הילה רובין-שלם, יעקב פרץ (צילומים: אילן קדוש, דוברות עיריית קרית אתא)
הילה רובין-שלם, יעקב פרץ (צילומים: אילן קדוש, דוברות עיריית קרית אתא)

בית המשפט פסק: ראש עיריית קרית אתא לא רשאי לחסום הצעות לסדר של האופוזיציה

ניצחון לאופוזיציה בקרית אתא. בית המשפט המחוזי בחיפה פסק, כי על ראש העירייה יעקב פרץ להעלות בישיבת מועצת העיר הקרובה הצעות לסדר שהגישה האופוזיציה וחייב את העירייה בהוצאות משפט בסך 20 אלף שקלים. עמותת עורכי דין למינהל תקין: "פסק הדין דוחה את גישתה הפסולה של העירייה, ששיתקה במשך חודשים ארוכים את פעילות האופוזיציה במועצת העיר"

פורסם בתאריך: 11.12.22 13:31

בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, קיבל ביום חמישי האחרון את העתירה שהגישו עמותת עורכי דין לקידום מינהל תקין וסיעת האופוזיציה במועצת העיר קרית אתא, הילה שלם והתושבים, וקבע, כי ראש העירייה, יעקב פרץ, לא היה רשאי לחסום הצעות לסדר ושאילתות שהגישו חברי האופוזיציה, וכי עליו להעלותן כבר בישיבת המועצה הקרובה.

בעתירה נטען, בין היתר, כי מראשית הקדנציה, ראש העירייה פרץ, מעלה בישיבות מועצת העיר באופן סלקטיבי הצעות לסדר ושאילתות המוגשות לו על ידי האופוזיציה. לעיתים, כך נטען בעתירה, בחר ראש העירייה לא להעלותן כלל, ולרוב התעלם מהן ללא כל נימוק, כאילו לא הוגשו לו. עוד נטען, כי באחת הישיבות השיב פרץ לשאלתה של יו"ר האופוזיציה במועצה, הילה רובין-שלם, כי יסכים להעלות הצעות ושאילתות מטעם סיעתה, רק אם ימצא שהן "ראויות ומשקפות אמת".

לקראת ישיבת המועצה שהתקיימה בחודש יוני האחרון, העבירה עמותת עורכי דין לקידום מינהל תקין, בשם חברי המועצה מסיעת הילה שלם והתושבים (הילה רובין-שלם, רואי דוד וניר יעקובי) ארבע הצעות לסדר ושש שאילתות וכן דרישה, כי העירייה תשנה ממנהגה הבלתי חוקי ותעלה את ההצעות והשאילתות ללא סייג בישיבת המועצה. אלא שבסמוך לישיבה, השיבה היועצת המשפטית לעירייה, עו"ד קרן רוזליס, כי אין בכוונת העירייה להעלות את ההצעות והשאילתות בפני המועצה, מנימוקים שונים.

בעקבות תשובתה זו של היועצת המשפטית, פנו העמותה וחברי המועצה לבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה, באמצעות מנכ"ל העמותה, עו"ד נדאל חאיק ועו"ד איתי צורף, וביקשו מבית המשפט להורות לפרץ להעלות את ההצעות והשאילתות כבר בישיבת המועצה הקרובה.

בפסק הדין שניתן, כאמור, ביום חמישי האחרון, קבעה השופטת תמר נאות-פרי, כי ככלל, לראש העירייה ולכל גורם אחר בעירייה אין סמכות לסנן ולחסום הצעות לסדר לפני הבאתן בפני המועצה, ולכן החלטתו של ראש העירייה לחסום את ההצעות אינה סבירה. אולם, בשל הזמן שחלף מאז הוגשו ההצעות לסדר, והעובדה ששתיים מההצעות איבדו בינתיים מהרלוונטיות שלהן, קבעה השופטת, כי מהבחינה המעשית רק שתיים מתוך ארבע ההצעות לסדר יועלו בישיבת המועצה הקרובה. עם זאת, עמדתם המשפטית של העותרים התקבלה במלואה.

גם בעניין השאילתות, קבעה השופטת נאות-פרי, כי לראש העירייה ולכל גורם אחר אין סמכות שלא להעלותן בישיבת המועצה. באשר לטענת העירייה כי קיימים כלים נוספים לקבלת מידע, המסורים לחברי המועצה, קבעה השופטת כי קיומם של כלים אלה אינם מייתרים את זכותם של חברי האופוזיציה לקבל תשובות לשאילתות. בית המשפט דחה גם את טענת העירייה כי לחברי המועצה אין עניין ממשי בתשובות לשאילתות או כי הם מנצלים את כלי השאילתה לרעה, ועמד על חשיבותן של השאילתות ועל חשיבות הפיקוח על העירייה מצד חברי המועצה.

השופטת חייבה את העירייה בהוצאות משפט בסך 20 אלף שקלים.

 

 

עו"ד איתי צורף, חבר הצוות המשפטי בעמותת עורכי דין לקידום מינהל תקין: "בית המשפט החזיר לכלי הביקורת והפיקוח של חברי המועצה את כבודם האבוד והפיח בהם רוח חיים. פסק הדין דוחה את גישתה הפסולה של העירייה, ששיתקה במשך חודשים ארוכים את פעילות האופוזיציה במועצת העיר, ושם סוף להתעלמות העירייה מנבחרי הציבור ומהתושבים, להם הם משמשים כפה במועצה".

הילה רובין-שלם, יו"ר האופוזיציה במועצת העיר: "נראה שראש העירייה יעקב פרץ מתקשה להבין, אבל אנחנו חיים במדינת חוק, והחוק תופס גם בקרית אתא. אנו שמחים ששוב הצדק יצא לאור והכרעת הדין לצידנו ולצד התושבים. לא ניתן יד להשתקה. אנו פועלים למען התושבים ומגישים שאילתות והצעות לסדר, שהן תוצר ישיר של שיח עם התושבים ועוסקות בפרויקטים לקידום העיר למענם. לא יכול להיות שראש העירייה לא יעלה את הנושאים הללו לסדר היום. לא בכדי בית המשפט קיבל את העתירה שלנו גם הפעם.

"צר לי שראש העירייה גורר אותנו, חברי מועצת עיר מתנדבים, פעם אחר פעם, לבתי המשפט כדי שנוכל לקיים את החוק בעיר, ובנוסף מבזבז זמן וכסף של הציבור לצורך ייצוג משפטי והגשת ערעורים, כאשר החוק מאוד ברור וכתוב שחור על גבי לבן בפקודות העיריה. עדיף שראש העירייה יתמקד בעשייה למען התושבים ולא יתעסק בפוליטיקה קטנה של פעם".

תגובת עיריית קרית אתא תפורסם כאשר תתקבל.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר