מסילת הרכבת בחיפה (צילום: רמי שלוש)
מסילת הרכבת בחיפה (צילום: רמי שלוש)

החלטה היסטורית: חיץ המסילות בחיפה יוסר

הוועדה לתשתיות לאומיות של משרד האוצר קבעה היום כי במסגרת התוכנית שיוזמת רכבת ישראל להכפלת מסילות הרכבת יוסר חיץ המסילות מחופי חיפה. מתכננת הוות"ל נאוה אלינסקי-רדעי: "הסרת החיץ תועיל ותחזק את חיפה ואת מטרופולין הצפון"

פורסם בתאריך: 5.3.18 19:42

בהחלטה היסטורית קבעה היום (שני) הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) של משרד האוצר כי במסגרת התוכנית שיוזמת רכבת ישראל להכפלת מסילות הרכבת יוסר חיץ המסילות מחופי חיפה. פרוטוקול ההחלטה אמנם טרם פורסם, אך ל"כלבו – חיפה והצפון" נודע כי בהחלטתה קבעה הוות"ל בראשותו של אביגדור יצחקי כי תוואי המסילות המוכפל לא יהיה תוואי עילי סמוך לחוף הים.

לפי ההחלטה יפורסמו שתי חלופות למנהרות שיגיעו עד סמוך לתחנת חוף הכרמל. פרוטוקול ההחלטה צפוי לפרט את התוואי המוצע בשתי החלופות, אך ההחלטה על ביטול חיץ המסילות היא מההכרעות הדרמטיות ביותר בתולדות חיפה. מדובר אמנם בהחלטה ראשונית בתוכנית, בדבר פרסום הודעה רשמית על עצם הכנתה, אך מדובר בהכרעה מהותית ביותר מכיוון שעל פי החוק הודעה כזו צריכה לפרט את תחום התוכנית ואת השינויים המוצעים בה.

מתכננת הוות"ל נאוה אלינסקי-רדעי: "החלטת הוועדה היא שלב נוסף ומשמעותי בקידומה של תוכנית משמעותית וחשובה למדינת ישראל שתקצר משמעותית את זמני הנסיעה בין חיפה ותל אביב ותשפר את השירות גם לשאר היישובים לאורך התוואי. בהחלטתה קובעת הוועדה כי יוסר החיץ בין חיפה לחוף הים – דבר שיועיל ויחזק את חיפה ואת מטרופולין הצפון".

 

 

את התוכנית יוזמת רכבת ישראל ומוצעת בה הכפלה של מסילות החוף משתיים לארבע לאורך 85 ק"מ – מתחנת לב המפרץ בחיפה ועד לקיבוץ שפיים – לצורך יצירת תשתית להפעלת רכבות מהירות יותר. התוכנית כוללת שדרוג של המסילות הקיימות ותוספת של שתי מסילות מהירות לצדן. כמו כן כוללת התוכנית הרחבה של תחנות נוסעים קיימות והוספה של תחנות חדשות, ביצוע הפרדות מפלסיות בכל מפגשי המסילה על התוואי ועוד.

לפי התוכנית, הרכבות המהירות ייסעו מדרום חיפה לתל אביב במהירות של 250 קמ"ש ויבצעו את הדרך בכחצי שעה, תוך עצירה של חלק מהרכבות בתחנה אחת בלבד – חדרה. הרכבות הפרבריות ייסעו במהירות של 160 קמ"ש ויבצעו את הדרך בכ-50 דקות תוך עצירה בכל התחנות.

התוואי המוצע כולל מספר שינויים מהותיים לעומת תוואי הרכבת הקיים והמוכר בין חיפה לתל אביב. במסגרת השינויים תוקם תחנת רכבת חדשה סמוך לאזור התעשייה בזכרון יעקב, תוואי הרכבת הקיים החוצה את בנימינה יבוטל, והתוואי החדש יעבור לאורך כביש מספר 4 בין בנימינה לאור עקיבא ויכלול הקמת תחנת רכבת חדשה. שינוי נוסף הוא הסטת מסילת הרכבת בחדרה מערבה כדי לשמור על שמורת סמר הייחודית הסמוכה לתוואי הקיים.

מעיריית חיפה נמסר כי מדובר בהישג הסביבתי והנופי אולי החשוב ביותר שידעה העיר מאז הקמתה. ראש העיר יונה יהב: "זהו הישג היסטורי לתושבי העיר ולשוחרי איכות הסביבה, ובסופו של המהלך יוסר החיץ מחופי העיר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. תושב השרון

    כמה מיותר. שרכבת ישראל תואיל בטובה להתניע את פרויקט המסילה המזרחית כדי לתת אלטרנטיבה רכבתית ליישובים שאין להם כזו כיום.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מיותר לתושב השרטן. לא מיותר לשכונות החוף בחיפה

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הכפלת המסילות מבורכת אך שיקוע המסילות הקיימות הוא פרוייקט הזוי ומיותר ובזבוז כספי אזרחי המדינה. דרך ההגנה שהיא כביש רב נתיבי תמשיך לחצוץ בין העיר לנמל.

  4. גארי שיינמן

    הכותרת מבטיחה אבל מנסיוננו השד מסתתר בפרטים. אם וכאשר יתברר שמדובר במנהור של 4 מסילות דרך רכס הכרמל אזי התאור "הישג הסטורי" מתאים. העבודה נעשתה ע"י תנועת חיים בחיפה בהנהגת עינת קליש רותם שמואליק גלבהרט מהירוקים של חיפה ועוד עשרות אם לא מאות פעילי סביבה איכפתיים שהשקיעומכשרונם ומרצם כדי להציף הבעייה לקדם פתרונות אך בעיקר ליצור מודעות.

  5. חיפאי

    שינצלו את המינהור כדי להכניס את הרכבת לתוך העיר כדי לשפר את הנגישות לתחנות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר