שדרות בן גוריון
שדרות בן גוריון

אפילפסיה ופעילות גופנית (חלק א’)

והשבוע: שדרות בן גוריון

פורסם בתאריך: 31.8.19 20:33

היסטוריה: דוד בן גוריון (1973-1886) היה ראש הממשלה הראשון של ישראל וממעצבי דמותה הבולטים ביותר. הוא נולד בפולין, עלה לארץ ישראל בשנת 1906, גורש ממנה על ידי הטורקים ועבר לארצות הברית, שם פעל בארגון החלוץ, בתנועת פועלי ציון ובהקמת הגדוד העברי, שעמו הוא חזר ארצה. בן גוריון היה ממייסדי המפלגות פועלי ציון בארץ ישראל, אחדות העבודה ומפא”י, ובעקבות פרסום “הספר הלבן” הוא הכריז על מאבק גלוי נגד הבריטים . בה’ באייר תש”ח, 14 במאי 1948, הכריז בן גוריון על כינונה של מדינת ישראל ועל הקמתה של ממשלה זמנית, ונבחר לראש הממשלה הראשון ולשר הביטחון. בשנת 1953 הוא פרש מהשלטון ועבר להתגורר עם אשתו פולה בקיבוץ שדה בוקר במטרה להחיות את הנגב. כעבור שנתיים הוא חזר לממשלה כשר הביטחון, ובהמשך כיהן שוב כראש הממשלה, אך בשנת 1963 הוא פרש מכהונתו על רקע פרשת לבון. בן גוריון נפטר בשנת 1973 ונקבר בשדה בוקר. הרחוב במושבה הגרמנית בחיפה שקרוי על שמו נקרא לפני כן שדרות הכרמל.

הקשר בין אפילפסיה לפעילות ספורטיבית: אנשים שמתמודדים עם אפילפסיה ובני משפחותיהם מודאגים בדרך כלל מכך שבמהלך פעילות גופנית או בעקבותיה יתפתח התקף אפילפטי. כתוצאה מכך סובלים לעתים החולים באפילפסיה מהגנת יתר, מאיסורי פעילות מיותרים ומתחושת בידוד חברתי (ילדים קטנים למשל אינם מורשים להשתתף בשיעורי ספורט).

לנוכח האמור לעיל, חשוב מאוד להבין את ההשפעה של הפעילות הגופנית על הפעילות החשמלית של המוח בכלל ועל האפילפסיה בפרט. יש לציין כי אכן יש דיווחים על התקפים שהתפתחו כתוצאה מפעילות גופנית, אך הדיווחים הללו הם בודדים, כך שניתן לקבוע כי התקפים בזמן אימון גופני הם נדירים. כמו כן יש כמה מחקרים שהוכיחו כי אפילפסיה עשויה אפילו להשתפר לאחר אימון גופני.

נישום יתר במהלך אימון גופני הוא למעשה תגובה אוטומטית לדרישה המוגברת של הגוף לחמצן. באמצעות נשימת יתר אנחנו מונעים מצב של היפרקפניה, כלומר רמה גבוהה מדי של פחמן דו חמצני בדם, וזאת בניגוד לנישום יתר בזמן מנוחה אשר גורם לעלייה ברמת הפחמן הדו חמצני בדם.

נוסף על כך, גם שחרור של בטא אנדורפין במהלך הפעילות הגופנית תורם לשיפור תרשים האא”ג, וייתכן מאוד שגם לריכוז ולערנות הנחוצים למתאמן במהלך האימון יש השפעה אנטי אפילפטית מסוימת. עם זאת, לא ברור עדיין כיצד אלו האחרונים תורמים לשיפור הפעילות החשמלית במדויק. באופן כללי ידוע כי כושר גופני טוב מסייע להפחתת תכיפות ההתקפים האפילפטיים בחולים ולשיפור השליטה בהתקפים.

ווייז: נחנה את הרכב בחלקן התחתון של שדרות בן גוריון.

האימון: האימון הפעם מיועד למי שמעוניינים להתחיל לרוץ, והם מקיימים אימוני כושר על בסיס קבוע, כולל הליכות. אורכו של הרחוב הוא 600 מטר, ואנחנו נרוץ הלוך ושוב שלוש פעמים, ובסך הכל 3.6 ק”מ.

פעם ראשונה: מתחילת הרחוב ועד לכיכר ברחוב הגפן נרוץ בקצב קל במשך 90 שניות ונלך במשך 60 שניות. בסיום ננוח במשך שתי דקות. בכיוון ההפוך נרוץ בקצב קל במשך 60 שניות ונלך במשך 60 שניות. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שנייה: מתחילת הרחוב ועד לכיכר ברחוב הגפן נרוץ בקצב קל במשך 180 שניות ונלך במשך 60 שניות. בסיום ננוח במשך שתי דקות. בכיוון ההפוך נרוץ בקצב קל במשך 120 שניות ונלך במשך 120 שניות. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שלישית: מתחילת הרחוב ועד לכיכר ברחוב הגפן נרוץ בקצב קל במשך 180 שניות ונלך במשך 30 שניות. בסיום ננוח במשך שתי דקות. בכיוון ההפוך נרוץ בקצב קל במשך 180 שניות ונלך במשך 120 שניות. בסיום ננוח במשך שלוש דקות.

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ג

    לא הבנתי מה הענין עם אפילפסיה בתוך זה. נראה מורכב מהסטוריה אפילפסיה ומקום אימון בלי קשר ביניהם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר