רכבת ישראל (צילום: דוברות רכבת ישראל)
רכבת ישראל (צילום: דוברות רכבת ישראל)

מסילה חדשה בתכנון עשויה לפתור בעיות תעבורה בחיפה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לקדם שתי תוכניות מתאר ארציות שיציעו תוואי למסילת מנשה - מסילת רכבת חדשה בין עמק חפר למסילת העמק שתפחית את העומס של רכבות נוסעים ומטענים על מסילת החוף

פורסם בתאריך: 12.11.19 07:15

המהלך התכנוני החדש שיצא לדרך בתחום פיתוח מסילות הרכבת יעבור אמנם לשלב הביצוע רק בעוד שנים לא מעטות, אך בשלב זה ניתן לומר שהוא משקף בשורה חיובית לתושבי אזור חיפה ואזור העמקים. לאחרונה החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה במינהל התכנון של משרד האוצר לקדם הכנת שתי תוכניות מתאר ארציות חדשות, אשר יחדיו יציעו תוואי למסילת רכבת חדשה – מסילת מנשה – שתונח בין אזור מושב אחיטוב בעמק חפר למסילת רכבת העמק המתחברת לחיפה.

מהפרוטוקול ומהתמליל של הישיבה שבה התקבלה ההחלטה אפשר להתרשם כי התוכניות החדשות אמורות לפתור בעיות יסוד בתחום התחבורה באזור חיפה ובאזור העמקים.

מסילת מנשה תהיה המקטע הצפוני של פרויקט המסילה המזרחית, אשר אמור ליצור אלטרנטיבה למסילת החוף. המקטע הדרומי של הפרויקט מקודם לביצוע בימים אלה על ידי רכבת ישראל בהסתמך על תוכנית מאושרת משנת 2012 להקמת תוואי מסילה חדש מלוד למזרח חדרה. גם למקטע הצפוני של הפרויקט אושרה כבר בשנת 2005 תוכנית הכוללת תוואי מסילה ממזרח חדרה לעפולה, אך בפרוטוקול ישיבת המועצה הארצית הוסבר כי "לנוכח קשיים בישימות תוואי זה", שתוכנן לאורך כביש 65 בקטע שמתחיל בחדרה, ממשיך בוואדי ערה ומסתיים בחיבור למסילת העמק בעפולה, מקודם כעת שינוי לתוואי.

בהחלטתה הורתה המועצה הארצית על עריכת שתי תוכניות למסילת מנשה – האחת בין אחיטוב למחלף עירון והשנייה בין מחלף עירון עד לחיבור עם מסילת העמק בתוואי שרובו יעבור במנהרה. עוד קבעה המועצה הארצית כי היא "רואה בעין יפה בחינה עתידית שבמסגרתה תקודם מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן) לאורך כביש 65, בין חדרה לעפולה". לפי מינהל התכנון, מכיוון שמסילת ברזל כבדה לא מאפשרת ריבוי תחנות נוסעים במרחב ואדי ערה, תיתכן הפעלה של רכבת קלה או של מערכת תחבורה ציבורית אחרת שתעבור על פני הקרקע ותאפשר תחנות נוסעים מרובות לאורך התוואי.

לפי תמליל הישיבה, ראש תחום תחבורה יבשתית במינהל התכנון עדי סילברמן אמרה כי במסילת מנשה ינועו רכבות נוסעים ורכבות מטען וכי היא תתחבר למסילת העמק באזור שבין כפר יהושע לכפר ברוך: "מטרתן של שתי התוכניות היא יצירת מסדרון תחבורתי בין אחיטוב למחלף עירון, ומשם עד לחיבור עם מסילת העמק בין כפר יהושע לכפר ברוך. שתי התוכניות יוצרות רצף מסילתי ממרכז המדינה למזרחה ולצפונה, ובעצם המשך של המסילה המזרחית עד למסילת העמק, תוך יצירה של שדרה מקבילה למסילת החוף. קיימת גמישות בין שתי המסילות האלה מבחינת העברת יותר נוסעים במסילת החוף ויותר מטענים במסילה המזרחית, ולהיפך. בכל אופן, המסילה אמורה לספק שירות לנוסעים וגם למטענים".

סילברמן הוסיפה כי בשלב זה התוואי המוצע הוא "משהו מאוד סכמטי", אך הדגישה כי "בקטע הצפוני התוואי הקצר ביותר שנבחר מבין החלופות שנבחנו עובר במנהור מתחת לרמות מנשה ומתחבר בין כפר יהושע לכפר ברוך".

 

 

מבחינת תושבי חיפה, ביצוע פרויקט המסילה המזרחית ישקף שני יתרונות מרכזיים – הפחתת עומסים במסילת החוף ואפשרות להוצאה או להפחתה של תנועת רכבות המטענים שמקורם במתחמי הנמל מתוך העיר, והעברתם למרכז ולדרום הארץ באמצעות המסילה המזרחית.

בהקשר זה יש להזכיר כי בהתנגדותה לתוכנית המפורטת של נמל המפרץ דרשה עיריית חיפה להבטיח שרכבות המשא שינועו אל נמל המפרץ וממנו לא יעברו בתוואי עילי בתוך חיפה. התוכנית המאושרת לחיבורי נמל המפרץ לתשתיות כוללת תוואי מסילת רכבת אשר מחבר את הנמל החדש למסילת החוף באזור גשר פז, ומשם אמורות הרכבות הנוסעות למרכז ולדרום לעבור דרך העיר התחתית ורצועת החוף של חיפה בתוואי העילי הקיים.

אלא שבקשת העירייה נדחתה על ידי הוועדה המחוזית – חיפה, שכתבה בהכרעתה בחודש דצמבר: "חיבור נמל המפרץ ישירות לתוואי המזרחי, דרך רכבת העמק, מקודם בימים אלה על ידי משרד התחבורה, שהגיש לוועדה המחוזית תשריט דרך לתוואי המחבר. עד לחיבור זה ניתן להעביר רכבות לכיוון מזרח דרך תוואי המסילה המאושר בתוכנית חיבורי נמל המפרץ. מנהור הרכבת בתוואי מסילת החוף מקודם בימים אלה בתוכנית להכפלת המסילה. כמו כן, משרד התחבורה מקדם בימים אלה את התכנון למקטע הצפוני של המסילה המזרחית, היא מסילת מנשה. אין כל קשר תכנוני או תלות תכנונית בין מיזמים אלה אשר מצדיק את ההתליה המבוקשת. על כן, אין מקום להתלות את קידומן של התוכניות אלה באלה".

בדיון שבו החליטה המועצה הארצית לקדם את התוכניות למסילת מנשה אמרה סילברמן כי "אנחנו רוצים להגיע לנמל חיפה באמצעות מסילת העמק". מבחינת תושבי אזור העמקים, אין ספק בכך שהמסילה המזרחית תקצר את זמן נסיעתם ברכבת למרכז ולדרום הארץ. בנסיעותיהם דרומה באמצעות הרכבת נאלצים היום תושבי העמקים להקיף את הכרמל תוך עצירה בארבע תחנות – מרכזית המפרץ, חיפה מרכז השמונה, בת גלים וחוף הכרמל. מסילת מנשה, לעומת זאת, תציע נסיעה ישירה לכיוון דרום.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רק סכמטי כלומר גם ב-2040 לא תהיה רכבת כזו

    "משהו מאד סכמטי"
    2020 ובישראל יש רק תוואי מסילה אחת בין צפון לדרום.
    מדינה בלאי עם השקעה הזויה בכבישים במקום תחבורה ציבורית

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר