שפרירית מסוג תכשיטית זוהרת (צילום: המרכז הלאומי לאקולוגיה אקווטית באוניברסיטת תל אביב)
שפרירית מסוג תכשיטית זוהרת (צילום: המרכז הלאומי לאקולוגיה אקווטית באוניברסיטת תל אביב)

זחל של שפרירית בסכנת הכחדה נמצא בגדות הקישון

בסקר ניטור נמצאו שני סוגים של בעלי חיים שהימצאותם בקישון עשויה להעיד על שיפור באיכות המים – זחל השפרירית וסרטן מסוג קורפיום אשר אופייני לנחלים לא מזוהמים

פורסם בתאריך: 25.12.17 11:52

שני סוגים של בעלי חיים שהתגלו לאחרונה בסקר ניטור הידרו-ביולוגי במי נחל הקישון – סרטן ימי מסוג קורפיום (Corophium) וזחל של שפרירית מהמין תכשיטית זוהרת (Calopteryx syriaca) מפיחים תקווה ברשות נחל הקישון כי נמשכת מגמת השיפור של מי הנחל באופן המאפשר חזרה של מינים אליו.

הניטור ההידרו-ביולוגי בוצע עבור רשות נחל הקישון על ידי ד"ר ירון הרשקוביץ, מנהל המרכז הלאומי לאקולוגיה אקווטית במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף עם רשות הטבע והגנים ועם המשרד להגנת הסביבה. במהלך הניטור התגלו בשפך הקישון מאות פרטים של הסרטן הימי מסוג קורפיום הנמצא בדרך כלל בשפכי נחלי חוף לא מזוהמים. סרטן זה רגיש לזיהום, ולכן הימצאותו לראשונה זה עשור ובמספרים גדולים בשפך הקישון מהווה סמן חשוב להטבה בתנאים הסביבתיים במורד הנחל.

כמו כן התגלה לראשונה במעלה הנחל באזור קרית טבעון זחל של שפרירית מהמין תכשיטית זוהרת שנמצא בסכנת הכחדה. פרטים בוגרים ממין זה נצפו בגדות הנחל גם בניטור זה ובניטורים בשנים האחרונות, אך החידוש הוא בהימצאותו של הזחל. לזחלי השפרירית יש רגישות גבוהה לשינויים באיכות המים, ולכן הימצאותם במי הנחל מהווה גם היא סימן מעודד לשיפור הסביבתי במעלה הקישון.

 

 

ד"ר הרשקוביץ: "הסרטן הימי שנמצא בניטור הוא אחד מהמינים האופיניים לשפכי נחלים, ועד היום נמצאו באזור שפך הקישון פרטים בודדים בלבד שלו, ורק לעתים רחוקות. לפיכך, הימצאותם של מאות פרטים בסקר הנוכחי מהווה סימן מעודד להצלחת השיקום האקולוגי של בית הגידול במלחת הקישון. נוסף על כך, הימצאותם של זחל השפרירית תכשיטנית זוהרת ושל עשרות פרטים בוגרים שלה בגדות הנחל מצביעה על פוטנציאל גבוה לשובם של מינים רגישים לזיהום שלא הכרנו בקישון עד כה".

מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים: "ממצאי הסקר מעידים על תוצאות עבודת שיקום הנחל שאותה מובילה רשות נחל הקישון. אין לי ספק שעוד נראה מינים של בעלי חיים נוספים שישובו לנחל בעקבות השיפור באיכות מימיו. נמשיך בפעילות לאישוש המערכת האקולוגית בנחל לטובת הטבע והאדם".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר