לינא מח'ול (צילום: ויקישיתוף, זאהר אבו אלנסר, CC-SA-BY-4.0)
לינא מח'ול (צילום: ויקישיתוף, זאהר אבו אלנסר, CC-SA-BY-4.0)

ההופעה המתוכננת של לינא מח'ול ותאמר נאפר בבית הגפן מעוררת סערה

הזמרת, זוכת "דה וויס" והראפר צפויים להופיע מחרתיים בבית הגפן במסגרת אירועי "ימי תרבות ערבית". מח'ול נוהגת לתייג באינסטגרם שלה תמונות של חיפה תחת המילים "חיפה – פלסטין". נאפר נוהג לכנות את מדיניות ישראל כ"גזענות ואפרטהייד". מנכ"ל בית הגפן: "המשימה שלנו היא לקדם חברה משותפת בעולם בין-תרבותי"

פורסם בתאריך: 7.6.22 14:26

הופעתם המתוכננת מחרתיים (חמישי) של הזמרת לינא מח'ול והראפר תאמר נאפר, במסגרת אירועי "ימי תרבות ערבית", המתקיימים בחסות בית הגפן מדי שנה, כבר מעוררת סערה.

מח'ול, זוכת תוכנית הריאליטי "דה ווייס ישראל" בעונתה השנייה בשנת 2013, נוהגת לתייג באינסטגרם תמונות הקשורות לחיפה תחת המיקום "חיפה – פלסטין".

בשנה שעברה, כפי שפורסם באתר "מאקו", יצאה נגדה אירית טנהנגל, מי ששימשה במשך שנים מנהלתה. טנהנגל צוטטה כמי שאמרה: "לינה, שמרתי על שתיקה עד עכשיו אבל בימים האחרונים את חצית כל קו אדום. ישראל היא המדינה שלי והיא המדינה שלך – המדינה שאת גרת בה, למדת בה, גדלת בה. את מסתובבת עם דרכון ישראלי, למען השם. איך את מעיזה בימים שבהם טרוריסטים מפציצים את ישראל עם מאות טילים לשתף פוסטים והצהרות מלאי שנאה ושקריים נגד ישראל. תתביישי לך".

רק בחודש שעבר, הופעתה המתוכננת של מח'ול בחיפה בוטלה לאחר היוודע דבר מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה.

הופעתו של הראפר תאמר נאפר ב-2016 בפסטיבל הקהילתי נווה יוסף עוררה בשעתו תגובות נזעמות. אז הייתה זו השרה מירי רגב שפנתה לראש העירייה יונה יהב בקריאה לשקול את ביטול הופעתו. להופעה, אליה הגיעה אז גם ח"כ חנין זועבי, הגיעו פעילי ימין עם דגלים, אך כניסתם נאסרה, מה שגרר ביקורות קשות גם נגד המשטרה.

מנכ"ל "בצלמו", שי גליק: "עיריית חיפה השתגעה. אחרי שכל המדינה רעדה מטרור לאומני-פלסטיני נגד יהודים בכל מקום בארץ, בוחר בית הגפן פסטיבל בסימן 'שנה לאירועי מאי והחברה הערבית מאוימת' ולארח את תאמר נאפר שמסית נגד ישראל ואת לינא מח'ול שמגדירה את עצמה תושבת פלסטין. אני דורש מראש עיריית חיפה לסגור את בית הגפן ולבטל את כל האירועים המסיתים נגד ישראל".

נאפר: "בדיוק צילמתי את הפרצוף שלי על פוסטר לסרט החדש שאני מככב בו, וזה בדיוק כשאני חוזר מסשן עריכה מהווידיאו קליפים החדשים. אז אם אתם רוצים לראיין על היצירה שלי, אני אשמח, ולא על אנשים שמנסים ליצר פרובוקציות".

 

 

חבר מועצת העיר יואב רמתי (הבית היהודי) קורא להנהלת העירייה ולבית הגפן לבטל את הופעתם של נאפר ומח'ול. רמתי: "לא הגיוני, שמשרד הרווחה מסיר את תאמר נאפר מקמפיינים ממשלתיים בשל ההתבטאויות שלו, וכאן בחיפה פורשים לו שטיח אדום ומממנים את הופעתו מכספי משלמי המיסים. מח'ול מצטלמת עם מודעה של 'חיפה – פלסטין', בעוד היא ממומנת על ידי מוסדות השלטון של מדינת ישראל.

"אני מצרף לכם קצת מהאמירות של נאפר שתבינו את הלך הרוח והשפעתו השלילית: 'למען אחיי ואחיותיי ב-67' אני הולך להצביע / למען צעדת השיבה אני הולך להצביע / בשביל שאוכל לשיר למחרימים ולא למשאיות הטרנספר – אני הולך להצביע… אנחנו חייבים לצאת מהאדישות לא בשביל הדמוקרטיה הישראלית אלא בגלל הגזענות והאפרטהייד'".

יואב רמתי (צילום: בועז כהן)

יואב רמתי (צילום: בועז כהן)

מנכ"ל בית הגפן, אסף רון: "פסטיבל ימי תרבות ערבית מתקיים זו השנה ה-42 ברציפות. אין לו קשר לשום אירועים. זה שהפתיח באתר מדבר על כך שחוזרים לשפיות אחרי שנה של מתיחות שלא היו פעם – זה לא קשור לאירועים. הפסטיבל לא תלוי בשום דבר מסביב. הוא מתקיים 42 שנה ברציפות, והמשימה שלנו היא לקדם חברה משותפת בעולם בין-תרבותי, שבו חיים אנשים האחד לצד השני, ללא הבדל דת, גזע ומין. הפסטיבל השנה מכבד את התושבים הערבים, יוצא לשכונות ומציע מופעים בכל השכונות של העיר אחרי שנתיים של קורונה שלא היו מופעים. אנחנו שמחים שאנחנו יכולים להנגיש את האירועים לתושבים, ויש גם אירועים שמונגשים לקהל היהודי, כדי להרחיב את האופקים ולהכיר קצת יותר טוב את התרבות הערבית בישראל".

חברת מועצת העיר מסיעת חד"ש, שהירה שלבי, המשמשת גם כיו"ר בית הגפן, אומרת: "מדובר בהופעה של אמנים מהשורה הראשונה, שהציבור החיפאי מחכה בקוצר רוח להופעתם בעיר. וכן, גם לאמנים ערבים יש דעות פוליטיות והן לגיטימיות ומבטאות את רחשי לבו של הקהל שלהם. תפקידה של התרבות הוא לגעת ולבטא מגוון דעות ולעורר שיח גם בנושאים שאינם בקונצנזוס הישראלי. בעיר משותפת יש מקום לחופש ביטוי ולמגוון הדעות. ולא לכפייה וסתימת פיות".

שהירה שלבי (צילום: בועז כהן)

שהירה שלבי (צילום: בועז כהן)


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר