תרגיל מס' 4
תרגיל מס' 4

כל מה שרציתם לדעת על הגב התחתון (חלק ב‘)

פורסם בתאריך: 24.5.20 08:28

לאחר שבשבוע שעבר הצגנו את האנטומיה של הגב התחתון ואת דרך תפקודו, הפעם נעסוק בשאלות מה קורה לשליטה השרירית כאשר הגב כואב, ומדוע חשוב כל כך להחזיר את השליטה השרירית על מנת לטפל בכאב.

בכל בעיית גב – כאבים בגב התחתון, בלט דיסק, פריצת דיסק והיצרות של תעלת השדרה – קיימות חולשה ויציאה משליטה של המערכת השרירית. השרירים עוברים ממצב של ייצוב קואורדינטיבי ומתואם של הגב להתכווצות חזקה סביב האזורים הכואבים שהגוף חש כי הם אינם יציבים. התכווצות חזקה זו, שאנו מכנים “גב תפוס”, מגדילה את העומסים על הגב, ובכך מגבירה את הכאב ואת הבצקת באזור הפגוע ומחמירה את הבעיה.

בשל כך, שיקום של המערכת השרירית ושל יכולת השליטה שלה על הגב ועל החוליות הוא אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בטיפול בכאבי גב ובמניעתם. החזרת השליטה השרירית תביא להיחלשות ההתכווצות ההגנתית של השרירים, תפחית את העומסים, תבריא את התהליך הדלקתי, ובסופו של דבר תגרום לתנועה טובה ומתואמת יותר של הגב.

הגורמים לכאבי גב תחתון: הסיבות לכאבים בגב תחתון הן רבות מאוד, אך עם זאת, ברובם המכריע (כ־80 אחוז) של כאבי הגב לא ניתן לשים את האצבע על הגורם הספציפי לבעיה, ולכן הם נקראים כאבי גב לא ספציפיים. אף שלא ניתן לאבחן במדויק את המקור של כאבים אלו, ההנחה הרפואית היא שהם נובעים בעיקר מהתכווצות או ממתיחה של השרירים המייצבים את השלד או ממתיחה ברצועות האוחזות את החוליות.

רובם של כאבי הגב נובעים ממקור שרירי-שלדי: התכווצות או מתיחה של שרירים ורצועות בגב (אלו הן הסיבות הנפוצות ביותר לכאבי גב תחתון); בלט או פריצת דיסק (חשוב לציין כי הימצאותם של ממצאים אלו בבדיקת הדמיה לא בהכרח מצביעה על כך שזהו מקור הבעיה, שכן אצל רוב בני ה־40 ומעלה קיים בלט דיסק). היצרות של תעלת השדרה או של נקבי היציאה של העצבים מחוט השדרה (Spinal Stenosis); ספונדילוליסתזיס – בליטה של חוליה מתוך שרשרת החוליות (לרוב בליטה קדימה); אוסטיאוארתריטיס – שחיקה בין בליטות עצם הקיימות בין החוליות; שבר על רקע של אוסטיאופורוזיס (כאשר יש “בריחת סידן” מתקדמת, החוליות מאבדות מחוזקן ותיתכן קריסה של חוליה תחת העומס); טראומה – פציעה הגורמת לשבר בחוליה; ובעיה אגנית – פעמים רבות “שחיקה” וגירוי במפרק הסקרו-איליאק (Sacro-iliac) באגן נתפשת ככאב גב תחתון. בעיה זו נפוצה למדי, ולעתים קרובות הבדיקות הרפואיות מחמיצות את קיומה.

כאבים נוספים יכולים לנבוע ממקור דלקתי, כלומר פעילות של מערכת החיסון נגד הגוף עצמו: אנקילוזינג ספונדיליטיס, ארתריטיס על רקע של פסוריאזיס ועוד סיבות שנובעות מדלקת באזורים אחרים בגוף, כמו למשל מחלה דלקתית של מערכת העיכול (IBD).

סיבות נוספות לכאבי גב הן ממאירות – גרורות שמגיעות מגידולים שונים כמו ערמונית, שד וריאות; זיהומים – זיהום של החוליה (אוסטיאומיאליטיס) או אבצס; ופגיעה באיברים הסמוכים לגב, למשל הכליות.

 

 

תרגילים להקלה על כאבי גב תחתון: בשבוע שעבר הצגנו בפניכם את תרגילים מס’ 3-1, והפעם נציג שלושה תרגילים נוספים.

תרגיל מס’ 4: עמדו עמידת שש כאשר הברכיים ברוחב האגן וכפות הידיים ברוחב הכתפיים. קמרו את הגב בנשיפה תוך לחיצת הבטן פנימה. הובילו את הישבן אל העקבים תוך מתיחת הגו והצמדתו אל הירכיים, שאפו אוויר, ותוך לחיצת הבטן פנימה הובילו את הגב מקומר אל נקודת ההתחלה. בצעו את התרגיל שמונה פעמים.

 

תרגיל מס' 4

תרגיל מס' 4

 

תרגיל מס’ 5: שבו ישיבת קרוס כאשר כפות ידיים מונחות על הברכיים מבחוץ, הגב קמור והבטן לחוצה פנימה. שאפו אוויר, ובנשיפה גלגלו את הגב לאחור, חוליה אחר חוליה, עד לאזור הכתפיים, וחזרו לישיבה. בצעו את התרגיל שמונה פעמים.

 

תרגיל מס' 5

תרגיל מס' 5

 

תרגיל מס' 5

תרגיל מס' 5

 

תרגיל מס’ 6: שכבו על הבטן והניחו את כפות ידיים בשני צדי הראש. שחררו את הגב, ובאמצעות כפות הידיים דחפו את פלג הגוף העליון, תוך הקשתת הגב, עד לכאב קל בלבד. הישארו בהקשתה במשך חמש שניות ואז רדו חזרה לתנוחת שכיבה על הבטן. הערה: תרגיל זה יש לבצע רק אם אתם מסוגלים לשכב על הבטן. אם אפילו שכיבה על הבטן גורמת לכאב, מומלץ לדחות את ביצוע הקשתת הגב עד שתחושו שיפור בכאב. בצעו את התרגיל שמונה פעמים.

 

תרגיל מס' 6

תרגיל מס' 6

 

* הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר