מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: רמי שלוש)
מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: רמי שלוש)

האמניות איימו למחות, אשכול התערוכות לא יוחלף

אמניות שמציגות עבודות באשכול התערוכות "עושות היסטוריה - פמיניזם בעידן הטרנס לאומיות" תכננו לקיים מחר מחאה בעקבות החלטתו של מנכ"ל חברת מוזיאוני חיפה יותם יקיר לקצר את הצגתה בחודש. בעקבות האיום הודיעה חברת מוזיאוני חיפה כי האשכול יינעל במועד המקורי - 20 ביוני

פורסם בתאריך: 17.5.20 08:16

עדכון אחרון: 17.5.20 09:04

אמניות שמציגות באשכול התערוכות "עושות היסטוריה – פמיניזם בעידן הטרנס לאומיות" תכננו למחות מחר (שני) במוזיאון חיפה בעקבות החלטתו של מנכ"ל חברת מוזיאוני חיפה יותם יקיר לקצר את הצגתו של אשכול התערוכות ביחס למועד הסיום המקורי. בעקבות האיומים למחות הודיעה חברת המוזיאונים כי האשכול לא יורד וימשיך להיות מוצג עד 20 ביוני.

ב-21 בדצמבר נפתח אשכול התערוכות שאותו אוצרת סבטלנה ריינגולד ואשר "מבקש להציג את הדרכים שבהן האמניות משתמשות כדי ליצור מרחבים חדשים של חירות ולהתמודד עם הסדרים ממוגדרים של כוח", כך לפי האתר של חברת מוזיאוני חיפה.

התערוכה, שבה מציגות 48 אמניות מהארץ ומחו"ל, אמורה היתה להינעל לאחר חצי שנה – ב-20 ליוני. לאחרונה קיבלו האמניות הודעה כי הוחלט לנעול אותה כבר באמצע שבוע שעבר, אך בעקבות תגובות נזעמות מהן הוחלט להאריך את הצגתה בכמה ימים נוספים עד מחר – כדי שהן יזמינו אורחים מטעמן כדי לצפות בתערוכות. אך האמניות לא מסתפקות בכך ומארגנות מחאה.

גורמים בחברת מוזיאוני חיפה מסבירים כי לא היתה כל כוונה לפגוע באמניות וכי ההחלטה נבעה מסיבות כלכליות, שכן המוזיאונים, שסגורים מאמצע חודש מרץ, חוו אובדן הכנסות שנאמד במיליוני שקלים ונאלצו להוציא כ-100 עובדים לחל"ת. החלפת אשכול התערוכות בתערוכות חדשות מצריכה סגירה של המוזיאון לשבועיים לפחות, והנהלת חברת המוזיאונים מבקשת להימנע מסגירה נוספת. עוד אומרים בחברה כי התערוכות הבאות יעסקו באבטלה בימי הקורונה ובאמנות שנוצרה בתקופת הקורונה – נושאים אקטואליים שמעוררים ציפייה לחשיפה גדולה.

 

מיצג של האמנית מיכל בלייר מתוך אשכול התערוכות (צילום: מיכל בלייר)

מיצג של האמנית מיכל בלייר מתוך אשכול התערוכות (צילום: מיכל בלייר)

 

 

האמנית והאוצרת נאוה הראל-שושני שמציגה באשכול התערוכות: "הוצע לנו פיצוי לא רציני בדמותו של ביקור VIP, כך שעד ליום שני נביא גלריסטים, אוצרים ואספנים לצפות באשכול, אבל כמובן שאף אחד מהם לא יבוא בהתרעה קצרה כל כך. אנחנו מניחות ומקוות שזה יהיה סוג של הפגנה. זה הרעיון. התערוכות עוררו עניין רב והיו אמורות להינעל ב-20 ביוני והמון אנשים תכננו לבוא לראות אותן, אבל אז הגיעה הקורונה והמוזיאונים נסגרו. בשבוע שעבר התבשרנו שהתערוכות יינעלו וקיבלנו הודעה לבוא ולהוריד את העבודות. התקוממנו, ובמפגש זום עם יקיר הצגנו את עמדתנו. הוא אמר שאין סיכוי שהתערוכה תימשך עד 20 ביוני ונתן לנו שבוע להביא ביקורי VIP שלקראתם ייפתח המוזיאון רק למבקרים שאנחנו נביא. אז מחר בבוקר נביא אנשים שחשובים לנו שיצפו בתערוכות, וזה יהיה מעין אקט מחאה".

הראל-שושני עדיין לא יודעת באיזו דרך תבוא המחאה לידי ביטוי "אך אנחנו רואות בכך פינאלה של מחאה. לא נהיה נחמדות. נורא ואיום שבא מנכ"ל חדש, גבר, ופשוט מעלים וזורק תערוכה של כל כך הרבה נשים. האמניות בחו"ל פשוט זועמות. זה לרמוס ברגל גסה את הכבוד של המון נשים שהשקיעו המון ולהעלות תערוכה פופוליסטית על הקורונה ועל האבטלה. התחושה היא שמחליפים אותנו, את האמנות המעמיקה, במין חאפ-לאפ נוצץ, מהיר ופופוליסטי".

ממוזיאוני חיפה נמסר בתגובה: "ודאי שאיש לא התכוון לפגוע באמניות, והדבר הובהר להן כמה פעמים, כולל בשיחות אישיות עם יו"ר דירקטוריון חברת המוזיאונים נעמה לזימי ועם המנכ"ל יקיר. מוזיאוני חיפה נמצאים במצב כלכלי מורכב מאוד בשל ההשבתה הכפויה בעקבות הקורונה, אך לנוכח תחושתן של האמניות אנו שוקלים להשאיר את התערוכה על כנה כפי שתוכנן מראש ולא להורידה".

 

יותם יקיר (צילום: אוליבייה פיטוסי)

יותם יקיר (צילום: אוליבייה פיטוסי)

 

עדכון (9:04): חברת המוזיאונים פרסמה לפני שעה קלה הודעה ולפיה "בעקבות תחושת פגיעה של האמניות, התערוכה לא תורד ותישאר על כנה במוזיאון עד לתום התקופה שתוכננה מראש. מוזיאוני חיפה נמצאים בתקופה קשה מאוד בעקבות מגיפת הקורונה ומצב כלכלי מורכב של אובדן הכנסות במיליוני שקלים. כ-90 אחוז מעובדי המוזיאונים אינם מועסקים כרגע, וההכרח להתמודד עם המצב המורכב שנוצר ילווה את מוזיאוני חיפה עוד תקופה ארוכה. עם זאת, לנוכח תחושת פגיעה של האמניות שהציגו בתערוכה ועל מנת להסיר כל ספק שלא היתה כל כוונה לפגוע באיש, הודיע מנכ"ל המוזיאונים כי התערוכה תישאר עד התאריך שתוכנן מראש – 20 ביוני. הציבור יוכל לבקר בתערוכה לאחר פתיחת המוזיאון בקרוב (תאריך מדויק טרם נקבע). נוסף על כך, אורחיהן של האמניות יוכלו לבקר בתערוכה גם עוד לפני פתיחת המוזיאון בתיאום, כפי שנעשה בימים האחרונים".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. אילנה

    ולא רק עד 20 ביוני, אלא תוספת כל ׳תקופת הקורונה׳, כלומר תוספת של מעל חודשיים. הרעיון האידיוטי לבטל תערוכה של אמנייות הסובלות מאבטלת הקורונה, כדי להקים תערוכה בנושא ׳אבטלת הקורונה׳, מעידה על… לא אומר על מה זה רק לכאורה.

  2. אברהם כץ

    איזה נימוק עלוב של מנהלי המוזיאון-לא מספיק שהאמניות נפגעו עקב הקורונה, כשסוף סוף יש סיכוי שיפתחו את המוזיאון בקרוב, מחליטים להוריד את התצוגה.
    ממש הזוי.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר