מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

היום שאחרי בז”ן

פורסם בתאריך: 20.4.19 21:34

הממשלה הקרובה עתידה ככל הנראה להיות הממשלה הכי פחות סביבתית שידענו. חברי הכנסת ששיתפו עמנו פעולה באופן הדוק ויומיומי לא יהיו שם. דב חנין, אכרם חסון ויעל כהן פארן הם ללא ספק יקירי העיר שלי. חנין הוביל את ועדת המשנה לבחינת מפרץ חיפה, חסון נלחם על עתיד נקי עבורנו באומץ לב מהקואליציה, וכהן פארן כתבה הצעת חוק להבראת מפרץ חיפה. וזה עוד רחוק מלתאר את מכלול העשייה שלהם נגד המפעלים המזהמים ואת שורת החוקים שניסו לקדם.

פרסום תוכניתה של רשות מקרקעי ישראל כחלק מקמפיין הבחירות של משה כחלון הניע גלגל שלא ניתן לעצור. כל מי שחזה בעיר העתידנית, מוקפת אגני מים, מרכזי תרבות, תיירות ותעסוקה נקייה, מבין שהמציאות האפורה במפרץ חיפה איננה גזרת גורל. כחלון אמר ביום הבחירות, רגע אחרי ששלשל את הפתק בקלפי, כי “הפעולה הראשונה שלי בתוך ההסכמים הקואליציוניים היא לאשר את תוכנית חיפה והצפון לניקוי המפרץ. להעביר את זה כהחלטת ממשלה ולהתחיל להניע את המהלך של ניקוי המפרץ ולאפשר אוויר נקי לתושבי חיפה והקריות”.

התוכנית זכתה לתמיכתם של כל ראשי הערים במפרץ חיפה, והגדילה לעשות ראש העיר חיפה עינת קליש רותם שגייסה באופן בהול את תמיכת חברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתוכנית. כחלון בדרך לקואליציה ומפרץ חיפה בדרך לפינוי התעשיות המזהמות, אך לא קלה דרכנו. אנו מלאי ציפייה כלפי המפלגות שהביעו תמיכה במאבק החיפאי, ובהן כחול לבן, העבודה ומר”צ, ונושאים עינינו לחברי הכנסת החיפאיים החדשים אריאל קלנר וקרן ברק מהליכוד, שהוא רק התחיל להתעניין במאבק והיא עבדה בעברה כלוביסטית בחברה שייצגה את האינטרסים של חברות הנפט.

בז”ן משקיעה בקמפיין אגרסיבי בתקשורת ועוד יותר במוסדות השלטון, ומנסה כבר עכשיו לשנות תקנות וחוקים לטובתם. כבר יותר משנתיים שהיא לא מצליחה להתמודד עם חריגות החומרים המסרטנים, ולאחרונה משרד הכלכלה התייצב לצדה ודרש את החלשת הרגולציה. בבז”ן גוררים רגליים בהתקנת מתקנים להפחתת פליטות, והמשרד להגנת הסביבה מאפשר להם עוד ועוד דחיות. יו”ר דירקטוריון בז"ן הנכנס הוא יוחנן לוקר, לשעבר המזכיר הצבאי של ראש הממשלה. גם היו”ר הקודם, עובדיה עלי, היה חבר כנסת בליכוד, שאף יזם את הצעת החוק למועצות תעשייתיות, כפי שבז”ן שואפת להיות.

הדלתות מסתובבות והממשלה שותקת. אנו נמצאים בנקודה קריטית למאבק. שורה של תוכניות להרחבת התעשייה עדיין עומדות על שולחן הוועדה המחוזית, ובהן חוות מיכלי דלק ונפט במסגרת תוכנית "קרקעות הצפון", העתקת צינור קצא”א מזרחה, הקמת מנהרת תשתיות לחומרים מסוכנים, בניית תחנת כוח חדשה לבז”ן אשר גדולה פי עשרה מהקיימת, ונמל דלקים שאמנם לא מקודם במסגרת תוכנית הנמל הנוכחית אך עלול להרים ראש בכל שלב.

אור ירוק לכל אחת ואחת מהתוכניות הללו, והחזון למפרץ נקי יתרחק לאין שיעור. המאבק הציבורי חייב להתגבר כדי לוודא שכבר במושב הכנסת הקרוב תעבור החלטת ממשלה לסגירת בתי הזיקוק תוך שש שנים ולהבראת מפרץ חיפה. שש שנים במושגים של משק האנרגיה זה ממש מעבר לפינה, ומדינת ישראל צריכה כבר היום להיערך ליום שאחרי בז”ן, תוך קידום פתרונות ייבוא ואחסון ומעבר של התחבורה לחשמל המבוסס על גז טבעי ועל אנרגיות מתחדשות, ובמקביל לקדם ולתקצב תוכניות הסבה תעסוקתית ולפתח מקורות תעסוקה נקיים לעובדי המפעלים.

הכותבת היא פעילה בארגון מגמה ירוקה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר