מפרץ חיפה (צילום עצמי: Golf Bravo, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=319919)
מפרץ חיפה (צילום עצמי: Golf Bravo, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=319919)

אושרה בממשלה ההחלטה להפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה בתוך עשור

על פי ההחלטה שאושרה פה אחד, תקודם תוכנית לפיתוח האזור על ידי מיזמי תשתית, מגורים ותחבורה בהיקף של מיליארדי שקלים. לצורך מימוש ההחלטה, תוקם מינהלת ייעודית לנושא, שתעסוק בהסרת חסמים, תיצור שיתופי פעולה בינמשרדיים ותדווח לממשלה על העמידה בלוחות הזמנים לביצוע ההחלטה

פורסם בתאריך: 6.3.22 14:45

הבוקר (ראשון) אישרה ממשלת ישראל את הפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה והקמת מיזמי תשתית רחבי היקף במפרץ חיפה. החלטת הממשלה, ביוזמת שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, גובשה על ידי משרד ראש הממשלה החליפי והמועצה הלאומית לכלכלה. להחלטה שותפים גם שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת האנרגיה קארין אלהרר, שרת התחבורה מרב מיכאלי, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הפנים איילת שקד. כמו כן שותפים להחלטה מינהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הכלכלה.

על פי ההחלטה, בתוך עשור תופסק פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. במקביל, תקודם תוכנית לפיתוח האזור על ידי מיזמי תשתית, מגורים ותחבורה בהיקף של מיליארדי שקלים. לצורך מימוש ההחלטה, תוקם מינהלת ייעודית לנושא, שתעסוק בהסרת חסמים, תיצור שיתופי פעולה בינמשרדיים ושיתוף השלטון המקומי והחברה האזרחית בקידום מימוש הפרויקטים וכן תפקח ותדווח לממשלה על העמידה בלוחות הזמנים לביצוע ההחלטה.

עיקרי ההחלטה

הפעילות הפטרוכימית: צמצום פעילות התעשייה הפטרוכימית והכימית במפרץ חיפה, עד לכדי סגירת המפעלים בתוך עשור, במסגרת מו"מ עם החברות.

היצע הדיור: התוכנית תאפשר בנייה של 70 אלף-100 אלף יחידות דיור חדשות בלב מטרופולין חיפה.

תחבורה: התוכנית כוללת שדרוג אדיר של תשתיות התחבורה הציבורית, כולל הכפלת מסילות הרכבת בין תל אביב למפרץ חיפה ומנהור הרכבת בחיפה עד שנת 2035, כך שזמן הנסיעה של הרכבת מתל אביב למפרץ חיפה יארך 41 דקות בלבד במקום 80 דקות כיום.

איכות סביבה: צמצום או פינוי חוות המכלים בקריית חיים ופינוי התעשייה הכימית במתחם דשנים, שיקום קרקעות מזוהמות לצורך מגורים, השקעת משאבים אדירים בשטחים ירוקים, בחופים ובנחלים ושיקום נחל סעדיה. התוכנית כוללת גם פיתוח פארק מטרופוליני לאורך עשרת הקילומטרים של נחל הקישון – ממעגנות שביט ועד האגמים של נשר, שיהיה גדול יותר מפארק הירקון.

בריאות: הקמת בית חולים בקרית אתא עד 2029.

רציפות אנרגטית: התוכנית מבטיחה את הרציפות התפקודית של משק האנרגיה לאורך תהליך הפינוי באמצעות קידום התשתיות הנדרשות בהתאם להמלצות ועדת המנכ"לים לקידום ופיתוח מפרץ חיפה.

חדשנות: התוכנית כוללת הקמת פארק הייטק חדש סמוך ללב המפרץ והרכבל, שבתוכו יעבור נחל סעדיה.

 

 

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "החלטת הממשלה היא נדבך חשוב בהליך שסופו סגירת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, הבראת המפרץ וסביבתו ושיפור איכות החיים והסביבה באזור כולו. חשיבותה של ההחלטה בכך שכלל הממשלה מחויבת אליה, ובכך שהיא מספקת אופק אמיתי לתושבי חיפה והמפרץ כולו ומשרטטת היטב את הכיוון ואת דרכי הפעולה המרכזיות על מנת להגיע אליו.

"העולם צועד בכיוון אחד בעידן של משבר אקלים דוחק – הפסקת השימוש בדלקים פוסיליים ומעבר לכלכלה מאופסת פחמן. אני מאמינה שההחלטות העתידיות שיתקבלו, ישקפו בדיוק את המציאות הזאת. יש עוד עבודה לפנינו, ונמשיך לפעול לקידום מהיר, יעיל, ולא פחות חשוב – צודק, של פינוי מפרץ חיפה מתעשיות מזהמות. אני מודה למאבק האזרחי, בין המשמעותיים בתולדות התנועה הסביבתית, שהביא לכך שבמקום זלזול והתעלמות, ממשלת ישראל מאמצת ומקדמת היום את סגירת המפעלים ושינוי פני המפרץ".

מבזן נמסר בתגובה: "קבוצת בזן לומדת את ההחלטה. דבר אחד ברור: גם בממשלה מבינים שפופוליזם וסיסמאות אינם תחליף למדיניות אחראית ומקצועית בניהול משק האנרגיה הלאומי. לא היינו זקוקים למשבר האנרגיה העולמי, שמתחולל בשנתיים האחרונות והגיע לשיאו בימים אלה של מלחמה באוקראינה, כדי להבין את חשיבות היכולת לנהל משק אנרגיה עצמאי עבור חוסנה הלאומי של מדינת ישראל. בזן מתכוונת, כפי שהצהירה, לבוא אל המשא ומתן מול הממשלה בידיים נקיות ובנפש חפצה, והיא מקווה שהשיח יתנהל על בסיס עובדות ולא כותרות. בזן מתכוונת לעמוד על זכויותיה ועל זכויות כלל מחזיקי העניין – אלפי העובדים המתפרנסים מבזן, ציבור בעלי המניות, בעלי החוב, הספקים ומאות מפעלים שפעילות בזן קריטית לעתידם. בזן הציגה בתוכנית האסטרטגית שלה מודל היברידי למשק האנרגיה בישראל, תוכנית התואמת את החלטת הממשלה".

ראש העירייה עינת קליש-רותם: "אני מתנגדת להפיכת מפרץ חיפה ממרכז ייצור למרכז אחסון של פטרוכימיה וחומרים מסוכנים. ממשלת ישראל עומדת לקבע את גורל חיפה כעיר מזוהמת ומסוכנת לעוד עשורים רבים, תהליך שימשיך להרוס את העיר ואת כל המטרופולין עד למותם הסופי".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תושב קרית חיים

    איך סגירת חוות המיכלים הפכה לצמצום חוות המיכלים ?
    סגירה של מיכל אחד בתוך עשור תיחשב לצמצום ועמידה ביעדים ?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר