, עליו נשרו וכיס של גבינה בולגרית עשירה נגלה לעינינו.

 

מאפה בולגרית וזיתים

 

ניצלנו את העובדה שחג החנוכה כבר בפתח, והסופגנייה עם ריבת החלב שיצאה זה עתה מטיגון הובילה את בן צבי ואותי להסכמה שמדובר בספינג’ משודרג אשר כלל לא מורגש שהוא עבר טיגון. תוכו היה רך ואוורירי, וריבת החלב החמה פרצה ממנו ללא התראה מוקדמת כמו לבה מתוך הר געש מתפרץ. בשונה מרוב הסופגניות, בזו לא נבזקה אבקת סוכר אלא סוכר גרגירי שהפך סופגנייה רגילה לסופגספינג’ אטרקטיבי.

 

סופגניית ריבת חלב

 

לפני סיום, הפסיכולוג שבי מרגיש צורך להגיש דיאגנוזה עטופה בצלופן על בן צבי ולסכם שלא פשוט להיות אשה חזקה – ועוד כזו שלא עפה על עצמה – בעולם של גברים. ומכיוון שמשחק הוא מקצוע של אהבה, היא אוהבת את התיאטרון שלה, ובעיקר את שחקניו ואת יוצריו.

המדדים

מדד הניקיון: החלל הפנימי הוא מצוחצח ונראה כמו נלקח מתמונה של פריז, וגם החלק החיצוני הוא נקי מאוד.

מדד העיצוב: העיצוב הוא מינימליסטי. ככה זה כשהלחמים והמאפים הם השחקנים הראשיים בהצגה.

מדד השכנים: בן בני, משה רז ופיני שטיגליץ שישבו בפגישת עסקים דיווחו שברדא הוא מוקד משיכה שמאיר את הרחוב וגורם לעסקים נוספים להיפתח בעיר התחתית, ושהם פוקדים את המקום בזכות המאפים המעולים, הקפה והאווירה המגניבה.

מדד המחירים:

כריך ביצים – 15 שקל
כריך אבוקדו – 15 שקל
מאפה גבינה בולגרית עם זיתים – 17 שקל
סופגניית ריבת חלב – 12 שקל
אספרסו – 6 שקלים
אמריקנו – 10 שקלים
סן פלגרינו – 8 שקלים
בירה – 22 שקל
סך הכל – 105 שקל

הציון: 4.5 זוגות מספריים

ברדא
הנמל 6
טל’: 04-9817839

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר