חיפה (צילום: איציק בן מלכי)
חיפה (צילום: איציק בן מלכי)

אחרי 85 שנה, לחיפה יש תוכנית מתאר חדשה

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את העתירה נגד תוכנית המתאר אשר הגישה עמותת שינוי בחיפה, שאותה ייסד איש העסקים גד זאבי. השופט נאסר ג'השאן: "לנוכח העובדה שלא עלה בידי העותרת להצביע על פגמים מהותיים המצדיקים התערבות בית המשפט בהחלטת האישור של התוכנית, ולאחר שמצאתי כי אין עילה להפקדתה מחדש, דין העתירה להידחות"

פורסם בתאריך: 28.2.19 14:15

בחלוף כ-85 שנות המתנה למסמך מתארי כלל עירוני מעודכן שיחליף את תוכנית המתאר הקודמת של העיר שאושרה בשנת 1934 בימי שלטון המנדט הבריטי, יש לחיפה תוכנית מתאר כוללנית חדשה שמתן התוקף לאישורה יפורסם בקרוב ברשומות. בית המשפט המחוזי בעיר דחה היום (חמישי) את העתירה נגד התוכנית שהגישה בחודש יוני אשתקד עמותת שינוי בחיפה, שאותה ייסד איש העסקים גד זאבי. "לנוכח העובדה שלא עלה בידי העותרת להצביע על פגמים מהותיים המצדיקים התערבות בית המשפט בהחלטת האישור של התוכנית, ולאחר שמצאתי כי אין עילה להפקדתה מחדש, דין העתירה להידחות", כתב בפסק הדין השופט נאסר ג'השאן.

בעתירה נטען כי בהחלטתה מחודש ספטמבר 2016 לאשר את התוכנית הטמיעה בה הוועדה המחוזית כ-200 שינויים ביחס לגרסתה המופקדת, ולכן יש להפקיד מחדש את התוכנית לצורך בירור התנגדויות לשינויים. עוד נטען בעתירה כי "התוכנית אינה כוללת מענה נאות לבעיות יסוד חמורות של העיר ואינה מציגה פתרונות ארוכי טווח לנושאים המעיבים על כלכלתה, כגון אוכלוסייה מזדקנת, נטישת צעירים, גידול אוכלוסייה בשיעור נמוך, תוצר נמוך יחסית וחוסר במקורות תעסוקה ופרנסה".

שתי הוועדות שנגדן הוגשה העתירה – הוועדה המחוזית והוועדה הבין משרדית שיזמה את התוכנית ושבה שותפה עיריית חיפה – כתבו בתשובתן לעתירה: "מעל לכל ניצב האינטרס הציבורי בכניסתה של התוכנית לתוקף ובהחלתה של תוכנית כוללנית עדכנית שתואמת את הסטנדרטים התכנוניים העכשוויים, חלף תוכנית מנדטורית. התוכנית הכוללנית מהווה נדבך חשוב בקידום התכנון העירוני, בניצול יעיל של משאב הקרקע הקיים, בהתחדשות עירונית, בניצול שטחים פנויים המיועדים לבנייה, בשימור הוואדיות ומאפייני הנוף הייחודיים בעיר, בפיתוח מרכז עסקים ראשי בעיר התחתית, בריכוז התעשיות לאזור מוגדר ובפיתוח שטחי המפרץ כאזורי תעסוקה".

עוד נטען בכתב התשובה כי הגם שההחלטה כללה רשימה של כ-200 תיקונים נדרשים בתוכנית, הרי שמדובר בתיקונים טכניים במהותם. "מדיניות התכנון שהותוותה בתוכנית שהופקדה, עקרונותיה ועיקרי הוראותיה ונתוניה – כל אלה נותרו כשהיו", צוין בכתב התשובה, "מטרת העותרים בעתירה זו היא עצירת ההליך התכנוני לאחר שהושלם, ממש על סף פרסום דבר אישור התוכנית למתן תוקף, והקפאתו למשך חודשים רבים וארוכים. בכך מבקשים העותרים להוסיף ולהותיר את חיפה במשטר התכנוני המעוגן בתוכנית מנדטורית משנת 1934".

 

 

בהחלטתו לדחות את העתירה הסביר השופט כי בשונה מעמדת העותרת, הוא אינו סבור שכל שינוי מהותי בתוכנית יוביל להפקדתה מחדש וכי הקריטריון להפקדת תוכנית מחדש הוא שינויה באופן קיצוני – מהלך שלא נעשה בעת אישור תוכנית המתאר של חיפה: "על מנת להפקיד תוכנית מתאר כוללנית לעיר מחדש אחרי שלב ההתנגדויות יש להוכיח כי בפנינו תוכנית חדשה שלא ניתן להכירה עוד. מאחר ותוכנית עלולה לעבור שינויים מהותיים לאחר התנגדות, הרי שעל מנת להפקיד תוכנית מחדש יש להוכיח כי השינויים בה אינם בגדר הצפוי כתוצאה מהליך התנגדות והם משנים באופן קיצוני את התוכנית עד כי שאפשר לראות בה תוכנית חדשה. כך לדוגמה, אם התוכנית משנה אזור מגורים לאזור תעשייה או להיפך נראה בשינוי זה משום שינוי מהותי המשנה מקצה לקצה את התוכנית ועלול הוא לפגוע באופן ספציפי בציבור, עד כי מוצדק להפקיד את התוכנית מחדש. יישום מבחנים אלה על ענייננו מביאני לדחות את העתירה".

השופט הוסיף כי "מספר השינויים אינו כשלעצמו מצדיק את הפקדת התוכנית מחדש" וכי עיון בטבלת השינויים מעלה שרובם "הם הבהרות לתוכנית וחלקם הם שינויים טכניים". עוד נכתב בפסק הדין כי גם חמישה שינויים שבוצעו בתוכנית ושעליהם הצביעה העותרת כשינויים המהותיים ביותר אינם מצדיקים את הפקדת התוכנית מחדש.

באשר לשינוי העוסק בהוספת פרק חדש בנושא התחדשות עירונית לתוכנית, ולפיו במתחמים שנקבעו בתוכנית כמיועדים להתחדשות עירונית ניתן יהיה להקים מגדלים בגובה של 22 קומות, כתב השופט: "הפרק החדש אינו משנה ללא היכר את התוכנית. מדובר בהוראות להוצאת התוכנית אל הפועל ואין לומר כי בכך משנה התוכנית את פניה מן היסוד. אוסיף עוד כי לא התווספו לתוכנית מתחמי התחדשות עירונית שאינם מוכרזים, וכל תוכנית עתידית תידרש להליך תכנוני מפורט בהתאם להוראות הדין".

באשר לשינוי המגולם בביטול כביש נחל עובדיה, שגם הוא הוצג על ידי העמותה כשינוי מהותי המציב מגבלות נגישות לשכונות דרום הכרמל מבלי להצביע על חלופות תכנוניות שונות, כתב השופט: "אין מדובר בשינוי מהותי אשר שינה את התוכנית ללא היכר, ובכל מקרה מדובר בשיקול דעת של רשויות התכנון וכאשר השינוי בא במענה להתנגדות התושבים ולהתנגדות העירייה, וזאת כדי למנוע פגיעה בערכי טבע ונוף".

כעת יפורסם דבר אישורה של התוכנית ברשומות, ולאחר מכן כל התוכניות החדשות בחיפה יוכפפו להוראותיה.

מעמותת שינוי בחיפה נמסר: "תוכנית המתאר הנוכחית מתאימה עד לשנת 2025, ולמעשה משאירה את העיר עם הבעיות הנוכחיות ולא נותנת פתרונות אמיתיים. רק תוכנית ארוכת טווח ומעודכנת יכולה לפתור את הבעיות המגוונות של חיפה. העמותה מציעה לציבור ולמנהלי העיר תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח שהוכנה על ידי מיטב היועצים הכלכליים ומתכנני הערים מהמובילים בישראל".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. יש תוכנית מתאר אבל עוד מעט אין תושבים

    ראשי ערים מתחלפים
    דואגים לרווחת ותנאי העובדים(שבחלקם מיותרים)
    אבל את התושב הפשוט זונחים ושיעורי הארנונה בעיר מטורפים.
    התושבים הצעירים בעיקר היהודים עוזבים,ובמקומם מגיעים אוכלוסיות שגם ככה זכאים להפחתה בארנונה
    וחיפה משנה לשנה רק מדרדרת בגלל ראשי ערים כושלים.וכדאי מאד שתהיה התערבות ממשלתית בעצירת ההגירה השלילית אחרת הצפון יהיה איזור מוחלש

  2. אבנר בן נר

    התכנית שאושרה הוכנה בקדנציה הקודמת ומגיעה תודה ליוזמיה ועורכיה והגשתה. סוף סוף… !!!

  3. אין עתיד

    תוכנית המתאר נעשתה עבור הנמל ועבור בתי הזיקוק להשתלט על חיפה עם תעשייה מזהמת
    ראש העיר הזאת לא עצרה ולא עתרה נגד התוכנית
    מה שהיה הוא שיהיה בתוספת עוד ניפוח ארנונה ועוד זיהום אויר

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    העיקר הכיס שלהם ולא מה התושבים רוצים
    בניינים של 22 קומות
    למה אי אפשר ב10 קומות?? יותר יפה
    אבל התוכנית מציעה רווחים למתכננים ולא לתושבים
    לא חושבים על טיפוח לחיזוק השכונות בניית שבילים יפים אלא הריסת בתים לבניית מיפלצות מכוערות
    העיקר הכיס

  5. האמת

    בדנעה ורמת אלמוגי תהיו בטוחים שלעולם לא יהיו בנייני 22 קומות וגם לא 10. לעשירעם יהיו שכונות ירוקות ומרווחות. את המגדלים הצפופים הם דוחפים לשכונות החלשות במערב חיפה שם אין ועדים שיתנגדו וישמרו עליהן.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר