רחוב חנה סנש
רחוב חנה סנש

פעילות גופנית ובולימיה נרווזה (חלק ב’)

והפעם: רחוב חנה סנש

פורסם בתאריך: 8.2.20 22:01

היסטוריה: חנה סנש (1944-1921) היתה משוררת וצנחנית, שיצאה בשליחות היישוב היהודי בארץ ישראל לאירופה הכבושה על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה והוצאה להורג בארץ מולדתה הונגריה. אביה בלה סנש היה סופר מוכר בהונגריה. היא עלתה לארץ בשנת 1939, למדה בבית הספר החקלאי בנהלל והצטרפה לקיבוץ שדות ים. סנש התנדבה לצנוח במסגרת הצבא הבריטי, לחבור לפרטיזנים ולסייע ליהודי אירופה. בשנת 1944 היא הוצנחה ביוגוסלביה והצליחה לעבור להונגריה, אך נתפסה בעקבות הלשנה, נאסרה בכלא בבודפשט, עונתה ולבסוף הוצאה להורג. בשנת 1950 הובאו עצמותיה לארץ ונטמנו בהר הרצל. אחרי מותה הודפסו והולחנו שירים מפרי עטה, שהידועים שבהם הם “הליכה לקיסריה” ו”אשרי הגפרור”.

פעילות גופנית בזמן בולימיה נרווזה: במקרים רבים עוסקים חולי בולימיה נרווזה בפעילות גופנית באופן כפייתי (Exercise Bulimia). החולים מתאמנים על מנת לשרוף את מה שאכלו, בדומה לחולים שמקיאים את מה שאכלו. חלק מהבעיה של עיסוק כפייתי בפעילות גופנית הוא שלסביבה קשה לזהות את המחלה, ובמקום זה היא עשויה להחמיא לבולימיים על איבוד המשקל או על המראה החטוב, ובכך מחזקת את תבניות ההתנהגות השליליות.

שריפת הקלוריות שנאכלו באמצעות פעילות גופנית בלבד עשויה להפחית במשקל, אך אם לחולה יש בולמוסי אכילה תכופים, משקלו עשוי להישאר קבוע ואף לעלות – דבר שמקשה עוד יותר על אבחון הבעיה.

הסכנות הכרוכות פעילות גופנית בזמן בולימיה נרווזה: אחת מהסכנות המרכזיות היא שברי מאמץ. שברי מאמץ הם שברים מיקרוסקופיים של העצמות, בדרך כלל באזורים נושאי משקל כמו כפות הרגליים והשוקיים. שברי מאמץ מתפתחים מפעילות אירובית מחזורית הכוללת חזרות רבות, זעזועים (אימפקטים) מרובים ונשיאת משקל. רבים מהסובלים מהפרעות אכילה נמצאים במצב אוסטאופורוטי (דלדול עצמות הגוף מהמינרלים שלהן) – דבר שמגביר את רגישותם לשברי מאמץ. שברי מאמץ מגבילים את יכולתו של החולה להתאמן וגורמים לכאבים בזמן הפעילות ולעתים גם אחריה. אם לא מאפשרים לעצמות להחלים, מגדילים את הסיכוי לשבר רציני. הטיפול כולל מנוחה מוחלטת ואף שימוש במכשירים עזר אם יש כאבים חזקים בהליכה. כמו כן מומלץ להימנע מפעילות מחזורית הגורמת לשברי מאמץ. אצל חולים עם תת תזונה, הטיפול כולל גם תוספות של סידן וויטמין D, חזרה למשקל גוף תקין וחידוש מחזור הוסת.

סכנה נוספת היא הפרעות קצב שנגרמות בשל ירידה ברמת המטבוליזם (חילוף החומרים). החולה יחווה ירידה בחום הגוף ובדופק המנוחה. החולה עלול לחשוב כי הירידה בדופק המנוחה היא חיובית ונובעת מעלייה בכושר הגופני, אך הדופק ירד כדי שהגוף יבזבז כמה שפחות קלוריות. בטווח הארוך, הירידה בקצב הלב מגדילה את הפוטנציאל להפרעות קצב לבביות כתוצאה מהפרעה במערכת ההולכה החשמלית של הלב – דבר שעלול לגרום למוות פתאומי.

עוד סכנה היא אל וסת (Amenorrhea). היעדר הוסת הוא תוצאה של ירידה משמעותית ומהירה במשקל הגורמת לשחלה להפסיק להפריש אסטרוגן. העדר האסטרוגן ביחד עם המחסור במינרלים גורמים לאוסטאופורוזיס ולירידה בצפיפות העצמות.

הטיפול בבולימיה נרווזה: הטיפול השיקומי הכולל בבולימיה נרווזה משלב טיפול התנהגותי קוגניטיבי, ייעוץ דיאטטי, ייעוץ רגשי, השתתפות בקבוצת תמיכה וייעוץ משפחתי. חשוב לטפל בהפרעה מוקדם ככל האפשר לאחר התגלותה, ובכך לקצר את משך הטיפול. בשלב הראשון על החולה להכיר בכך שיש לו בעיה. הבעיה תטופל על ידי עידוד ההערכה העצמית וטיפול בדיכאונות בשילוב של תרפיית התנהגות קוגניטיבית וטיפול תרופתי אנטי דיכאוני במידת הצורך. ייתכן שייעשה שימוש גם בתרופות המדכאות את הדחף הבלתי נשלט לזלול ולהתרוקן. כמו כן, למטופל תתוכנן דיאטה מיוחדת שתעזור לו לבנות הרגלי אכילה נכונים ובריאים.

מצבם של כמחצית מחולי הבולימיה נרווזה משתפר תוך זמן קצר תודות לטיפול בייעוץ. אחרים יזדקקו לטיפול ממושך יותר, וייתכן שאף לטיפול תרופתי, לצורך טיפול בהרגלי האכילה.

ווייז: נחנה את הרכב בכניסה לרחוב חנה סנש ברמת הדר.

האימון: אורכו של המסלול הוא 1.6 ק”מ, והוא כולל הקפה של הרחובות חנה סנש ווינגייט. האימון כולל שלושה חלקים ושש הקפות, ובסך הכל 9.6 ק”מ. לצורך חימום נרוץ את המסלול בריצה קלה (דרגת קושי נשימתי 4), ולאחר מכן נבצע מתיחות דינמיות לשרירי הירך האחוריים והקדמיים.

חלק ראשון: נקיף את המסלול שלוש פעמים בריצה מהירה (דרגת קושי נשימתי 8), כאשר בין כל הקפה ננוח במשך דקה וחצי.

חלק שני: נבצע 100 סקוואטים כנגד משקל גוף ו־50 שכיבות סמיכה.

חלק ראשון: נקיף את המסלול שלוש פעמים בריצה מהירה (דרגת קושי נשימתי 8), כאשר בין כל הקפה ננוח במשך דקה וחצי.

בסיומו של האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר