נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)
נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)

דרישה: להתנות את הפעלת נמל המפרץ במימוש פרויקט חזית הים

חבר מועצת העיר לשעבר זאב סילס הגיש התנגדות לתוכנית המפורטת של נמל המפרץ, ובה דרש להתנות את אישורה בפינוי מערב הנמל מפעילות נמלית ובביצוע פרויקט חזית הים העירונית בשטח שיפונה

פורסם בתאריך: 9.10.18 08:08

בהתנגדות שהגיש אתמול (שני) לתוכנית המפורטת של נמל המפרץ, שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י), דרש חבר מועצת העיר חיפה לשעבר זאב סילס להתנות את אישור התוכנית בפינוי מערב נמל חיפה מפעילות נמלית ובביצוע פרויקט חזית הים העירונית בשטחו.

בהתנגדותו כתב סילס: "איזון האינטרסים במרחב מצדיק לדעתי התניה של הפעלת נמל המפרץ בהפעלת פרויקט חזית הים העירונית, שהציפייה לביצועו נמצאת על סדר היום הציבורי בחיפה שנים רבות. להערכתי, קבלתה של בקשתי תיצור מוטיבציה בקרב הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים, ובראשם חנ"י האחראית על שטחי נמלי הים, לזרז את ביצוע הפרויקט, תוך אישור החלטות תכנוניות חדשות, ככל שיש צורך בכך".

נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, תוך ייבוש שטחי ים רחבי היקף, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת. הבנייה מתבצעת מכוח תוכנית שאושרה בפברואר 2014 ואשר מאפשרת את הקמת המבנה הימי של נמל המפרץ, כלומר את ייבוש הים הדרוש להקמתו. תוכנית המבנה הימי הטילה חובה להכנת תוכנית מפורטת, שבה ייקבעו השימושים המדויקים בנמל והמבנים והמתקנים שמאפשרים אותם ושיתוכננו על השטח שייובש. התוכנית המפורטת נמצאת בשלב ההפקדה, ובמסגרת זאת הגיש סילס את התנגדותו, שתועבר כעת להכרעת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה.

תוכנית חזית הים העירונית אושרה לפני מעט יותר משנה, ובמסגרתה מוצעים פינויו של מערב הנמל מפעילות נמלית, למעט נמל הנוסעים, ופתיחת רציפיו לפעילות עירונית ותיירותית. התוכנית שיזם מינהל התכנון שבמשרד האוצר מציעה טיילת חוף רחבה ושימושי מסחר, בילוי, תעסוקה, תיירות ותרבות על השטח שבין רחוב חיל הים בבת גלים לבית המכס בעיר התחתית.

 

חזית הים העירונית (הדמיה: משרד אמיר מן-עמי שנער אדריכלים)

חזית הים העירונית (הדמיה: משרד אמיר מן-עמי שנער אדריכלים)

 

 

אלא שלמרות אישורה של התוכנית, הוראותיה לא מאפשרות לממשה בשלמותה באופן מיידי, וזאת לנוכח שלבי הביצוע שנקבעו בה למקטעים שונים במערב הנמל. באשר למקטע שבין רחוב שער פלמר לבית המכס נקבע כי "תוך שלוש שנים מיום אישור התוכנית יופסקו השימושים הנמליים בשטח זה", ובאשר למקטע המרכזי של חזית הים המוצעת, בין רחוב חיל הים לתחנת הרכבת חיפה מרכז השמונה, הוראות התוכנית מאפשרות למעשה המשך פעילות נמלית ללא הגבלת זמן. בהוראות נקבע כי שטחים אלה יפונו תוך חמש שנים מיום אישור התוכנית, אך המועצה הארצית רשאית להאריך את התקופה.

"קבלת בקשתי תמנע להערכתי שימוש באפשרות המדאיגה שנכללת בתוכנית חזית הים העירונית להאריך מעבר לחמש שנים מיום אישורה את מועד פינוי הרציפים התפעוליים הסמוכים לשדרות בן גוריון, שהם למעשה ליבת התוכנית", כתב סילס בהתנגדותו. סילס מציע למעשה מתווה אחר של לוחות זמנים, שבראש ובראשונה יבטיח את הפעלתו של פרויקט חזית הים העירונית בשלמותו, ונוסף על כך יבטיח שהמהלך יבוצע בלוחות זמנים מהירים שיותאמו למועד אישור התוכנית המפורטת (פתיחתו של נמל המפרץ לפעילות מתוכננת לשנת 2021, אך אישור התוכנית המפורטת דרוש לחנ"י הרבה קודם לכן לשם השלמת העבודות).

תנאי נוסף שביקש סילס לקבוע לאישור התוכנית הוא מתן מענה לשאלה אם מימוש התוכנית המפורטת יתגבר את פעילות מפעלי התעשייה המזהמים במפרץ חיפה. הרקע לבקשה הוא העובדה שהתוכנית מאפשרת שינוע של כל סוגי מכולות החומרים המסוכנים, הן במכולות והן באיזוטנקים.

"הציבור החיפאי מודאג מאוד מהמהלכים לתגבור התעשייה המזהמת, ולכן ראוי לדעתי לתת מענה לשאלה זו", ציין סילס. בהתנגדותו צוין גם כי הוא מבקש להוסיף לתוכנית את שתי ההתניות רק אם לא תתקבל עמדתו הבסיסית שלפיה יש בכלל לדחות את התוכנית. "כתושב חיפה", הוא כתב, "אני רואה עצמי נפגע מתוכנית זו המנוגדת לאינטרס העירוני. אני מתנגד למיזם נמל המפרץ מכיוון שלדעתי אין הצדקה להקמת רציפי נמל נוספים לשינוע סחורות במרחב הנמלי של חיפה שכבר משופע ברציפים מסוג זה, ולכן אבקש לא לאשר את התוכנית. להערכתי, את שטחי הים שיובשו לצורך המיזם ניתן לייעד לתכליות ציבוריות אחרות. אם לא תתקבל בקשתי אבקש להתנות את אישור התוכנית במילוי שני התנאים".

מחנ"י נמסר בתגובה: "הליך התנגדויות הוא חלק מינהלי לגיטימי לפי דיני התכנון והבנייה. חנ"י תתייחס להתנגדויות לתוכנית באופן מסודר על פי הכללים הנהוגים".

 

זאב סילס (צילום: שלו מן)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. עו"ד עוזיאל לוי

    כל הכבוד זאב. אולי זה הזמן לחבור לקליש ולהמשיך בעשיה למען העיר

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר