התלמידים מבית הספר ליאו באק שכתבו ערכים בויקיפדיה (צילום: ד"ר רות אש)
התלמידים מבית הספר ליאו באק שכתבו ערכים בויקיפדיה (צילום: ד"ר רות אש)

תלמידי ליאו באק כותבים ערכים בויקיפדיה על חסידי אומות העולם

תלמידים מכיתות י' שלומדים היסטוריה מוגברת ותלמידי י"א מכיתות המחוננים של ליאו באק לקחו על עצמם משימה לחפש מידע בארכיונים של יד ושם ולכתוב ערכים על חסידי אומות העולם. כיום יש בוויקיפדיה ערכים על כ-300 בלבד מקרב 27,000 האנשים שהוכרו על ידי יד ושם

פורסם בתאריך: 29.1.19 12:15

תלמידי תיכון מבית הספר ליאו באק בחיפה נרתמו למשימה מחקרית שבמסגרתה הם מעלים עשרות ערכים על חסידי אומות עולם לויקיפדיה. העלאת הערכים מתבצעת במסגרת מיזם של בית הספר בשיתוף עם עמותת ויקימדיה ישראל. ביום ראשון, שבו צוין יום השואה הבין לאומי, הגיעו נציגי ויקימדיה לבית הספר כדי לסייע לתלמידים להעלות את הערכים שכתבו לאתר.

מנכ"ל ליאו באק הרב אופק מאיר: "בשנת 2006 קבע האו"ם את 27 בינואר, שהוא יום שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ, כיום השואה הבין לאומי. מכיוון שבישראל מצוין יום השואה בכ"ז בניסן התלבטנו כיצד לציין את היום הזה באופן משמעותי בלי לפגוע בעומקו ובמשמעותו של יום השואה והגבורה שקבעה כנסת ישראל, שהוא יום פרוץ המרד בגטו ורשה".

לדבריו של מאיר, קבוצת תלמידים מכיתות י' שלומדים היסטוריה בצורה מוגברת ותלמידי י"א מכיתות המחוננים לקחו על עצמם שליחות לכתוב ערכים על חסידי אומות העולם: "27,000 איש הוכרו על ידי רשות הזיכרון לשואה ולגבורה יד ושם כחסידי אומות עולם, ורק על 300 מהם יש ערך משמעותי בעברית בויקיפדיה אשר מספר ומתעד את סיפור חיים ואת גבורתם".

 

 

ד"ר רותי אש, מורה להיסטוריה בליאו באק, שיזמה את הפרויקט שנקרא "שגרירי ויקיפדיה – תוכנית למעורבות חברתית", מציינת שכתיבת ערכים על חסידי אומות העולם לויקיפדיה החלה בליאו באק באופן מצומצם לפני כמה שנים במסגרת של סדנה באזרחות דיגיטלית. "השתתפו בה אז רק שבעה בנים", היא נזכרת, "ידעתי שיש הרבה חסדי אומות עולם והתפלאתי שיש מעט מאוד ערכים בעברית, אז כתבנו קצרמרים – ערכים קצרים".

לאחר שהסדנה הצליחה יצרה אש קשר עם ויקימדיה ישראל והעלתה את הרעיון לשיתוף פעולה מסודר. "כיום התלמידים מבקרים ביד ושם ומתמקדים בנושא חסידי אומות עולם", היא מספרת, "שם הם מקבלים גישה לתיקי חסידי אומות עולם שאינם נגישים ברשת האינטרנט, ומלקטים מידע, מכתבים, התכתבויות, תמונות וכל מה שאפשר. מהפאזל הזה שמורכב מקטעי עיתונות, מחיפושים באינטרנט וממידע מיד ושם הם מרכיבים ערך. בניית הסיפור היא משימה בלשית ומחקר של ממש".

מבחינת המחוננים, שאינם נבחנים בבחינת הבגרות בהיסטוריה אלא מגישים עבודת חקר, המשימה הזו היא אחד ממרכיבי הציון בבגרות. ד"ר דפנה הרן, מרכזת המחוננים בליאו באק ומורה להיסטוריה: "המשימה הזו היא חלק מההערכה החלופית שלהם. התלמידים מתוודעים לאפשרות להיות עורכים בוויקיפדיה וממלאים חלק מהמטלות לקראת הציון בבגרות. גם אנחנו, המורות, כותבות ערכים בנושא לויקיפדיה, כך שכולנו נרתמנו לאתגר ושותפים במשימה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר