בניין עיריית חיפה מקושט בדגל הגאווה (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
בניין עיריית חיפה מקושט בדגל הגאווה (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

המועצה אישרה: הנפקת תעודות משפחה לבני זוג ללא קשר למינם

מועצת העיר אישרה הצעת החלטה ולפיה עיריית חיפה תנפיק תעודת משפחה לידועים בציבור "ללא תלות במינם, מגדרם וזהות מגדרם, המקיימים חיי משפחה ומשק בית משותף". מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב: "צר לנו שראש העיר עינת קליש רותם בחרה להיעדר מההצבעה. אנחנו רואים בכך זלזול בזכויותינו"

פורסם בתאריך: 2.3.21 21:56

החלטה תקדימית: מועצת העיר אישרה הערב (שלישי) הצעת החלטה ולפיה תנפיק עיריית חיפה תעודת משפחה לידועים בציבור, כאשר בהגדרה "ידועים בציבור" נכללים "שני בגירים, ללא תלות במינם, מגדרם וזהות מגדרם, המקיימים חיי משפחה ומשק בית משותף". בכך נתנה מועצת העיר תוקף להכרה גם בזוגות חד מיניים כתא משפחתי.

את ההצעה יזמו חברי המועצה נעמה לזימי מסיעת חיים בחיפה של ראש העיר עינת קליש רותם, יו"ר סיעת חיפה בשבילנו שרית גולן שטיינברג, יו"ר סיעת מר"צ הרב דובי חיון ויוסי שלום מסיעת יונה יהב וצעירי חיפה ששימש בקדנציה הקודמת מחזיק תיק הגאווה. לנוסח ההצעה שותף גם תבור להט ששימש מחזיק תיק הגאווה בקדנציה הנוכחית. בעד ההצעה הצביעו 14 חברי מועצה ונגדה הצביעו ארבעה.

כזכור, ביוני אשתקד הגישו לזימי ולהט הצעה לסדר להנפיק תעודות משפחה גם למשפחה שאינן במבנה המסורתי, אך הסירו אותה. גם גולן שטיינברג התייחסה לזוגיות חד מינית כשהגישה הצעה לעריכת טקסי נישואים לזוגות חד מיניים בהיכל העירייה ולמתן זכויות כשל זוגות נשואים, ואליה הצטרף בהמשך הרב חיון, אך הסירו אותה.

ברקע להצעה נכתב: "בישראל מתגוררות משפחות במבנים ובהרכבים מגוונים. לצד משפחות במבנה המסורתי יש משפחות שבהן הורה יחיד וילד/ים או בני זוג בני אותו מין (עם או בלי ילדים), ומשפחות שבהן קיימת הורות משותפת של יותר משני הורים. כך, לאחרונה הכיר בית המשפט לענייני משפחה במשפחה בהרכב של אם לתאומים ושני אבות. לעתים קרובות משפחות אלו אינן מוכרות על ידי המדינה ככאלה, אף שהן מתנהלות כיחידות משפחתיות שחבריה מתגוררים ביחד, תוך מחויבות ותמיכה הדדית, ורואים עצמם כמשפחה לכל דבר ועניין. בעת האחרונה קמו גופים המערערים על הלגיטימיות של משפחות מחוץ למבנה המסורתי, תוך הצגתן באור שלילי".

עוד נכתב כי "ברצוננו להעלות הצעה לסדר שתסדיר את הסוגיה הזו מהבחינה המשפטית ומטעם הרשות. נדגיש כי הרשות אינה מהווה תחליף לחקיקה ממשלתית רחבת היקף. הצעה זו אינה באה לבטל תביעות אזרחיות משמעותיות. עם זאת, יש סוגיות שאינן עומדות בסתירה ובמחלוקת לנושאי זכויות הקהילה הגאה ומשפחות שאינן מוגדרות תחת המבנה המסורתי, למרות שהן יחידה משפחתית לכל דבר ועניין. המשפחות הללו זכאיות גם הן לזכויות סוציאליות שוות".

ההצעה מעגנת את הקמת המערך הממונה לכך ואת ניהולו: "הממונה (ראש העיר או מי שמונה על ידו לאחראי על ניהול מרשם הידועים בציבור; ב"כ) יקים את המרשם על פי נוהל זה ובהתאם להוראות כל דין, והוא מוסמך לעשות לשם כך שימוש בכל סמכויות העזר הנתונות לו בהתאם לדין. תקציב המרשם ומצבת כוח האדם הפועלת במסגרתו ייקבעו בסעיף ייעודי בתקציב העירייה. אגרות בגין הנפקת תעודות בקשר עם המרשם ישמשו למימון פעילותו של המרשם. אחת לשנה ייתן הממונה דין וחשבון על הפעלת המרשם למועצת העיר".

לפי ההצעה, "שני בגירים, ללא תלות במינם, מגדרם וזהות מגדרם, רשאים יהיו להירשם במרשם, בהתקיים כל אלו: הם בני 18 שנים לפחות; הם תושבי ישראל; הם אינם קרובי משפחה (לעניין זה, "קרוב משפחה" – הורה, הורה של הורה, צאצא, בן זוג או מי שהיה בן זוג של כל אחד מהם, וכן אח או אחות ובני זוגם, מי שנשוי לאותו אדם וכן מי שרשום כבן זוגו של אותו אדם במרשם הזוגיות לחסרי דת או במרשם על פי נוהל זה); הם אינם נשואים זה לזו ואינם רשומים במרשם האוכלוסין כנשואים זה לזו; אף אחד מהם אינו נשוי לאחר, אינו רשום במרשם האוכלוסין כנשוי לאחר ואינו רשום כבן זוגו של אחר במרשם על פי חוק ברית הזוגיות לחסרי דת או במרשם דומה המתנהל על פי דין במדינה אחרת".

 

 

לזימי אמרה בדיון: "כשהגעתי לישיבה, בנוכחות חברי יוסי שלום ושרית גולן שטיינברג, אמר לי יואב רמתי (יו"ר סיעת הבית היהודי; ב"כ) שאם אני מעלה את ההצעה הזו ייפגעו תנועות נוער בעיר. אני רוצה להגיד שאם דבר כזה קורה, כולם צריכים למחות. סחטנות פוליטית שתבוא על חשבון נוער לא תהיה פה".

גולן שטיינברג ביקשה גם את תמיכתן של הסיעות החרדיות: "יש לי אח חרדי, ושאלו אותי 'איך את עושה את זה ומביאה להכרה בזכויות לקהילה הלהט"בית. אני גאה בעשייה הזו כי אין שום קשר לסוגיה של דת. הדת מכבדת ורוצה להכיר בכל אדם, אז תעשו הבחנה בין זכותו של כל אדם למימוש זוגי ומשפחתי לבין הכרה אחרת שנובעת מטעמים אידיאולוגיים שאין להם מקום לא במועצת העיר ולא בעיריית חיפה. אני פונה לאופוזיציה וקואליציה לתמוך בהצעה שלנו".

הילה לאופר מסיעת הירוקים אמרה: "אני רוצה לומר לכל מי שמפנה גבו להומואים, ללסביות ולכל הקהילה הלהט"בית – הוא יורק בפנים של האל שבו אתם מאמינים. כי מי שברא הומואים, לסביות, גמדים, גבוהים, בלונדינים וואט אבר זה האלוהים שלכם. אתם יורקים לו בפנים בשנאה מכוערת".

רמתי אמר: "ההצעה מנסה שוב לטשטש את הזהות היהודית. אין בהצעה מהות, וזה כל הסוד. היא אינה מסייעת לאף אחד, אינה משפרת את איכות החיים, וכל תוצאתה היא חלוקת תעודות כמו בגן ילדים. נוסף על כך, ההצעה היא ללא סמכות המוקנית למשרד הפנים בלבד. ההצעה היא רשלנית ובאה לכסות על חוסר מעשה של חברי מועצה אלו, שבזמן כל כך קשה דואגים לקמפיין של עצמם".

מ"מ ראש העיר נחשון צוק, ששב לאולם אחרי שעזב אותו בהצבעה על בית הספר גבריאלי, אמר: "אני בעד זכויות גאים, והצהרתי על עמדתי בניגוד לחברי מועצה אחרים. אני רואה שלושה פגמים עיקריים בהצעה ולכן אני נגדה. הראשונה – כתוב פה 'ידועים בציבור', ולמדינת ישראל יש הגדרה מדויקת מהם ידועים בציבור. השנייה – המחלקה המשפטית עדיין לא מוכנה ועדיין לא גמרה את המחקר בגלל הקורונה (בשלב זה העירה גולן שטיינברג כי ההצעה הוגשה בספטמבר; ב"כ). והשלישית – אני לא חושב שזה ניתן ליישום. אני לא חושב שמועצת העיר או ראש העיר או מנכ"ל העירייה צריכים להיכנס לחדרי המיטות של תושבי חיפה ולדעת מי בגד במי ומי הפסיק להיות בן זוג".

יצוין כי ראש העיר נעדרה מההצבעה ושבה אל אולם מליאת המועצה בסיומה.

שלום אמר לאחר הדיון: "חבל שברגע היסטורי כזה החליטה ראש העיר להחרים את הדיון, ובמקום לשאת נאום ברגע המרגש הזה עבור רבים מתושבי העיר, היא בחרה שוב להתעלם. אני מודה לחברי מועצת העיר שהפגינו היום סולידריות עם הקהילה הלהט"בית בחיפה והצביעו בעד הזכות של כולנו לחיות כמשפחה בעיר".

רמתי מסר בתגובה לטענותיה של לזימי: "לא איימתי אלא הסברתי לה שלא תצפה לתמיכה מאנשים שהיא פוגעת בהם ובאמונתם. אמרתי במועצה שהצעות מסוג זה יפגעו בנוער ובחינוך כולו. כידוע, אני זה שהובלתי את התמיכה בתנועות הנוער מול חברי המועצה שהתנגדו, והיא בהינף יד פגעה אנושות בהישג הזה".

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב אוהד חזקי מסר: "אנחנו מברכים על הצטרפותה של עיריית חיפה ליותר ויותר רשויות מקומיות שמכירות בזוגות ובמשפחות גאים. בשנה האחרונה עשרות רשויות מקומיות ברחבי הארץ עושות את הדבר הנכון וממלאות את הוואקום שמותירה הממשלה בהמשך האפליה נגדנו. צר לנו שראש העיר קליש רותם בחרה להיעדר מהצבעה משמעותית כל כך, ואנחנו רואים בכך זלזול מוחלט בזכויות שלנו".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. חיפאית גאה

    עכשיו נראה מי מהאוחצ'ות יתמוך בה שוב. לא פלא שהקהילה החיפאית מעפנה בהשוואה לאחיותיה התל אביביות והירושלמיות

  2. הומו ממסדה

    בושה. העיקר באה לבקש תמיכה שלנו. הציגה את עצמה פלורליסטית. מכרה אותנו בשביל ההסכמים עם החרדים

  3. הומואית מהדר המוזנחת

    איפה כל הקוקיצות עכשיו? אלו ששתקו כשאמרה לספרנית לא לשים דגל? שהורידה את תקציב מצעד הגאווה? העיקר הם ירימו לה בפייסבוק. עלובות נפש

  4. לסבית אקטיביסטית

    סופי נקש צודקת במה שאמרה לנחשון. נראה אותם באים םבקש תמיכה שלנו בבחירות הבאות. חצופים

  5. אריה

    תיזכרו : הלהט"ב מקבלים כל שנה מתקציב העירייה 750 אלף ש"ח מהארנונה שלנו בנוסף לתמיכות מחו"ל מהמדינה ללהט"ב. כך יש להם זמן וכסף בשפע לטרלל את הציבור פה ובישראל.הנבחרים שלנו פוחדים פחד מוות ממשרד יחסי הציבור והאסטרטגיה שלהם שעושה יחסי ציבור שליליים לכל מי שמתנגד להם. אנחנו הרוב ובעיות הקיום של המדינה נדחקים לפינה ומי שבראש זה "הנשים" , המסתננים (שמגיעים בהמוניהם להדר בשנתיים האחרונות) הלהט"ב.רק שם תיראו חקיקה ופסיקת בג"ץ אינסופית.

  6. רפאל

    ההומואים והלסביות הם מחלה בקרבנו.אסור לתת להם שום תנאים ושום הטבות.עד שיהיו בני אדם נורמטיביים.אפילו הכלבים מקיימים יחסים רק עם המין השוני.יפה עשתה ראשית העיר שנעדרה מההצבעה.יש מלא מחלות בעולם,אבל זאת- מגיפה!!! חייבים לעצור אותה.

  7. מביש

    קליש ממשיכה להתחפר ולשקוע בתוך הבוץ. לשמחתו של עמרם מצנע היא נטלה ממנו את תואר ראש העיר הכושל ביותר בהיסטוריה של חיפה. במקום לקדם אג'נדה ליברלית ומודרנית שתעמיד את חיפה על המפה היא עוסקת בפוליטיקה קטנה ודואגת לכסא שלה ולתמיכה של החרדים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר