פרויקט הפינוי-בינוי במתחם המלך אמציהו בנוה דוד (הדמיה: מקס לויט)
פרויקט הפינוי-בינוי במתחם המלך אמציהו בנוה דוד (הדמיה: מקס לויט)

עצמאותה של הוועדה המקומית הוארכה בשלוש שנים

באקט של אמון בוועדה ובגיבוי היועץ המשפטי לממשלה אישר שר האוצר משה כחלון לוועדה להמשיך לאשר תוכניות פינוי-בינוי והתחדשות עירונית - דבר שמאפשר את קיצור ההליכים הביורוקרטיים

פורסם בתאריך: 3.11.17 09:35

שר האוצר משה כחלון האריך בשלוש שנים נוספות את הסמכת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית חיפה לוועדה מקומית עצמאית מיוחדת, אשר רשאית לאשר בעצמה את רוב התוכניות המקומיות החדשות בתוך השכונות הקיימות של העיר. ההסמכה מאפשרת לוועדה המקומית להפקיד ולאשר שני סוגים של תוכניות בנייה – תוכניות פינוי-בינוי ותוכניות נוספות להתחדשות עירונית.

האפשרות להסמיך ועדה מקומית כוועדה מקומית עצמאית מיוחדת ניתנה במסגרת סעיף שהוטמע בחוק התכנון והבנייה בשנת 2015. לפי סעיף זה תוסמך הוועדה לאשר תוכניות פינוי-בינוי והתחדשות עירונית "אם שר האוצר נוכח כי היא מקיימת באופן מקצועי ויעיל מערכת תכנון, רישוי ואכיפה ברמה הנדרשת".

הארכת ההסמכה של הוועדה המקומית חיפה ניתנה בסיום תקופה של שנתיים שבהן היא כבר פעלה כוועדה מקומית עצמאית מיוחדת, בהתאם להחלטה קודמת של כחלון. החוק קובע כי שר האוצר רשאי להאריך את תקופת ההסמכה לתקופות נוספות שכל אחת מהן לא תימשך יותר מחמש שנים. במכתב שבו הודיע לראש העיר יונה יהב על הארכת ההסמכה בשלוש שנים נוספות הסביר כחלון כי החליט על כך לאחר שהתקבלו במשרדו חוות דעת מהיועץ המשפטי לממשלה, מיחידת הבקרה על ועדות מקומיות במינהל התכנון, ממנהלת מינהל התכנון ומיו"ר הוועדה המחוזית.

 

 

עד להסמכתה של הוועדה המקומית, סמכות האישור של תוכניות פינוי-בינוי והתחדשות עירונית היתה בידי הוועדה המחוזית, ולוועדה המקומית היתה נתונה אפשרות להמלצה בלבד לגבי ההכרעה בתוכניות אלה. להמלצה זו היה משקל מסוים, אך הוועדה המחוזית כלל לא חויבה לאמצה. משמעות ההסמכה היא העברת הסמכות לאישור תוכניות במרקם הבנוי של העיר ממוסד תכנון שבו קיים רוב מוחץ לנציגי משרדי ממשלה שלא נבחרו לתפקידם על ידי הציבור (12 מתוך 19 חברי הוועדה המחוזית הם נציגי משרדי ממשלה) למוסד תכנון שכל החברים בו הם נבחרי ציבור (הוועדה המקומית מורכבת מ-31 חברי מועצת העיר). מבחינה דמוקרטית זו בשורה של ממש מכיוון שנבחרי הציבור מחויבים במתן דין וחשבון ישיר ומקיף לבוחרים ששלחו אותם לזירת ההכרעות.

משמעות נוספת של ההסמכה היא קיצור הליכי אישור תוכניות. עד להסמכה התמודדו היזמים עם שני סבבי דיונים – סבב ראשון לצורך קבלת המלצה בוועדה המקומית וסבב שני בוועדה המחוזית לצורך קבלת אישורים להפקדתה ולאישורה של התוכנית. הפרקטיקה החדשה היא קבלת כל האישורים מוועדה אחת בלבד, המקומית. בנסיבות החדשות, צומצמה סמכות האישור של הוועדה המחוזית לתוכניות החלות בעיקר על שכונות חדשות, כמו מורדות רמת גולדה, מורדות רמת גוראל ומורדות רמת אשכול.

מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן: "הארכת ההסמכה היא הבעת אמון בעבודתה של הוועדה המקומית. מבחינה פרקטית תוכל הוועדה להמשיך לאשר בעצמה תוכניות התחדשות עירונית, כפי שהיא כבר עשתה כאשר אישרה השנה את תוכנית הפינוי-בינוי שיוזמת קבוצת אלמוג במתחם המלך אמציהו בנוה דוד. בעקבות הארכת ההסמכה תימשך המגמה הזו עם עוד פרויקטים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר