חיפה, מבט כללי (צילום: ירון צור לביא)
חיפה, מבט כללי (צילום: ירון צור לביא)

עתירה מינהלית נגד תוכנית המתאר של חיפה

את העתירה המינהלית נגד תוכנית המתאר של חיפה הגישה עמותת שינוי בחיפה שטענה כי הוועדה המחוזית הטמיעה בתוכנית כ-200 שינויים ויש להציג אותם להתנגדויות, וכי התוכנית "לא כוללת מענה נאות לבעיות היסוד של העיר"

פורסם בתאריך: 1.7.18 15:40

עמותת שינוי בחיפה הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר עתירה מינהלית שבה היא ביקשה להורות על הפקדתה מחדש של תוכנית המתאר החדשה של חיפה. העמותה, שהוקמה על ידי תושבים ובעלי עסקים מחיפה, ובהם איש העסקים גד זאבי, במטרה לקדם את העיר, הגישה את העתירה נגד הוועדה להשלמת תוכניות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שאישרה את התוכנית, ונגד הוועדה הבין משרדית שיזמה את התוכנית ושבה שותפה עיריית חיפה.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד עפר אטיאס, עדן ענבר ויעל לירון-שגיא, נטען כי בהחלטתה מחודש ספטמבר 2016 לאשר את התוכנית הטמיעה בה הוועדה להשלמת תוכניות כ-200 שינויים ביחס לגרסתה המופקדת, ולכן יש להפקיד אותה מחדש לצורך בירור התנגדויות לשינויים.

בעתירה צוין: "לנוכח העובדה שהתוכנית והשינויים שנערכו בה לא לקחו בחשבון מאפיינים מהותיים, וכיום כבר ברור כי במתכונתה הנוכחית היא אינה כוללת מענה נאות לבעיות יסוד חמורות של חיפה ואינה מציגה פתרונות ארוכי טווח לנושאים המעיבים על כלכלת העיר, כגון אוכלוסייה מזדקנת, נטישת צעירים, גידול אוכלוסייה בשיעור נמוך, תוצר נמוך יחסית וחוסר במקורות תעסוקה ופרנסה, ואף אינה כוללת פתרונות תכנוניים נאותים לעידוד צמיחה ותעסוקה בעיר, הרי שאישור התוכנית בנוסחה השונה, שלא פורסם כיאות, עלול להביא לכדי בכייה לדורות".

עוד נטען בעתירה כי הזמן הרב שחלף ממועד ההחלטה לאשר את התוכנית ועד היום מחייב את הפקדתה מחדש, ובהקשר זה צוין כי עד היום לא פורסמה ההודעה הרשמית על מתן תוקף לגרסתה המאושרת של התוכנית לאחר הטמעת השינויים בהוראותיה.

בעתירה נכתב: "עד למועד הגשת העתירה, בחלוף כ-21 חודשים ממועד החלטת האישור, התוכנית טרם פורסמה למתן תוקף. על תיקונים לתוכנית להתבצע תוך פרק זמן סביר, והדבר נכון במיוחד כאשר עסקינן בתוכנית ששנת היעד לביצועה הולכת וקרבה. התוכנית הגדירה את שנת היעד לביצועה לשנת 2025 – בעוד כשבע שנים בלבד. במצב הדברים הנוכחי, היות שמדובר בתוכנית מתאר בלבד, ובהתחשב בפרקי הזמן שיידרשו לאישור תוכניות מפורטות ולהנפקת היתרי בנייה, נראה שלא ניתן יהיה להוציא את תכליות התוכנית מן הכוח אל הפועל. לא יכול להיות חולק כי התקופה הממושכת שחלפה מבלי שהושלמו התנאים שנקבעו בנוגע לתוכנית היא בלתי סבירה באורח קיצוני".

 

 

העתירה כוללת התייחסות גם לבחירות המוניציפליות הקרובות: "כאשר קיימת לכל הפחות סבירות לשינוי הרכבה של מועצת העיר, התוכנית, שטרם נכנסה לתוקף, עלולה לכבול את שיקול דעתה של מועצת העיר העתידה להיבחר. סוגיה הרת גורל זו, הנוגעת לתכנונה העתידי של העיר, לאפשרויות התפתחותה ולחזונה, דוגמת תוכנית מתאר חדשה המצויה עדיין בהליכי תכנון, מן הראוי שתובא לדיון מחדש ולאישור בפני מועצת העיר החדשה לאחר שתזכה לפרסום מחודש וראוי, ואף מן הטעם הזה לא יכול להיות חולק כי נדרשת הפקדה מחדש של התוכנית".

מהוועדה המחוזית נמסר בתגובה: "הטענות המועלות בכתבה הן מופרכות ואין להן כל אחיזה תכנונית ומשפטית. מדובר בתוכנית בעלת מורכבות תכנונית שכללה יותר מ-1,200 התנגדויות, ולכן הליך התכנון כלל שיתוף של גורמים רבים – דבר שמצריך חשיבה ואיזון בין אינטרסים. במסגרת שלב ההתנגדויות לתוכנית קיימה הוועדה המחוזית דיונים רבים שבהם היא הקשיבה בקשב רב והכריעה בסוגיות השונות שעלו. תמוהה העובדה שהעמותה, שכלל לא היתה מעורבת בדיונים הרבים על התוכנית, מנסה לעצור תוכנית בעלת חשיבות רבה לחיפה, ועולה החשד כי טובת העיר היא לא זו שעומדת לנגד עיניה. בימים אלו עומדת התוכנית לקראת סיום תהליך עדכון המסמכים, והיא צפויה לקבל תוקף בקרוב".

מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "תוכנית המתאר עוברת התאמות ועדכונים אשר מתאימים למציאות המשתנה בעיר דינמית שנמצאת בתנופת פיתוח חסרת תקדים כמו חיפה. מציאות זו באה לידי ביטוי בין השאר בשכונות חדשות המקומות בעיר, בהתחדשות השכונות הוותיקות, בחזית הים העירונית, במערכות תחבורה חדשות כגון כביש נחל הגיבורים, מנהרות הכרמל, כביש עוקף קריות, המטרונית והרכבל, במתחמי לוגיסטיקה בטיילות החוף ובתוכניות נוספות שכבר הוטמעו ועוד יעודכנו לפי הצורך בתוכניות משלימות לתוכנית המתאר. בתוך כך, תוכנית המתאר קובעת מסגרת תכנונית אשר תמנע יוזמות מקומיות המנוגדות לה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שמואל גלבהרט

    הייתי היוזם של הכנת תכנית מיתאר חדשה לחיפה. אולם השלמתה בוצעה ללא מעורבותי, לאחר סיום כהונתי כסגן רה"ע לנושאי תכנון ובניה. התכנית כפי שהושלמה רחוקה מרחק רב מתחילתה בתקופתי, ואינה מהווה מענה ראוי לצרכי העיר חיפה. עתירה מינהלית נגדה איננה הדרך הנכונה לתקן את ליקוייה, ולדעתי צפויה להידחות. הדרך הנכונה היא הכנת תכנית מתקנת, חפ/2000/ב'. אם יוחלט לפעול בכיוון זה, אשמח לקחת חלק.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר