סרן תמיר עגיב (צילום: דובר צה"ל)
סרן תמיר עגיב (צילום: דובר צה"ל)

“טעות שלנו היא טעות של צה”ל”

תחת ידיו של סרן תמיר עגיב, רמ”ד גיוס בלשכת הגיוס בחיפה, עוברים מדי שנה עשרות אלפי מועמדים לשירות ביטחון. בראיון לכבוד יום העצמאות הוא מספר על האחריות הגדולה ועל האמצעים הטכנולוגיים שמסייעים לקליטה ולהשמה של מתגייסים

פורסם בתאריך: 30.4.17 09:16

שבוע לפני יום העצמאות ה־69 למדינת ישראל, בלשכת הגיוס בחיפה שקדו במרץ על ההכנות לקראת מחזור הגיוס הבא – תלמידי כיתות י”ב שיצטרפו לצה”ל בחודש יולי. על המאמצים לכניסה חלקה לצה”ל של המחזור הזה ושל אלה שיבואו אחריו מנצח ראש מדור גיוס בלשכה סרן תמיר עגיב. “תחת הידיים שלנו במדור הגיוס עוברים בכל שנה עשרות אלפי מלש”בים (מועמדים לשירות ביטחון; ש”מ)”, הוא אומר, “אנחנו אחראים לוודא שמעבר למספרים ולנתונים היבשים תהיה התייחסות גם לפרט, לבעיותיו ולצרכיו. זה לא פשוט לשמוע עשרות ואפילו מאות סיפורים אישיים, אבל אתה תמיד חייב להיות עם היד על הדופק ולהישאר רגיש כדי לא לשגות, כי טעות שלנו בסופו של דבר היא טעות של צה”ל”.

עגיב התגייס בשנת 2010 וכעבור שנה כבר יצא לקורס קצינים. “שירתי בקריה ביחידה של נציב קבילות החיילים, ולאחר מכן הגעתי ללכת הגיוס בחיפה”, הוא מספר. לפני שבוע העניק לו ראש חטיבת התכנון ומינהל כוח האדם בצה”ל תא”ל ערן שני תעודת הצטיינות. “הפרס הוא נחמד מאוד”, מתלוצץ עגיב, “אבל שכחו לצרף אליו תלושי שי לחג”.

צו ראשון ואחרון

ספר על תהליך הגיוס שעוברים אצלכם.

“אל לשכת הגיוס מגיעים נערים ונערות מנהריה בצפון ועד נתניה בדרום – כולם מתגייסים דרכנו. בגיל 16.5, בכיתה י”א, מגיעים בני הנוער ללשכת הגיוס במסגרת מה שמכונה צו ראשון. הם עוברים מבדקים רפואיים ופסיכוטכניים, והתוצאות שמתקבלות במבדקים האלה מלוות אותם בהמשך, לאורך כל תהליך המיון שמתבצע במהלך כיתה י”ב. חשוב מאוד להבהיר שאמנם ההליך נקרא צו ראשון, אבל זה לא משום שבאים אחריו צו שני ושלישי. זה למעשה צו ראשון ואחרון. אחרי שמסיימים את ההליך הזה אין הזדמנות שנייה לתקן נתונים. מה שנמסר ונקלט במערכת כבר לא ישונה, לכן החשיבות של הצו הראשון היא גדולה מאוד”.

מה קרה לצו השני המיתולוגי, לאן הוא נעלם?

“אם מישהו לא סיים את תהליכי הבדיקה או שחסרים מסמכים רפואיים בתיק שלו, ניתן לזמן אותו פעם נוספת. יש גם מועמדים שאנחנו מזמנים שבע פעמים לוועדות רפואיות. יש בני נוער ששהו במסגרות תומכות כמו פנימיות, ואנחנו מזמינים אותם להתרשמות, לראות את השינוי שהם עברו כדי שנוכל להתאים להם שיבוץ טוב יותר, אבל המבחנים וההתרשמות של המראיינת מהמועמד, שזה שלב חשוב מאוד, מתבצעים רק בצו הראשון. מי שמסיים את כל הנדרש בצו הראשון לא צריך להגיע שוב. בכיתה י”ב מוזמנים המועמדים לשיחה עם קציני המיון, ואז מדברים איתם על מה שהם היו רוצים לעשות במהלך השירות”.

ומה הסיכוי שתמלאו את בקשתם וגם תגייסו אותם בזמן שנוח להם?

“העיקרון הוא פשוט מאוד – אנחנו משבצים את המלש”בים לצבא וקובעים תאריכי גיוס לפני שלושה קריטריונים. הראשון והחשוב מכולם הוא צורכי הצבא, השני הוא נתוני המועמד שנאספו בצו הראשון, והשלישי הוא רצונו של המועמד. את המידע הזה אנחנו מקבלים משאלון העדפות שנמצא באתר שלנו, שבו המלש”בים מתבקשים לדרג את האפשרויות לשמש במקצועות שונים בשירות ולהגיד באלו תחומים הם חושבים שהם טובים יותר. בשלב הבא מתאימים את בקשתם לנתונים שלהם ולצורכי הצבא. אנחנו משתדלים לתת למתגייסים את אחת מהעדיפויות הראשונות שהם ציינו”.

 

לשכת הגיוס בחיפה (צילום: דובר צה"ל)

לשכת הגיוס בחיפה (צילום: דובר צה"ל)

 

הכל באינטרנט

מה אתה יכול לומר על המוטיבציה של תלמידים חיפאים לשרת?

“הפעילות החינוכית שמקיימת העירייה בבתי הספר, בשיתוף עם גורמי ההכנה לצה”ל, מעוררת תחושה של שליחות בקרב בני הנוער. כשהם מגיעים ללשכת הגיוס הם מבקשים לבצע תפקידים איכותיים וקרביים. רואים את זה בדרישות ובפניות אלינו. היום, בעקבות המהפכה הטכנולוגית, הנערים הרבה יותר מודעים למה שקורה בצבא ולתהליך הגיוס מאשר בעבר. הכל נמצא באינטרנט ואנחנו מנסים להשתלב. אנחנו כבר נמצאים איתם ברשתות החברתיות – יש לנו עמוד פייסבוק של האתר הרשמי למתגייסים שנקרא מיטב, ויש לנו אתר אינטרנט חדש וגם אפליקציה בשם מתגייסים. אנחנו משקיעים בזה גם כסף וגם הון אנושי רב כדי להיות שם בשבילם, לשווק להם את המידע, לחשוף בפניהם את התפקידים ולתת להם תשובות לשאלות עוד לפני שהם שואלים אותן בכלל. האתר והאפליקציה הם בשורה גדולה מאוד מאיתנו למתגייסים ולהוריהם. זו באמת מהפכה”.

טיפים למתגייסים

סרן עגיב מספק עצות חשובות המופנות לציבור המתגייסים החדשים. לדבריו, מילוי אחר נקודות אלה יקל על ההשתלבות במנגנון העצום שלתוכו הם נקלטים כאזרחים ושאליו הם ישתייכו בשנים הקרובות כחיילים:

1. שתפו פעולה עם המיונים. דרגו את שאלוני ההעדפות שנשלחו אליכם דרך אתר מתגייסים. אם לא תדרגו את השאלון לא נוכל לדעת מהי ההעדפה שלכם לשירות בצה”ל ונשבץ אתכם רק לפי הצרכים.

2. שתפו אותנו בבעיות שלכם. פעם, כשצעירים הגיעו לצבא, הם קיבלו קיטבג ונשק, ואמרו להם לצאת לדרך. היום אנחנו יודעים לתת מענה למי שיש לו בעיות כלכליות ובעיות פרט כאלה ואחרות. לא צריך להתבייש בזה. אפשר להגיע ללשכת הגיוס לשם כך בלי זימון מיוחד. זה לא יפגע בשיבוץ ורק יכול לעזור.

3. ביום הגיוס בואו לאתר הגיוס האזורי במוזיאון ההעפלה וחיל הים עם חברים ובני משפחה. אנחנו נקבל בברכה את כולם כי זה יום חג בשביל כולנו.

4. אל תביאו לצבא את כל הבית. המתגייסים מקבלים אצלנו בשרשרת החיול את כל הציוד הבסיסי שדרוש להם בטירונות – החל מגרבי צמר, דרך סכיני גילוח ועד למעיל ולמגבת.

5. למרות האמור בסעיף הקודם הביאו איתכם דברים שיסייעו לכם להרגיש תחושה של בית כמו מצעים, פיג’מה ונעלי ספורט. זה יכול להוסיף.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר