זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: בז רטנר)
זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: בז רטנר)

המשרד להגנת הסביבה פרסם דוח פעילות חצי שנתי

לפי דוח פעילות של המשרד להגנת הסביבה לסיכום המחצית הראשונה של שנת 2019 במפרץ חיפה, בוצעו 41 סיורי פיקוח במפעלים ובדיקות פתע ב-55 ארובות וב-15 מפעלים, וננקטו הליכי אכיפה והסדרה נגד תשעה מפעלים במפרץ חיפה

פורסם בתאריך: 3.10.19 18:45

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (חמישי) דוח פעילות לסיכום המחצית הראשונה של שנת 2019 במפרץ חיפה, ולפיו בוצעו 41 סיורי פיקוח במפעלים ובדיקות פתע ב-55 ארובות וב-15 מפעלים, וננקטו הליכי אכיפה והסדרה נגד תשעה מפעלים במפרץ.

"במסגרת יישום התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר וסיכונים סביבתיים במפרץ חיפה והסביבה, ובהתאם להחלטת הממשלה, מפרסם המשרד להגנת הסביבה דוחות חציוניים המשקפים לציבור את ההתקדמות ביישום התוכנית הלאומית", נכתב בהודעת המשרד, "הדוח למחצית הראשונה של 2019 עוסק בתחומי הפעילות המרכזיים של המשרד במפרץ חיפה – תעשייה, צמצום סיכוני חומרים מסוכנים, תחבורה, ניטור, מדידה ומידע".

לפי הדוח, במחצית הראשונה של 2019 נערכו 41 סיורי פיקוח ש-26 מהם היו סיורי פתע, ובוצעו 401 בדיקות פתע ב-55 ארובות ב-15 מפעלים שונים. כמו כן נמסר כי "המשרד מבצע פיקוח קפדני אחר יישום צו 45 לבתי הזיקוק ולגדיב שהוצא באוקטובר 2017, ואף הוציא צו חדש במרץ 2019 שבו עוגנו דרישות להפסקת פעילות של מיכלי אחסון אשר זוהו כתורמים משמעותיים לפליטות של בנזן, ונקבעו לוחות זמנים להחלפת רכיבי ציוד. נדגיש כי במחצית זו של השנה ננקטו הליכי אכיפה והסדרה נגד שמונה מפעלים במפרץ".

בנושא צמצום סיכוני חומרים מסוכנים צוין בדוח כי "ב-8 ביולי פורסמו להערות הציבור תוצאות שלב א' של סקר הסיכונים המצרפי למפרץ חיפה. שלב זה התייחס לתקריות תפעוליות חמורות במפעלים ובמתקנים העוסקים בחומרים מסוכנים, לרבות דליפות, שריפות ופיצוצים בחומרים רעילים, דליקים ונפיצים בעת אחסון או פעולות ייצור. הסקר בחן יותר מ-1,500 מקורות סיכון ב-67 מפעלי תעשייה. התוצאות מצביעות על כך שככל שמדובר בתקריות תפעוליות במפעלים, אין באזור מפרץ חיפה רצפטור ציבורי קיים שנמצא בסיכון לא קביל בהשוואה לקריטריונים בין לאומיים מחמירים הנהוגים במדינות מערב אירופה. בניתוח ראשוני של תוצאות הסקר אותרו ארבעה מפעלים המסתמנים כגורמים עומסי סיכון גבוהים יחסית – דשנים, דור, גדיב וגדות מזרח".

בנושא התחבורה נטען כי "המשרד ממשיך ביישום אזור אוויר נקי מרכבי דיזל מזהמים בחיפה. מינואר 2019 נאסרה הכניסה והחניה גם של רכבי דיזל מזהמים קלים במשקל כולל הנמוך מ-3.5 טונות. המשרד ממשיך לסבסד 40 אחוז מתעריפי הנסיעה במנהרות הכרמל למשאיות עד 12 טון, ובכך תורם להפחתה של יותר מ-90 אחוז בחשיפת האוכלוסייה מהתנועה העוברת בכביש המנהרות לעומת זו שעוברת בעיר התחתית. בתחילת 2019 החלו לפעול בחיפה חמש משאיות נוספות המונעות בגז טבעי דחוס, ובסך הכל מפעילה עיריית חיפה כיום 25 משאיות כאלה. המשרד ערך 41 סיורי פיקוח בתחנות הדלק במפרץ".

 

 

באשר לניטור צוין בדוח כי "נמשך המעקב אחר מצב איכות האוויר בחיפה. במחצית הראשונה של השנה נערכו 12 סבבים של דיגומים סביבתיים בשמונה נקודות דיגום בחיפה. כמו כן, המשרד הוסיף ניידת ניטור נוספת סמוך למפעל דשנים ובמורד הרוח ממפעל בז"ן. התחנה נמצאת בשטח בית הספר החברתי במקום. תמונת מצב איכות האוויר בחיפה נמצאה דומה לשאר המטרופולונים האחרים בארץ, מלבד שלוש עליות מעל ערך הסביבה היממתי של בנזן שנמדדה בניידת 6 בחצר משרד הרישוי בחיפה סביב מתחם בז"ן ועליות אחדות בשלוש נקודות דיגום על גדר המתחם. נוסף על כך נרשמה חריגה אחת מערך הסביבה היממתי של קדמיום בשני אתרים בקרית חיים ובאתר השיקום של נחל הקישון".

לפי הדוח ננקטו במחצית הראשונה של 2019 הליכי אכיפה והסדרה נגד שמונה מפעלים: לבז"ן נערך שימוע בגין גרימת זיהום אוויר בשל חריגות מערך הסביבה לבנזן שבסיומו הוצא צו שבו עוגנו דרישות להפסקת פעילות של מיכלי אחסון, ויצאה התראה בגין חשד להפרת תנאי היתר הפליטה לאחר שנמצאו חריגות מערכי הפליטה המותרים בארובות המפעל. לגדיב לבז"ן נערך שימוע בגין גרימת זיהום אוויר בשל חריגות מערך הסביבה לבנזן שבסיומו הוצא צו שבו עוגנו דרישות להפסקת פעילות של מיכלי אחסון, ונפתחה חקירה בעקבות אירוע של דליפת חומרים מסוכנים מצנרת במסוף הכימיקלים.

לדור כימיקלים נערך שימוע בעקבות דליפת חומר מסוג C4 מצינור תת קרקעי כתוצאה מהפרה של דרישות בתנאים בהיתר הרעלים. בתום השימוע הוחלט על ביטול ההיתר עד להשלמת ביצוע בדיקות ותחזוקה, ונוסף על כך נפתחה חקירה על ידי המשטרה הירוקה. חקירה של המשטרה הירוקה נפתחה גם בחשד לעבירות על חוק החומרים המסוכנים.

לחברת לגין אריזות נערך שימוע בגין הפרת תנאי היתר הרעלים, וללגין טובופלסט נערך שימוע בגין הפרה דומה. לכרמל אולפינים נערך שימוע בגין חריגה ממכסת שעות מאושרת להפעלת מתקני הייצור, לפוליאורטן נערך שימוע בחשד למכירת רעלים למי שאינו בעל היתר, ולשמן תעשיות ניתנו לוחות זמנים להשלמות בעקבות חשד לגרימת זיהום אוויר, הפרת תנאי היתר פליטה וחשד לגרימת סיכון סביבתי בעקבות החזקת רעל בניגוד לתנאי היתר רעלים.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מיקו חיפאי עצוב.

    מלחמה בזיהום האוויר בחיפה, במילה אחת, בולשיט ועבודה בעיניים. תודה לך ד"ר קאליש.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר