-->
שדה התעופה בחיפה (צילום: אביב מלכי)
שדה התעופה בחיפה (צילום: אביב מלכי)

הארכת מסלול שדה התעופה: בעירייה לא מוותרים על החלום

סיווג השדה כשדה תעופה בינלאומי אזורי, שמירה על האפשרות להארכת המסלול ל-2,100 מטר והגדרת לוחות זמנים להקמת חלופה לשדה בהרצליה - הדרישות של עיריית חיפה נחשפות

פורסם בתאריך: 2.4.25 07:56

עיריית חיפה לא מוותרת על חלום הארכת מסלול שדה התעופה בעיר ל-2,100 מטר. נושא שדה התעופה הגיע לפתחה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ומהתייחסותה הנדרשת לתמ"א 13/1 – תוכנית שקובעת את תפרושת אתרי התעופה – ניתן ללמוד על עמדתה של העירייה, על שאיפות עתידיות וגם על תוכניות שהיא מנסה לסתום עליהן את הגולל.

תמ"א 1 היא תוכנית מתאר ארצית כוללנית לשמירת שטחים ורצועות לטובת שימושים ציבוריים עתידיים, בעוד שתמ"א 15 עוסקת בתפרושת אתרי תעופה פנים ארציים ובינלאומיים, והיא בתוקף משנת 2000. כעת מוצע תיקון לתוכנית תמ"א 1 – תיקון 13 – אשר עוסק בתעופה פנים ארצית בלבד ומיועד להחליף את תמ"א 15. תמ"א 13/1 נדונה במועצה הארצית והועברה להערותיהן של הוועדות המחוזיות, ובהן הוועדה המקומית חיפה.

מעמדת של הוועדה, שהיא עמדתה של העירייה, עולה כי היא מבקשת לשמור על האפשרות להארכת מסלול שדה התעופה ל-2,100 מטר, להבטיח תכנון סטטוטורי המאפשר הרחבה עתידית של השדה, ולמנוע קיבוע של מסלול קצר שלא יוכל לשרת תעופה אזורית אפקטיבית.

אורכו של המסלול הקיים הוא 1,315 מטר ברוטו ו-1,120 מטר נטו, והדבר מגביל את יכולתו של השדה לקלוט טיסות ארוכות טווח ומטוסים גדולים. בשנת 2015 הוגשה תת"ל 80 – תוכנית מפורטת שהציעה את הארכת המסלול ל-1,852 מטר. ביוני 2019 הופקדה התוכנית, ובמקביל הגישה העירייה בראשותה של עינת קליש רותם עתירה מינהלית נגד הרחבת נמל המפרץ בשל החשש שהדבר יגביל את הארכת המסלול. בעקבות ההליכים המשפטיים נערכו בדיקות תכנוניות ומשא ומתן בין העירייה, רשות שדות התעופה (רש"ת), חברת נמלי ישראל (חנ"י) ומשרד התחבורה, ובאוגוסט 2019 נחתם הסכם שקבע כי המסלול יוארך ל-2,100 מטר ברוטו. בהסכם גם הובהר כי שדה התעופה בחיפה לא ישמש שדה משלים לנתב"ג אלא ישולב כחלק ממערך התעופה הלאומי, בדגש על טיסות בינלאומיות אזוריות.

בשנת 2021 חזר בו משרד התחבורה מהתחייבויותיו לעירייה להארכת המסלול. למרות ההסכמות, קידומה של תת"ל 80 נעצר, ובמקומה אושרה תת"ל 80א', שקבעה כי המסלול יוארך ל-1,547 מטר ברוטו בלבד – דבר שמטיל מגבלות משמעותיות על סוגי המטוסים שיכולים לפעול בשדה, מצמצם את טווח היעדים ופוגע במספר הנוסעים שהשדה יכול לשרת. העירייה התנגדה לאישור תת"ל 80א' ואף הגישה השגה לוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). למרות זאת, התוכנית פורסמה לתוקף בינואר 2024.

בהחלטתה של הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) במרץ 2022, תת"ל 80א' הוטמעה בתמ"א 13/1. בתכנית זו, אורך המסלול בשדה יהיה 1,247 מטר בלבד, ללא אפשרות ברורה להרחבה עתידית. בעירייה טוענים כי למרות שתמ"א 13/1 מאפשרת גמישות תכנונית מסוימת, היא אינה מבטיחה את המשך פיתוח השדה ואינה מאפשרת לו לשמש שדה בינלאומי אזורי.

לנוכח ההתפתחויות הוגשה עתירה לבג"ץ נגד אישורה של תת"ל 80א', ובה תמכה העירייה בביטול התוכנית ובהוראה על בחינה מחודשת שלה. התיק עדיין תלוי ועומד להכרעת בג"ץ.

 

 

בעירייה חוששים גם מהשפעת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה ומהעברת הפעילות בו לחיפה. שני השדות משמשים לתעופה כללית קלה, ללימודי טיס ועוד, אך בעוד ששדה התעופה בהרצליה מיועד לפינוי לטובת בנייה למגורים, עדיין לא הוקם עבורו שדה חלופי במזרח חדרה, שתכנונו לא מקודם בפועל. בעירייה חוששים כי בהיעדר חלופה, הפעילות משדה התעופה בהרצליה תעבור לחיפה, אך ללא אופק ברור להחזרת השדה לפעילותו המקורית. מצב זה יגביר משמעותית את העומס על שדה התעופה בחיפה, שיוקצה ברובו לתעופה כללית קלה במקום לפתחו כשדה תעופה אזורי.

אי לכך המליץ צוות מהנדס העיר לוועדה המקומית לפנות לוועדה המחוזית בדרישה לשינויים מהותיים בתמ"א 13/1, תוך הבטחת עתידו של שדה התעופה בחיפה בשלושה נושאים עיקריים. הראשון שבהם הוא סיווג השדה כשדה תעופה בינלאומי אזורי. העירייה טוענת כי תמ"א 13/1 אינה מתייחסת לטיסות בינלאומיות וכי יש להגדיר את השדה כחלק ממערך התעופה הלאומי ולתת לו תפקיד משמעותי בקישור צפון הארץ לטיסות בינלאומיות קצרות טווח.

הנושא השני הוא שמירה על האפשרות להארכת המסלול ל-2,100 מטר. בעירייה מבקשים להבטיח תכנון סטטוטורי המאפשר הארכה עתידית ולמנוע קיבוע של מסלול קצר שלא יוכל לשרת תעופה אזורית אפקטיבית, לפחות עד להחלטת בג"ץ בעתירה על תת"ל 80א' ולפני הטמעתה בתוכנית מתאר ארצית. הנושא השלישי הוא הגדרת לוחות זמנים להקמת חלופה לשדה בהרצליה על מנת למנוע מצב שבו השדה יהפוך לפתרון קבוע לשדה התעופה בהרצליה, ללא תכנון אסטרטגי ארוך טווח.

 

תגובות

17 תגובות
17 תגובות
  1. בן-אל תבורי

    העירייה צודקת – הארכת המסלול תהווה טריגר משמעותי לצמיחה של העיר מכל כך הרבה היבטים שלא לא להתעקש על זה – זה חלם.

  2. דביר

    קשה להבין את ההתנגדות לפיתוח השדה ולהארכת המסלול ל-2100 מטר.
    על העיריה לפעול בכל האמצעים המשפטיים והציבוריים כדי להאריך כבר עכשיו את המסלול אף מעבר ל-2100 מטר.

  3. שמוליק

    חיים בסרט זה לא נותן כלום לתושבים למי יש כסף לטוס שיעשו בחוף הכרמל שדה תעופה

  4. ירון ב.

    רק להזכיר לקוראים – מי שנלחמו על הארכת המסלול היו נחשון ועינת!
    יונה ויתר בעבר על השדה .

  5. יעל

    רק שכחת לציין שמי שהפקיר את שדה התעופה הוא יונה יהב בכבודו ובעצמו ומי שברגע האחרון הצילה את השדה היא עינת קליש. כמה מביך סיקור כזה שלא מביא את העובדות בשלמותן.

  6. אירית

    רק שכחתם איזה קדנציה הפקירה את שדה התעופה לחסדי הנמל הסיני וכמעט איבדנו אותו. ספוילר – לפני 2018.
    מי שמנעה את הקטסטרופה היא עינת קליש שזאת היתה המשימה הראשונה שלה כשנכנסה לתפקיד ראש העיר. היא עצרה נסיונות השתלטות על השטח ופתחה את הדלת להמשך מגעים ותכניות לפיתוחו, כפי שמתקיימים מאז וממשיכים היום. עוד ירושה נפלאה שהשאירה לעירייה הנוכחית.
    עוד נזכה לשדה בינלאומי קטן וראוי בחיפה , כמו שצריך בכל עיר מודרנית שמכבדת את עצמה.

  7. אחד שיקצץ את הנוכלים

    שדה בחדרה לעולם לא יקום. אנחנו נחבל בכל התהליך ואם יקום אף מטוס לא ימריא ממנו בחתיכה אחת. למפונקים שיקימו אצלם.

  8. נחמיה

    למירי רקב אין אינטרס בחיפה ולכן כלום לא יזוז. שום טיעון ענייני לא ישנה כשמי שמחליטה לא לוקחת עיניינית את הנושא

  9. בועז

    כל כך מתגעגע לעינת קליש,
    לא ידעו להעריך אותה, הארנונה עלתה באישור יהב בעוד שקליש לא העלתה , אנשים מצטערים שלא נתנו לה להמשיך ,
    סליחה עינת אבל חיפה אכלה אותה

  10. אייל חיפה

    גם מסלול אחד של 2000 מ' לא מספיק. כו הצפון חייב מנוע כלכלי של שדה תעופה בינלאומי עם מסלול המראה ונחיתה מכיוון הים
    את זה אפשר להשיג רק בייבוש שטח כמו נמל המפרץ ככה שהשדה יתנהל מכיוון הים בלבד ולא יהיה כל מטרד רעש
    שדה תעופה בינלאומי זה הכרחי
    חיפה היא המטרופולין היחיד של 1 מליון תושבים באגן הים התיכון בלי נמל תעופה
    ככה אי אפשר לקדם תיירות. סחר בייצוא מהאויר. ופיתוח כלכלי. חייבים שדה תעופה בינלאומי שני בצפון.

  11. אלון

    לא יכול לחשוב על שום סיבה שלא להאריך את מסלול שדה התעופה, למעט שחיטות.
    מי ייתן שיתחילו שם למעלה להסתכל על האינטרסים של הציבור, ולא על הרווחים של אי אילו חברות ובעלי אינטרסים.

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל שנה ש-3 מליון תושבים בצפון ועוד 2 מליון תיירים שיכלו לבוא לצפון בלי שדה זה נזק כלכלי של מליארדי שקלים.
    בושה

  13. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אנחנו משחקים בכן או לא יאריכו 300 מטר איזה מסלולון קטן בשדה צעצוע
    כל המדינות סביבנו בונות שדות תעופה ענקיים למליוני נוסעים.
    תתעשתו כבר.

  14. מזעזע

    הרצליה תאנוס את חיפה. הם רוצים שכונת יוקרה נוספת בשטח שדה התעופה של הרצליה בו נוהלה תעופה קלה
    המטוסים הקלים הם המרעישים ביותר ואותם יזרקו אלינו להרעיש מעל קרית חיים כל היום
    זה כבר כמו קולוניאליזם. העשיר במרכז זורק לפריפריה במפרץ חיפה את מה שלא רוצה אצלו

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר