חיפה (צילום: ירון צור לביא)
חיפה (צילום: ירון צור לביא)

מדד הפריפריאליות: חיפה מדורגת מעל האמצע

בדירוג שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המבוסס על קרבה למחוז תל אביב ועל נגישות למוקדי כלכלה, הגיעה חיפה למקום ה-204 מתוך 255. בחלוקה לאשכולות נמצאת חיפה באשכול השישי מתוך עשרה

פורסם בתאריך: 17.11.17 18:58

חיפה מדורגת מעט מעל אמצע טבלת מדד הפריפריאליות של הרשויות המקומיות שפרסמה אתמול (חמישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). נתוני המדד מתייחסים לשנת 2015 והם כוללים 255 רשויות מקומיות שדירוגם נקבע כסכום משוקלל של שני מרכיבים: נגישות פוטנציאלית למוקדי כלכלה וקרבה לגבול מחוז תל אביב.

הערך הנמוך של המדד מציין את היישוב הפריפריאלי ביותר, והערך הגבוה את היישוב המרכזי ביותר, כלומר ככל שהדירוג המספרי הוא גבוה יותר כך הרשות המקומית היא מרכזית יותר. לפי תוצאות המדד, גבעתיים שדורגה במקום ה-255 היא הרשות המקומית המרכזית ביותר, ואילו אילת הפותחת את הדירוג (אך למעשה סוגרת את הטבלה) היא הרשות המקומית הפריפריאלית ביותר. חיפה מדורגת במקום ה-204. היא אמנם מקדימה בדירוג 203 רשויות מקומיות, אך חשוב יותר לבחון את מיקומה באשכול הפריפריאליות אשר מחלק את הרשויות המקומיות לעשרה אשכולות הומוגניים (באשכול 1 נמצאות הרשויות הפריפריאליות ביותר ובאשכול 10 הרשויות המרכזיות ביותר), ושם משובצת חיפה באשכול 6.

אזור פריפריאלי מוגדר כאזור מרוחק מאפשרויות (כגון שווקים, מקומות תעסוקה ושירותי בריאות), מפעילויות (כגון עבודה, לימודים, קניות ופנאי) ומנכסים. מדד הפריפריאליות נבנה בהתאם להגדרה זאת במטרה לאפיין את היישובים ואת הרשויות המקומיות לפי מיקומם הגיאוגרפי בטווח שבין הפריפריאלי ביותר לבין המרכזי ביותר. ערך המדד מחושב כסכום משוקלל של שני מרכיבים – נגישות פוטנציאלית במשקל של 2/3 וקרבה לגבול מחוז תל אביב במשקל של 1/3.

 

 

מרכיב הנגישות הפוטנציאלית מבטא את קרבת היישוב לכל אחד מכלל היישובים האחרים בשקלול של גודל האוכלוסייה שלהם, כאשר גודל האוכלוסייה מלמד על עוצמת האפשרויות, הפעילויות והנכסים ביישוב. כלומר הדירוג של הרשויות המקומיות מושפע מקרבתן לערים גדולות ומרכזיות או מריחוקן מהן.

מרכיב הקרבה לגבול מחוז תל אביב מבטא את המבנה המונוצנטרי (בעל מוקד אחד) של מדינת ישראל, כאשר מחוז זה מהווה מרכז כלכלי ועסקי של המדינה.

הקרבה בין הערים הגדולות הרבות בגוש דן, שחלק ניכר מהן מונות יותר מ-100,000 תושבים, משפיעה מאוד על דירוגם במדד, שלפי תוצאותיו עשר הרשויות המקומיות המרכזיות ביותר הן גבעתיים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, ירושלים, קרית אונו, חולון, פתח תקוה ואזור. ריחוקה של חיפה ממרכז הארץ והיעדר ערים בסדר גודל של 100,000 תושבים ויותר בסביבתה הובילו לכך שלמרות היותה העיר השלישית בגודלה כולל המדד 51 רשויות מקומיות שהן יותר מרכזיות ממנה. ראוי לשים לב גם לשיבוצה של חיפה באשכול 6, שאינו מהגבוהים, וזאת מכיוון שהחלוקה לאשכולות נשענת על שיטת ניתוח שבה שונות ערכי המדד בתוך הקבוצות היא מינימלית ככל האפשר, ושונות ערכי המדד בין הקבוצות היא מקסימלית. כמו כן, בעוד שאשכול 6 כולל 27 רשויות מקומיות, אשכול 10, הגבוה ביותר, כולל חמש רשויות מקומיות בלבד – גבעתיים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק וגבעת שמואל.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר