וירוס הקורונה. פגיעה אנושה במשק (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
וירוס הקורונה. פגיעה אנושה במשק (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

“מה שקורה עכשיו זה קטסטרופה"

בענף המלונאות מדברים על תפוסת חדרים נמוכה, בתחום התיירות טוענים לאפוקליפסה, בבתי המרקחת אוזלים חומרי החיטוי, ובסופרמרקטים מתמקדים במשלוחים. ברוב הקניונים מדווחים על ירידה בתנועת המבקרים, בחדרי הכושר נוקטים משנה זהירות, באולמות האירועים מתלוננים על ביטולים, ובחיי הלילה מתלוננים על פגיעה במצב הרוח. נפגעי הקורונה מדברים

פורסם בתאריך: 14.3.20 07:54

עוד לפני שהתגלה נגיף הקורונה בישראל נקט משרד הבריאות פעולות מנע למניעת התפשטות המחלה הקטלנית שפרצה בעיר וואהן שבסין בחודש דצמבר 2019. מאז שהתגלו ישראלים החולים במחלה, או רק כאלו הנושאים בגופם את הנגיף, עקומת ההיסטריה והבהלה בישראל הרקיעה שחקים. השיא, נכון לעכשיו, נרשם ביום ראשון השבוע כאשר בלילה אחד נוספו 14 אנשים לרשימת החולים בארץ, וגם הנתונים שזרמו מאיטליה על מספר הקורבנות שם לא תרמו להורדת מפלס הדאגה.

ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות מתעדכנות בכל יום ולפעמים כמה פעמים ביום, בהתאם לממצאים בשטח. לפעמים נדמה כי הגזירות נעשות באופן שרירותי וללא מחשבה, אך נתוני ההדבקה הנמוכים יחסית בישראל מוכיחים אחרת. ביטול אירועים המוניים כמשנה זהירות, דילול מספר הטיסות הנכנסות והיוצאות, איסור על כניסת תיירים לארץ, והחלטה אחת גורפת מיום שני בערב על בידוד למשך 14 יום לכל מי ששב לישראל אשר סוגרת למעשה את השמים לטיסות – כל אלו יתגלו אולי כיעילות למיגור הנגיף, אך יחד עם זאת, הנזק הכלכלי שנגרם בינתיים הוא מהחמורים שידעה המדינה.

התיירות והמלונאות:
נתונים מדאיגים מאוד

ענף התיירות בישראל ספג כנראה את המכה הקשה ביותר עד כה בעקבות התפרצות הנגיף. ביום שני פורסמו ב”פספורט ניוז” – מגזין אינטרנטי בנושאי תיירות ותעופה בישראל – נתונים מדאיגים מאוד.

“מנתוני התאחדות המלונות עולה כי במצב הנוכחי, הנזק השנתי המוערך לענף נאמד ב־4.2 מיליארד שקל – כ־350 מיליון שקל בחודש”, נכתב בידיעה, “התפוסות במלונות צנחו אל מתחת ל־40 אחוז – ירידה של כ־30 אחוז בממוצע ביחס לתקופה המקבילה אשתקד”. עוד נכתב בידיעה כי “סגירתם הצפויה של גבולות המדינה לכניסת תיירים מכל העולם תביא למחיקה מיידית של יותר מ־500 מיליון שקל בחודש מהכנסות הענף, לפיטורים המוניים ולסגירתם של עשרות מלונות”. הידיעה מסתיימת בנתון מדאיג נוסף: “כ־4,000 עובדים הוצאו לחל”ת (חופשה ללא תשלום) אישית, ובמקביל החלו פיטורים של עובדים זמניים ועובדי חברות כוח אדם. רשתות מאחדות מלונות סמוכים, ואילו מלונות בודדים נמצאים על סף סגירה”.

אפקט הקורונה נוגס בשגרת היומיום שלנו ומשפיע על המרחב הציבורי בעיר בכל אספקט אפשרי. מי שחווה את המשבר בענף המלונאות היא דפנה אולמן בארי, מנכ”לית מלון לה קאפלה במרכז קסטרא. ביום שני התפוסה במלון עמדה על ארבעה חדרים, ואולמן בארי נשמעת מיואשת. “ככלל, המצב הוא קטסטרופלי”, היא אומרת, “המלונות ריקים וכניסת תיירים לארץ אסורה. אצלנו מתארחים הרבה אנשי עסקים מחו”ל, והם הפסיקו להגיע. מלון שעובד על תפוסות גבוהות בדרך כלל ריק כמעט לחלוטין, וגם האורחים הישראלים ממעטים לטייל במצב הנוכחי. כל הכנסים שהיו סגורים לחודש מרץ בוטלו בזה אחר זה כי חברות הוציאו נוהל לא להתכנס”.

מה הצעד הבא? חשבתם לסגור עד יעבור זעם?

“השלב הבא עלול להיות סגירת המלון, כמו מלונות אחרים שכבר נסגרו. רשת ישרוטל סגרה ביום שני שישה מלונות באילת ובמרכז, אבל זו רשת גדולה שאולי יכולה להרשות לעצמה. אנחנו לא נמצאים באותו מקום. זו מכה אנושה לענף שלנו, והנזק הוא מטורף”.

קבוצת ממש מלונות בוטיק של איש העסקים שלום שטרית ואשתו אורנית, שמפעילים בין השאר את מלון הבוטיק וילה כרמל, את מלון קדם בטירת כרמל, ואת מלון וילה גן מסרו כי רוב קבוצות התיירים שהיו אמורות להגיע החודש אל המלונות ביטלו את הגעתן. “בתקופה זו אנו מפנים את מרבית כוחותינו להבאת אורחים ישראליים”, אומר שטרית, “מלון קדם למשל פותח את שעריו לראשונה גם לילדים. זה יקרה בפסח, והדבר יאפשר למשפחות להתארח במלון, כולל בליל הסדר”.

כדי להבין את התמונה העגומה של מצב התיירות, זו הנכנסת וזו היוצאת, שוחחנו עם יניב אלדר, מנהל סוכנות הנסיעות גלאקסי במרכז הכרמל, שנרכשה לאחרונה על ידי תלמה נסיעות. לאלדר 26 שנות ניסיון בתחום, ולדבריו הוא מעולם לא חווה תקופה מאתגרת כל כך.
“מה שקורה עכשיו זה קטסטרופה”, הוא אומר, “רוב הלקוחות מבטלים או דוחים, הם בפאניקה, ולדעתי אנשים נכנסים לפאניקה סתם. ההנחיות של משרד הבריאות הן מוגזמות, כאילו רוצים לאפס את העולם. זוהי אפוקליפסה. אנחנו מתעסקים אך ורק בביטולים, וחוץ מלהמתין שהמצב יעבור אין לנו מה לעשות. היתה לנו שנה נפלאה וחורף 2020 התחיל נהדר, אבל הכל ירד לטמיון. עם זאת, נישאר חיוביים. אנחנו מתמודדים ומקווים לתקופה טובה יותר. אנחנו פה, שומרים על הגחלת”.

 

נתב"ג ריק. שמים סגורים (צילום: אוהד צויגנברג)

נתב"ג ריק. שמים סגורים (צילום: אוהד צויגנברג)

 

בתי המרקחת:
איפה האלכוג’ל והמסכות?

כאמור, ככל שהנחיות משרד הבריאות היו תקיפות יותר, כך רמת הלחץ הלכה וגברה, ובתי המרקחת התרוקנו מכל חומר חיטוי אפשרי.
בבית מרקחת מעוז בשדרות מוריה קיבלו ביום שני בשעה 12:00 20 בקבוקי אלכוג’ל בנפח של חצי ליטר כל אחד. בשעה 12:10 נותרו על המדף שלושה, וגם הם נעלמו תוך דקות.

“זו היסטריה”, אומרת יונית פרי, הבעלים של בית המרקחת הוותיק, “וההיסטריה הזו מתגברת בכל יום שעובר. הלקוחות שלנו נמצאים בלחץ. הם מפוחדים ושואלים המון שאלות, ואנחנו משתדלים לעזור. הם בפאניקה. זה נורא ואיום”.

איך מתבטאת ההיסטריה?

“זה נחלק לשתיים – יש לקוחות שאומרים ‘זה בדיוק כמו שפעת’, אבל הם לוקחים ג’ל, אלכוהול, פדים, מגבונים, כפפות חד פעמיות וויטמין C לחיזוק המערכת החיסונית. הם לוקחים הכל. מנגד, יש אנשים שהלחץ גורם להם לפחד לצאת מהבית. הם יוצאים לזמן קצר בלבד, רק לאחר שווידאו בטלפון שהמוצר קיים, ומיד חוזרים הביתה”.

מתי להערכתך יירד מפלס הלחץ?

“לא נראה לי שזה הולך למקום טוב. שמעתי שאמרו שלפחות מחצית מהאוכלוסייה תהיה חולה בקורונה. איך זה יתפתח? אני לא יודעת”.
ראזי מחו’ל, הבעלים של בית מרקחת הוואדי ברחוב שחאדה, אומר שהוא מרגיש עלייה ברמת החשש של תושבי השכונה. “אנשים מפוחדים”, הוא אומר, “הם נכנסים כדי לרכוש מסכות ואלכוג’ל”.

ויש לך במלאי?

“לרוב המדפים ריקים. אלכוג’ל אין בכלל, ומסיכות אני מצליח לפעמים לקבל מהספקים הרגילים, אבל אני רוכש גם מספקים אחרים שמייבאים אותן באופן אישי”.

 

אלכוג'ל. בחלק מבתי המרקחת מורגש מחסור (צילום: חגית הורנשטיין)

אלכוג'ל. בחלק מבתי המרקחת מורגש מחסור (צילום: חגית הורנשטיין)

 

 

הסופרמרקטים:
אוגרים שימורים ומים

גם המדפים בחלק מהסופרמרקטים נשארו ריקים לאחר שההמונים פשטו עליהם. בסניף של סטופמארקט במרכז קסטרא החל מבול של קניות ביום חמישי שעבר, ולא להכנות של שבת אלא לרכישה של מוצרים כמו שימורים, חומרי חיטוי ונייר טואלט.

בני יעקובוביץ’, מנהל הסניף, מצביע על ההבדלים בין קניות רגילות של סופ”ש לקניות של יום חמישי שעבר. הן הזכירו לו את תקופת מלחמת המפרץ, כאשר גם אז אגרו התושבים שימורים, נייר טואלט ומים מינרליים.

“אני רואה התעוררות של קניות דווקא בימים שלא אמורים להיות חזקים”, הוא מספר, אך מרגיע לגבי חוסרים ומלאים שמתרוקנים: “יש חוסרים רגעיים ושגרתיים כאשר מוצר מסוים פשוט אוזל. אין מצב אצלנו שאין סחורה. בתקופה הזו, חברות שמכינות את עצמן לפסח מבחינת הכשרות סוגרות קווי ייצור כדי לייצר מוצרים כשרים לפסח, ואז נוצר מחסור מסוים, אבל כעיקרון אני לא מזהה מחסור. יש לנו קמח, סוכר, מוצרי יסוד ואת כל סוגי השימורים, והכי חשוב – אנחנו ממשיכים את המבצעים, והמחירים נשארו כפי שהיו לפני הבהלה הנוראית הזאת”.

גם בסניף שופרסל בגרנד קניון נרשם גידול במכירות ובפדיון, אך שם מעריכים שהגידול נובע בחלקו בגלל המשלוחים. באופן טבעי יש פחות כניסות לקניון בגלל החשש להיחשף לקורונה והאיסור על התקהלויות.

מנכ”ל הגרנד קניון ניר ברקן לא מסתיר את הירידה במספר המבקרים. “באופן טבעי יש פחות כניסות לקניון”, הוא חושף, “יש לנו ירידה של עשרה אחוזים במספר המבקרים ביחס לממוצע היומי. אפשר לראות את בתי הקפה הריקים ולהבין שזה לא מה שאנחנו רגילים אליו. היום אנשים הם יותר פונקציונליים – באים, קונים מה שהם צריכים, פחות מסתובבים כדי להעביר את הזמן, ועוזבים. זה שם המשחק היום – פאניקה”.

יש דרך להתמודד עם זה?

“בתחילת השבוע התקיים אירוע פורים לילדים שכלל סדנאות. החלטנו לא לבטל כי זה לא היה אירוע המוני. אנחנו שמים דגש על מתחם המזון שאותו אנחנו מחטאים כל הזמן. אגב, החיטוי הזה קיים תמיד ואנחנו ממשיכים לעשות מה שעשינו. אנחנו לא משתמשים בסמרטוטים רגילים אלא בסמרטוטים חד פעמיים, וזה עיקר הפוקוס. אני מקווה שבקרוב כבר נהיה אחרי הכל”.

 

מדפים ריקים בסופרמרקט. הציבור נערך לסגר כללי (צילום: מגד גוזני)

מדפים ריקים בסופרמרקט. הציבור נערך לסגר כללי (צילום: מגד גוזני)

 

גם מנכ”ל הסינמול דותן שלום מדווח על ירידה, אם כי מינורית. “אנחנו משווים את מספר המבקרים לשבוע הקודם ולפורים בשנה שעברה, ורואים ירידה זניחה ומינורית של ארבעה אחוזים. אנחנו מייחסים את זה להשפעה ישירה של מעט לחץ, אבל זה לא בא לידי ביטוי בפאניקה או בפדיונות”, הוא מספר.

לטענתו, בתי הקולנוע ובית החולים אסותא הם שני עוגנים מושכי קהל, גם מחוץ לחיפה: “צריך לזכור שאנשים באים אלינו גם מבית שאן, מעפולה ומהעמק בזכות רכבת העמק שלא היתה פעילה בשנה שעברה. בגלל שיש כאן בית חולים בתקן אמריקאי, אנשים מבינים שמדובר בקניון היגייני. כשיש בית חולים בתוך קניון זה משדר היגיינה וניקיון”.

אירועי פורים התקיימו כסדרם?

“ביום ראשון היה קרנבל פורים ענק שנמשך ארבע שעות והיה פה מטורף. לא ביטלנו את האירועים. העלינו את רמת החיטוי בשירותים, בעמדות המשפחה ובפינות הישיבה, ופיזרנו חומר חיטוי לידיים בשירותים. בסך הכל, המצב נכון לעכשיו הוא די מאוזן עם סטייה קלה למטה, אבל לא משהו שאנחנו מרגישים אותו. אנחנו צמודים להנחיות של משרד הבריאות ונעשה כל מה שינחו אותנו, אבל אני אופטימי מאוד”.

גם בסיטי סנטר לא מרגישים ירידה במספר המבקרים, אבל כן מרגישים עלייה בפדיונות. מנכ”ל הקניון רני בנדר טוען שהסיבה לכך היא עלייה במספר הקונים בסופרפארם. הוא תגבר את מערך הניקיון כדי שהקניון יהיה מצוחצח, ולדבריו הוא עדיין לא מבחין בסימני בהלה. “עדיין לא מרגישים פאניקה, ואני מקווה שגם לא נרגיש”, הוא אומר.

מנכ”לית קסטרא ניצן מרסיאנו מספרת שהמסעדות מלאות ושאת העלייה הגדולה ביותר רושם סניף הסטופמרקט שמלא בקונים כל הזמן. “קסטרא מתפקד כרגיל”, היא אומרת, “יש לנו יריד משפחה ביום שלישי שיתקיים כרגיל. מה שכן, פתחנו דוכן למכירת מסיכות בקומת הכניסה, והרבה אנשים קונים אותן. כמו כן הוספנו עמדות אלכוג’ל לחיטוי על מנת שאנשים ירגישו בטוחים יותר”.

 

מדף ריק בסופר. אוגרים נייר טואלט, שלא יחסר

מדף ריק בסופר. אוגרים נייר טואלט, שלא יחסר

 

חדרי הכושר:
הקפדה על היגיינה

בבוקרו של יום שישי שעבר קיבלו מאות המתאמנים של מועדון הכושר אייקון SMS ממנהל המועדון בזו הלשון: “חברי מועדון יקרים, אנו ברשת מועדוני אייקון נעשה כל שביכולתנו על מנת לשמור על חוויית אימון בטוחה ובריאה. לנוחיותכם, בכל המועדונים יוצבו עמדות חיטוי בג’ל אלכוהול, ובמקביל אנחנו מבקשים מכם לנהוג משנה זהירות כלפי חבריכם למועדון – להתאמן עם מגבות ועם כפפות אימון, להימנע מהגעה למועדון אם חזרתם מאחד מהיעדים שפורסמו כיעדים הדורשים בידוד, ולשמור על היגיינה”.

אירית רימונד נחום, מורה ליוגה שמעבירה שיעורים פרטניים ובקבוצות קטנות בביתה וגם בחדרי כושר בחיפה ובקריות, לא מרגישה האטה ובינתיים גם לא ביטולים. “העברתי הבוקר שיעור במכון הכושר לגוף”, היא מספרת, “הייתי בטוחה שיגיעו פחות תלמידים כי רובם הם אנשים מבוגרים, אך הופתעתי לטובה. 20 המשתתפים שנרשמו התייצבו כולם”.

אורון אלפסי, הבעלים של חדר הכושר קיוב, לא נבהל מהמצב הנוכחי אך גם לא מזלזל. “יש לנו עמדת חיטוי ידיים עם חומר שהבאנו מבית חולים, ויש לנו מגבונים ושפריצר אנטי בקטריאלי”, הוא אומר, “אנחנו מבקשים מהמתאמנים שלנו לשמור על היגיינה אישית ככל הניתן – להגיע לחדר הכושר עם מגבת אישית ולחטא ידיים. בגלל שאנחנו סטודיו יחסית קטן, יש לנו מעקב צמוד על כל המתאמנים שלנו. יש לנו למשל לקוחה שטסה לספרד, והקפאנו לה את המנוי לשבועיים. נעשה הכל כדי לשמור על המתאמנים שלנו”.

אז אולי חדרי כושר קטנים ובינוניים, שבהם כולם מכירים את כולם והאווירה היא משפחתית, לא יפגעו מאפקט הקורונה, אבל כשהאפקט יתעצם, מי שייפגעו במיוחד אלו הם בעלי העסקים הקטנים והבינוניים. אחת מהם היא שני דהן, הבעלים של כסף מדבר ברחוב הבנקים בעיר התחתית.

“אני אבודה”, היא מספרת בכאב, “יש לי עסק למטבע חוץ ולהמרת כספים. מיותר לציין שהפעילות נעצרה לגמרי, ואין מה לעשות או מה לשפר. הדבר היחיד שממש לא נדרש עכשיו זה מט”ח. כל עונת הנסיעות נהרסה. חיכינו לתחילת הקיץ, אבל אני לא רואה את הסוף של זה. אני מקווה לנסים”.

 

אורון אלפסי בחדר הכושר. יש עמדת חיטוי ידיים

אורון אלפסי בחדר הכושר. יש עמדת חיטוי ידיים

 

אולמות האירועים:
תגובת שרשרת

ענף נוסף שסופג הפסדים גדולים הוא אולמות האירועים. כבר עכשיו ידוע על ביטולים רבים, כמו גם על מוזמנים שמבטלים את הגעתם לאירועים. חברות שהזמינו אולמות מראש כדי לחגוג את פורים או לקיים כנסים מקצועיים אינן מוכנות לקחת את הסיכון שהעובדים יידבקו בנגיף ויישארו בתנאי בידוד – דבר שיפגע בפעילותן.

“בכל הענף בוטלו אירועי חברות”, אומר אילן קרני מאולמי ימה, “מבחינת אירועים פרטיים כמו חתונות, אנחנו מרגיעים את הזוגות שחוששים, אבל אנחנו לא רואים שינוי כלשהו, לפחות כל עוד אין הוראה של משרד הבריאות על איסור לקיים אירועים או כנסים קטנים. מבחינת אירועים עסקיים, רובם בוטלו אצלנו. בשבוע כמו זה של פורים נערכים בכל שנה נשפי חברה גדולים, אבל השנה הם מתבטלים. ברור שזה פוגע בנו כלכלית. אנחנו מקווים שהעניין יירגע ולא יזלוג אל הקיץ”.

גם יוסי דהן, מנהל גלריה 279, אומר שתחום האירועים נפגע. “רוב אירועי החברות בוטלו, וכל האולמות ספגו נזקים קשים”, הוא משתף, “למרות דמי הביטול, האירועים לא מתקיימים, וזה יוצר תגובת שרשרת שמי שנפגעים ממנה הם צלמים, תקליטנים וחברות הפקות. כולנו נתונים ללחצים אטומיים ולא סבירים. פורים אמור להיות העונה הכי חמה בשנה, אבל הפאניקה מתגברת וכולם צוברים נזקים כלכליים. אולם האירועים שלנו הוא קטן, ורק עשרות בודדות של אנשים לא מגיעים, אבל האירועים מתקיימים כרגיל”.

ברי סלע, מנהל מתחם הינומה: “יש קצת חשש מצד הזוגות, אבל עדיין לא חווינו משהו קריטי כמו ביטול אירוע, חוץ מאירועי חברות. יש בהלה, אבל אנחנו תומכים בלקוחות שלנו ומקווים שזה יחלוף מהר ושנוכל לחזור לשגרת חיים נורמלית”.

“אנחנו מודעים להד התקשורתי של הקורונה”, אומר ישי חן, מנהל מתחם הנסיכה, “אבל זה לא השפיע כלל על האירועים הפרטיים, ואנשים ממשיכים להגיע ולחגוג. ביום שישי שעבר ראינו עלייה של לפחות 20 אחוזים בקניית אוכל מוכן בקייטרינג שלנו שפועל בימי שישי. הרגשנו שזה עומד לקרות והתכוננו לזה כי קיבלנו המון טלפונים. אנשים עושים את הקניות אונליין ולא רוצים להסתובב בקצביות, אז הם מגיעים לקנות אוכל מוכן. מדובר בעיקר באוכלוסייה המבוגרת שלא רוצה ללכת לסופרים. הם באו ותוך חמש דקות יצאו. כולם כבר לחוצים לקראת פסח, ויש בהלה מכך שלא יהיה מספיק אוכל בסופרים. אנשים מנסים להבטיח את ההזמנה שלהם לפסח”.

המועדונים, המסעדות והפאבים:
אין אווירת חג

בשעת משבר, תרבות הבילוי והפנאי מושפעת באופן ישיר, אבל זוהי הפעם הראשונה שבה ענף המסעדנות וענף חיי הלילה נאלצים להתמודד עם משבר שהוא לא ביטחוני אלא רפואי. בפאב-מסעדה צפרירים 1 למשל מרגישים האטה, אך עם זאת ביום ראשון בערב, שהוא לא החזק ביותר בשבוע, המקום היה מפוצץ. כל בעלי העסקים טוענים שאמנם יש דיבור על ירידה, אבל עדיין לא מרגישים אותה.

עודד שטראוס, הבעלים של מסעדת ויוינו, מקווה לימים טובים יותר ושכולם יהיו בריאים. “אין ספק שמרגישים קצת אחרת”, הוא מודה, “היום יותר מתמיד אנחנו מתעסקים בלתת ללקוחות שלנו חוויה בסביבה בטוחה. אנחנו מקפידים על היגיינה מטורפת ומנקים את כל השולחנות והכיסאות עם אלכוהול 70 אחוז, ואנחנו מתכוונים לעשות עוד צעדים כדי שהלקוחות שלנו ירגישו שהם נמצאים במקום שבטוח לשבת בו. עד עכשיו לא שמעתי מהלקוחות שהם חוששים. אמנם יש אווירה פחות טובה אבל אנחנו עדיין לא מרגישים אותה בצורה משמעותית”.

לא היו ביטולים?

“היו ביטולים בודדים, לא מגמה גורפת. מוקדם לומר איך משפיעה הקורונה כי זה עדיין טרי מאוד. פורים אמור להיות חג ושמח אבל מרגישים קצת פחות כיף באוויר”.

אלי שחרית, מבעלי קבוצת סינטה בר שכוללת את ששון הבר באחוזה ואת המסעדות ממבו מילאנו וסינטה בר: “אנשים נזהרים, וההודעה של משרד הבריאות על בידוד לכל החוזרים מחו”ל הכניסה את האנשים למודעות. אנחנו מרגישים את ההבדל. לדעתי יש ירידה של 20 אחוז. בשעות היום מרגישים ממש שהעבודה ירדה, אבל בשעות הערב פחות. גם יש הבדל משמעותי בין הקהל הצעיר לקהל המבוגר. יש לנו קהל מבוגר שבא בשעות היום, ודווקא הוא, שזה קהל יציב, מדיר את רגליו מהמסעדות. אני יכול להבין את זה כי המבוגרים הם הכי פגיעים מהקורונה. אבל אנחנו לא מרימים ידיים ולא מקבלים את רוע הגזירה”.

מה כבר אפשר לעשות?

“ביום חמישי למשל הבאנו לסינטה בר בפארק מדעי החיים רופא בכיר ממכבי שירותי בריאות שנתן הרצאה על הקורונה. המטרה היא להעלות את המודעות כי חוסר מודעות מעלה את רמת ההיסטריה, והוא גם נתן עצות לעובדי המטבח בנושא היגיינה – שטיפת ידיים, מגע עם אנשים וסטריליות. גם עובדי הפרונט שלנו – המלצרים והברמנים – קיבלו הנחיות איך עובדים בצורה סטרילית מקסימלית. דבר נוסף וחשוב בהיערכות שלנו, שעליו הוחלט בישיבת המנהלים שלנו, הוא להגביר את המענה בכל הקשור בטייק אווי ובמשלוחים מכל המסעדות – לתת לאנשים את האופציה להזמין ולקחת הביתה. אנחנו נערכים לכל התרחישים”.

רמת החששות בקרב הקהל הבוגר עלתה, אך בקרב הצעירים התופעה כמעט אינה מורגשת. בינתיים. “אנחנו עוד לא מרגישים ממש את הירידה”, אומר יוני לם, מבעלי המועדונים לופט, סליק ומוריסון, “אבל ברור שיש פאניקה מכל הכיוונים. פחות מרגישים את זה בקהל הצעיר, אך ככל שעולים בגיל, הקהל מודאג יותר. בימים ראשון עד שלישי יש בסליק הרצאות, ובאירועים האלה, של קהל בוגר יותר, מרגיש את החשש להגיע. כשמדברים עוד ועוד על הקורונה, הקהל נלחץ יותר. עד כה הפגיעה היא לא קשה, אבל בהחלט יש פגיעה”.

 

ששון הבר באחוזה. ירידה של 20 אחוז

ששון הבר באחוזה. ירידה של 20 אחוז

 

המסיבות שמתוכננות לסופ”ש מתקיימות כרגיל?

“כל עוד אין הנחיה שאוסרת על התקהלויות גדולות, אנחנו עובדים כרגיל. ברור שעכשיו קשה יותר כי יש אנשים שלא רוצים לבוא לאירועים המוניים. אני לא יודע עד מתי יאשרו לקיים התקהלויות, ונראה לי שבשלב מסוים זה יופסק. מן הסתם ברגע שיגידו שאסור, נישמע להוראות משרד הבריאות”.

איש חיי הלילה הוותיק שלומי מנגר, בעליו של מועדון הוונדרבר בעיר התחתית, טוען גם הוא לפגיעה בעקבות החשש להיחשף לקורונה. “המועדון עבד במשך שלושה ערבים רצופים בסופ”ש האחרון, ואפשר לומר שהיתה ירידה בכל יום מן הימים האלה”, הוא אומר, “זה אמנם עבר בשלום בגלל פורים ובגלל שהיו אצלנו הופעות, אבל אפשר לומר שיש פגיעה של בין עשרה ל־20 אחוז בינתיים. זו לא נפילה, אבל זו בהחלט פגיעה. ביום שישי היתה מסיבת אייטיז והיה שמח מאוד בגלל פורים, אבל בהשוואה לשנה שעברה היו פחות אנשים”.

ממשיכים כרגיל?

“לעת עתה המסיבות המתוכננות מתקיימות, אבל יש חשש שהן יבוטלו. הכל תלוי בצעדים שתנקוט הממשלה, וכל החלטה עלולה לגרום לשינוי גדול מאוד. בינתיים הכל מתקיים כסדרו כי אנחנו לא מקום שמכיל 5,000 איש. בתכל’ס, עוד לא קרה משהו קריטי בישראל ובטח לא בחיפה, אבל אם תהיה סדרה של מתים אז הציבור ייכנס ללחץ, ומן הסתם ההנחיות יוחמרו. במצב כזה תשתנה כל התמונה”.

נתי טולוצ’ינסקי, הבעלים של הפאב אפטר דארק בעיר התחתית: “אפקט הקורונה בהחלט מורגש. בשבוע האחרון הרגשנו ירידה. בחיפה זה גם תלוי במצב הרוח, ואני מעריך שבהשוואה לשבוע הקודם הירידה מתבטאת ב־40-30 אחוז”.

אתה ממשיך להוציא שולחנות החוצה?

“בסופ”ש שעבר היו גשמים אז אי אפשר היה להוציא שולחנות החוצה. בסך הכל בחיפה באמצע השבוע שום מקום לא עמוס לעייפה, רק בסופ”שים, כך שאנשים יכולים לצאת בלב שקט למקומות ולא לחשוש מהמוניות או ממקומות סגורים. גם כבר לא כל כך קר אז עובדים עם דלתות פתוחות ומאווררים את המקום. אולי בתל אביב צריך לדאוג, אבל בחיפה יכולים להיות רגועים”.

מי שיודע להצביע על ההבדלים בין חיפה לתל אביב הוא דני כץ, הבעלים של בליקר בייקרי: “התנועה בסניף שלנו אמנם נחלשה קצת, אך ביחס לאזור המרכז מצב הרוח החיפאי הוא הרבה יותר טוב. אנשים יוצאים ומבלים יותר ביחס לסניפים האחרים שלי באזור המרכז שנפגעו הרבה יותר קשה. הסניף עובד, והמנהלים עושים את כל המאמצים כדי לפנק את הלקוחות. יש פגיעה, אך היא לא כמו בשאר חלקי הארץ. הקהל החיפאי הוא קהל טוב וחזק”.

את ליאור בלה, הבעלים של מסעדת צ’אנג בה בעיר תחתית, מעסיקה הקורונה באופן ישיר בגלל החומרים שאותם הוא מייבא מתאילנד: “עניין הקורונה נמצא כל הזמן באוויר. יש חוסר ודאות באשר למה יקרה עם סחורות, כמו למשל ציוד שמגיע מאסיה, מה יגיע ומה לא. בכל הקשור לדגים הרגשנו עליית מחירים קלה. יש בתאילנד מקומות שהקורונה עברה בהם, ולכן הפעילות שם ירדה למינימום. זה מפחיד מאוד. הגדלנו קצת את ההזמנות שלנו כדי שיהיה לנו במלאי, אך יש גבול לכמה נוכל לאחסן. זה לא שאנחנו יכולים להזמין משטחים שלמים, ולכן העניין הזה מלחיץ מאוד. בשלב זה הפגיעה העיקרית היא באווירה, ואין מכה בתנועה במסעדה. אנחנו מרגישים שהמשלוחים מתחזקים כי יותר לקוחות מזמינים אוכל הביתה. הסיטואציה היא מורכבת מאוד לעצמאים, ובהם גם בעלי מסעדות. אנחנו מנסים לשמור על אופטימיות, אבל אין לנו שליטה על מה שקורה”.

פאדי נג’אר, הבעלים של מסעדת דוזאן במושבה הגרמנית, טוען שהרחוב הראשי – שדרות בן גוריון – נראה כמו ביום כיפור ושמי שמספר שהקורונה לא משפיעה טועה. “זה מזיק לעסקים בגדול”, הוא אומר, “אנשים מפחדים. אצלנו המקום הוא סטרילי, אבל הבעיה היא שהחדשות מכניסות את האנשים להיסטריה. צריך לשמור על היגיינה, אבל זה לא היסטרי כמו שאנשים מתארים. כל המסעדות בשדרה נפגעו בגלל שאין תיירים. אומרים שכשיהיה מזג אוויר חם הקורונה תיעלם. אני מקווה שזה יקרה כמה שיותר מהר כי זה פוגע בכלכלת המדינה”.

מיכאל נודל, הבעלים של הפאב דוברין 7 בעיר תחתית: “נכון לעכשיו אין השפעה מבחינת מספר הלקוחות, ואנחנו ממשיכים לעבוד על חודש עמוס במיוחד באירועים. מבחינת החשש, יש כמובן שיח בין האורחים אבל חשש ממשי לא קיים. עם זאת, אנחנו לא שאננים אלא מתעדכנים ופועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. אני מקווה שהעניין ייפתר במהרה. לפני העסקים, קודם כל בריאות לכולם”.

ורון אלגזי, מבעלי הפאב אלף בעיר התחתית, מסכם: “אצלנו לא מורגשת ירידה. אולי כי עשינו מסיבות פורים וביום ראשון היה יום האשה הבין לאומי אז גם הוא היה סביר. אבל אני יכול להגיד לך שמכירת בקבוקי הקורונה עלתה דווקא, זה עשה איזה באז. אנשים מזמינים יותר קורונה”.

 

צפרירים 1. פחות כיף באוויר (צילום: חגית הורנשטיין)

צפרירים 1. פחות כיף באוויר (צילום: חגית הורנשטיין)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בדקתם מה קורה לעסקים הקטנים שאינם בידור?גם הם נפגעים לא רק מסעדות פאבים ואולמות אירועים. יש עבקים שכמעט ריקים ועוד מעט יסגרו,למשל מספרות,מכוני יופי, חנויות בגדים וכו'.

  2. כל התשובות לכל הבעיות שהעלו

    תשובות פשןטות. תיירות: אין כרגע תיירים בעולם, לא רק כאן. מלונאות: 600 אלף ישראלים לא יטוסו בפסח, פתו אותנו לבוא אליכם הזדמנות פז במקום להתבכיין. קניונים: היה צריך להודיע על סגירה לפני שבועיים, למה מחכים? חדרי כושר: חוסר אחריות מי שממשיך ללכת, מדגרת קורונה אידיאלית. למה לא סגרו מזמן?. עסקים קטנים: זה הזמן לנקות ולסדר מלאים. זטכרים את מקרי המאפיות המטונפות? יש לכם הזדמנות לנקות הכל בלי לחץ.

  3. ממשלה בזיונית

    אפס הרוגים וכמה מאות נדבקים הם לא סיבה לנתניהו וחבר עברייניו להרוס טוטאלית את המשק ולהשאיר אנשים בחוסר אונים מוחלט. בזיון

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר